babybird Skrevet 2. august 2007 #1 Skrevet 2. august 2007 Hellåå, vil gjerne ha noen tips og råd, og høre om andres erfaringer med fobier. Har en fullstendig irrasjonell frykt for langbeiner. Sånne med lange bein og vinger, som kan bli SVÆRE, og vingler ukontrollert rundt. Det er det mest motbydelige jeg vet om, om de kommer i nærhete får jeg hjerteklapp og begynner å svette :hår: Og nå er langbeinsesongen i gang igjen, og det er så slitsomt. Jeg har lært meg å ta de med støvsugeren når jeg er hjemme (SKUMMELT), så det hjelper litt, men om jeg f.eks. er hjemme hos noen andre må jeg jo prøve å kontrollere meg. Men det er ikke alltid det går så bra, og det er jo pinlig å være redd for noe jeg vet er helt ufarlig, og de fleste har heller ingen forsåelse for det (noe som og kunne vært en diskusjon i seg selv, hatt noen ubehaglige opplevelser opp igjennom årene...) Føler fobien blir sterkere for hvert år, og skulle ønske jeg slapp å grue meg til sensommeren. Jeg blir hele tiden sittende og høre og se etter de helvetes heslige insektene, de er jo overalt. Får legge til at jeg ikke er spesiellt lettskremt, eller pinglete av meg, dette er min eneste ene store frykt. Ja det er sært. Er det noen som har har klart å kvitte seg med sin fobi, eller har tips å komme med? Jeg er VELDIG skeptisk til å konfrontere frykten min, tror det vil freake meg fullstendig ut. Finnes det andre behandlingsmetoder? Kan hypnose f.eks. hjelpe mot fobier? Setter stor pris på alle svar!! Med mindre du skal fortelle meg at langbeiner ikke er farlig, det har jeg hørt 100 ganger før, og jeg vet det!
Gjest StockDama Skrevet 2. august 2007 #2 Skrevet 2. august 2007 Det finns hjelpeprogrammer hvor en hvertfall kan bli kvitt edderkoppfobier, så joda, det finns nok for andre ting også, men ikke helt sikker hvor, terapitimer?
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2007 #3 Skrevet 2. august 2007 De som driver med tankefeltterapi (tfp) reklamerer med at de fjerner fobier uten at du trenger å utsette deg for dem...... Har ingen erfaring selv, men det kan jo være verdt å sjekke ut! Lykke til!
babybird Skrevet 2. august 2007 Forfatter #4 Skrevet 2. august 2007 Hm, det har jeg ikke hørt om før. Men skal ta å se om jeg finner noe info på det. Er egentlig ganske skeptisk til at hypnose og "slike greier", klarer ikke helt å tro på det, men bare jeg slipper å klappe beistene ville det nesten være verdt det Takk for tips!
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2007 #5 Skrevet 3. august 2007 Det kan hjelpe å lese boken "Trange rom og åpne plasser" Man lærer mye om fobier og angst i hvertfall som har hjulpet meg litt i prøve å komme over fobien min. Det er f.eks forslag til hvordan man skal komme seg over fobier ved å ta et skritt av gangen, og det kan være å bare tenke på det man er redd for som punkt 1 ikke å dra for å møte edderkoppen med en gang f.eks
Cuba Skrevet 3. august 2007 #6 Skrevet 3. august 2007 Hm, det har jeg ikke hørt om før. Men skal ta å se om jeg finner noe info på det. Er egentlig ganske skeptisk til at hypnose og "slike greier", klarer ikke helt å tro på det, men bare jeg slipper å klappe beistene ville det nesten være verdt det Takk for tips! Jeg har skikkelig fobi mot vanlig husedderkopper! syns de er uten tvil de verste! Jeg tør egentlig ikke prøve å bli kvitt fobien jeg, TENK om jeg skulle komme over den og så ta på en edderkopp?? Noen fler som tenker sånn?
Ambivalent Skrevet 4. august 2007 #7 Skrevet 4. august 2007 (endret) Jeg har også fobi mot mygghanker! Eller langbeiner, eller hva de egentlig heter. Det er kanskje ikke så ille som det du beskriver, men jeg kjenner meg faktisk kvalm når jeg ser en. Og du vet aldri hvor de flakser hen, så uforutsigbare som de er... Ææ, uff. Men så har jeg en generell fobi mot insekter også da. Men det var verre da jeg var liten. Jeg kunne hoppe uti sjøen uten å tenke meg om hvis jeg så en veps komme mot meg. Jeg hylte og løp om jeg så en bie. Jeg kunne ligge under dyna og nesten kveles i timesvis hvis det mot formodning skulle komme et insekt inn i rommet. Jeg hatet sommeren og elsket vinteren. Men som sagt, det ble bedre når jeg ble eldre. Men jeg kan fortsatt hyle og løpe om det kommer en styggedom, uten tanke på hvor jeg er og hvem jeg er sammen med. Akkurat det skjer ikke så ofte da. Men har ved en anledning låst meg inn på badet i en halvtime fordi det kom en megahumle inn vinduet. Det er ikke mange uker siden... Jeg føler ikke at det er et så stort problem at jeg har behov for å gjøre noe med det. Andre fobier derimot... Jeg har stor tro på at å utsette seg for noe man er redd for gjentatte ganger kan hjelpe. En fobi er tross alt en irrasjonell frykt. Hypnose synes jeg også høres interessant ut. Andre tips har jeg desverre ikke. Endret 4. august 2007 av Ambivalent
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå