Gå til innhold

Toddler pjatt!

Grace

Anbefalte innlegg

738 av 537 000, det er faktisk ganske mange autister det...! Nå sier ikke jeg at det har noen sammenheng med vaksinen, men det slo meg bare. Er det virkelig SÅ vanlig?

Takk for link :)

Det blir ca. 92 barn pr. år over en 8 års periode av alle barn i Danmark med en befolkning på ca. 5 mill. Så det er vel egentlig ikke så mye.

Men uansett, det er skremmende å høre slike ting.

Vil bare påpeka at det er i 15-20 mnd alderen det er normalt å oppdage autisme.. og det er jo da de får vaksinen........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi kommer til å utsette MMR-vaksinen til senere. Da vet vi i hvert fall at det ikke er den som har utsløst det, om Live skulle få autistiske trekk i 15-20 månederes aldere. Samtidig så er jeg enig med Nicky. Det er hardt for en liten barnekropp, så vi utsetter den til hun er litt større. I hvert fall to år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg også tenker, å utsette den minst et år. Det er mye for en liten kropp å takle, så enn så lenge tror jeg vi venter. Han skal få den, men ikke ennå.

Jeg har gitt min siste pupp - om alt går etter planen. Han fikk pupp i morges, og jeg skal reise bort nå, blir borte til søndag. Jeg gidder ikke begynne på igjen på mandags morgen, så jeg tror jeg er ferdig med amminga nå. Er spent på hvordan det kommer til å gå... Han hadde bæsja i morges da han vekket oss, så jeg måtte en tur innom badet for å skifte bleie før morgenpuppen. Orker jo ikke ligge i stanken og amme, han kan nemlig ligge på puppen i en halvtime om morgenen. Han ble ILLSINT, jeg har aldri opplevd ham så sinna før. Han vrælte, vred seg, sparket og protesterte vilt, så til slutt måtte jeg holde på ham med makt for å få skifta den bleien. Jeg hadde jo fått av ham bæsjebleien, så jeg kunne ikke akkurat holde en herlig innsmurt unge inntil meg for å roe ned heller... Snakk om viljestyrke..! Da jeg endelig hadde fått vaska ham og festa ny bleie tok jeg ham med meg, og det var en fornøyd liten gutt som sugde seg fast. Da fikk han det endelig som han ville. Han er et esel den gutten....!

Jeg har hodet under armen, jeg presterte nemlig å levere lillemann i barnehagen uten genser på i dag. :sjenert: Jaja, det ligger heldigvis noen ekstra gensere i boksen hans der. Sånn går det når man har litt reisefeber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vertfall kommet frem til at hun skal få vaksinen ved 15 mnd. Har lest div. sider inkludert folkehelseinstituttets sider og mener selv det er helt trygt. Autisme tror jeg ikke har noen sammenheng med MMR sprøyta etter det jeg har lest. Hver våre meninger :)

Åh, nå skinner sola her. Er så herligt vær for tiå :sol:

Ha en fin dag alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ungene 17 mnd når de får MMR-vaksina. Og man skal ikke bagatelisere de sykdommene den er mot. De sykdommene er jo ikke utrydda på langt nær, mange har dem med fra utlandet, og når flere velger å la vær å vaksinere, kan de lett blusse opp igjen. Og å få kusma kan gjøre gutter sterile. Og hvis jenter får røde hunder under graviditet kan det føre til alvorlige misdannelser på foster. Meslinger er heller ikke ufarlig, det er en stor dødsårsak i u-land. Jeg har i alle fall vurdert det til at risikoen ved å la vær å ta vaksinen, er større enn ved å ta den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ungene 17 mnd når de får MMR-vaksina. Og man skal ikke bagatelisere de sykdommene den er mot. De sykdommene er jo ikke utrydda på langt nær, mange har dem med fra utlandet, og når flere velger å la vær å vaksinere, kan de lett blusse opp igjen. Og å få kusma kan gjøre gutter sterile. Og hvis jenter får røde hunder under graviditet kan det føre til alvorlige misdannelser på foster. Meslinger er heller ikke ufarlig, det er en stor dødsårsak i u-land. Jeg har i alle fall vurdert det til at risikoen ved å la vær å ta vaksinen, er større enn ved å ta den.

Enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor skal du på tur, Trampe?

Jeg skal kutte puppen 15. mai. Gruer meg litt. Tror det er mest jeg som gruer meg, og ikke Live :fnise: jeg synes det er trist å avslutte dette kapittelet. Hun har blitt så stor! Har vært opptatt av å amme til hun var kommet litt i gang med barnehagen, med tanke på å styrke immunforsvaret.

Hun var illsint første natten uten pupp, forresten. Nå går det heldigvis greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener ikke å bagatellisere sykdommene som vaksinen er i mot, men ser man på statistikken så ser man at det er heller sjeldent enn normen at de som får disse barnesykdommene får alvorlige plager.

Når det gjelder dødsfall i u-land er det mye fordi de lever under helt andre vilkår enn det man gjør her i vesten og har ikke tilgang på samme medisinske kompetanse. I den grad dødsfall har forekommet i vesten er det gjerne hos pasienter som har nedsatt immunforsvar.

Hver og en får ta egne valg og gjøre det de mener er best for sine barn. Syns bare det er viktig å være litt kritisk og ikke bare ta alt for god fisk når det gjelder noe så verdifullt som våre små.

Denne artikkelen her viser godt hvor frustrerende det kan være å søke informasjon:

http://www.fritthelsevalg.org/htmlsite/akt...an=1&id=550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom sånn kjappest, begynte å jobbe på tirsdagen så nå er det fulle dager igjen.

Lillemann har vært 4 dager hjemme med pappan, og begynner i bhg på mandag. Blir spennende siden han bare spiser pupp, grøt, fruktmos og middagsglass enda. Klarer fortsatt ikke biter i maten, da spyr han, og flaske med melk skal ha hvertfall ikke ha. Blir bare litt vann som godtaes.

Blir vel 1-års ktrl på oss i slutten av mai og mmr-vaksine etter sommeren. Begge de store har fått den og ingen har reagert på den. Har aldri vurdert å ikke gi dem noen vaksiner vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du; hva er forresten psykomotorisk fysioterapi, og hva hjelper det for? Ble bare litt nysgjerrig, når du allerede har vært gjennom noe lignende av det jeg går gjennom nå. :)

Det er en behandling som tar for seg både fysiske smerter og lett psykisk stress.

En behandling går ut på at man først sitter og prater om det som måtte være aktuelt (og som er en plage for hodet), og etterpå er det massasje på kroppen der det måtte være stramt og anspente muskler... og så lærer man enkle teknikker som man kan ta med seg og gjøre hjemme f eks når du legger deg om kvelden.

Jeg hadde slik behandling i et halvt år, for meg fungerte det, og kommer til å ta slike behandlinger igjen om jeg må. Men nå er det jo slik at det ikke nødvendigvis passer for alle da. Men kan jo være lurt å prøve;)

(ps: jeg fikk henvisning fra legen min - da blir det ikke så altfor dyrt heller)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så morsomt å lese at det er prøvere her allerede - spennende tider fremover altså ;)

Så godt å se at det diskuteres iherdig her om noe så viktig som vaksiner. Det er jo så mye frem og tilbake hele tiden med dette temaet.

Jeg for min del er for vaksiner, men for all del - ikke til enhver pris.

Men MMR-vaksinen kommer så absolutt til å bli satt på lillegutt.

Om vi gjør det når han er 15 mnd eller 24 mnd det vet vi ikke enda - får se når den tid kommer...

En generell ting både jeg og pappaen er oppmerksomme på, uansett hva det måtte være av saker, så er vi i utgangspunktet skeptiske til ting som det ikke foreligger god forskning på, altså slikt som man ikke vet langtidsvirkninger på. Deriblant enkelte vaksiner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer virkelig på hvordan det blir når lillegutt lærer seg å gå jeg???

Er jo et sant mareritt at han nå kommer seg opp i sofaen - går ikke an å gå til noen andre rom, for da er han raskt på pletten opp i sofaen...puh...

Har ikke så særelig lyst til at han skal falle ned og slå seg i bordkanten, så prøver i herdig å lære han hvordan han skal komme seg ned da - men det ser ut som det tar mye lenger tid å lære seg enn å komme seg opp i den ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg unnagjort mine to første dager på jobb etter permisjonen...og skal si det er nok å henge fingrene i der ja...

Hjemme går det kjempebra, altså lillegutt og pappaen styrer hjemmet. Ikke rart lillegutt stortrives - han er blitt pappadalt som nbare det ;)

Det jeg skulle ønske var at lillegutt hadde litt bedre netter enn han har for tiden - merker jeg er rimelig trøtt utpå dagen. Tror han har tenner på gang - nå er han urolig ca tre ganger om natten, selv om jeg ikke er oppe lenge de gangene så er det litt slitsomt likevel...

Bare tennene kommer gjennom nå så...

I morgen skal vi på 1 års kontroll - det blir spennende det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her storkoser pappan og veslegutt seg ordentlig om dagen og. De går på lange trilleturer og pappan får lov til å skifte bleier uten at han vrir seg som en annen kålmark. Blodig urettferdig. Har også lagt merke til at veslegutt er langt mer sutrete med meg enn med faren?!

1 års kontroll var de på 1 april og vitale mål er: 78 cm lang og vekt 10,4 kg.

Sutrenetter i heimen her og. To og en halv tann er i gjennom, mistenker at den fjerde driver å bryter gjennom nå. Ellers blir det litt så som så med sovinga på dagtid, hender seg mannen er litt vel aktiv med han slik at han blir overstimulert og sover dårligere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gikk min jentetur i helga som smurt. Jeg har hatt det supert, og gutta har kost seg hjemme. Men melkesprengen meldte sin ankomst, så jeg måtte amme i går morges. Lillemann sugde seg fast, og var særdeles fornøyd :ler:

Får se da, om jeg må amme igjen i morgen tidlig, eller om jeg greier meg. Jeg skal jo slutte, men jeg gidder ikke sitte og pumpe i timesvis for å få ut noen få dråper når lillemann tømmer brystet på et par minutter... Hadde ikke dere melkespreng da dere sluttet å amme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemann er forresten mye mer sutrete rundt meg enn rundt faren her også. Han kan stå i buksa mi og henge, sutre "mamma...mamma...mamma..mamma..." og hyyyle hvis han ikke får sitte på fanget mitt når jeg sitter på do..! Er vi begge hjemme sutrer han aldri etter pappaen, bare etter meg.

Jeg tar ham opp fortere jeg da.. :sjenert: Elsker å løfte den lille kroppen opp til meg og kooooose!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er lilleungen definitivt "snillere" på besøk hos andre, og vi har besøk. Sikkert så ingen skal tro oss når vi kommer med klager :fnise: Ikke at vi har så mye å klage på da, han er veldig lite sutrete. Det eneste er når han må være alene, og når han skal kles på. Og så når han venter på mat da - lille matvraket ;)

Han har alltid hata å bli kledd på, spesielt luer. Men det at han ikke vil være alene, trodde jeg ville bli bedre, men synes nesten det er blitt verre. Han er jo ikke akkurat alene mye, er bare hvis jeg skal på do eller kjapt hente noe i et annet rom (vi holder oss stort sett i stue/kjøkken med døren til andre rom lukket, er ikke så barnevennlig i hele huset her). Hvordan gjør dere det når dere feks skal på do? Tar med ungen? Jeg har gjort det noen ganger, men han elsker å leke med vannet i do :forvirret: Samt å rulle ut noen meter dorull...

Vi har heldigvis så høy sofa at han ikke greier å komme seg opp i den ennå. Men det er vel bare et tidsspørsmål. Når han klatrer opp på andre ting, har det hendt at han har snudd seg slik at han har sklidd riktig ned igjen, men neimen ikke lett å lære dem det der.

Her snakkes det lite, dvs, det snakkes masse, men lite forståelig :ler: Han har fått dilla på å si "au-au" da, går rundt å sier au-au til alt. Tror med andre ord ikke han skjønner hva det betyr ;) Ellers sier han mye "se". Utenom det er det lite forståelig. Men jeg tror han skjønner litt av hva vi sier i alle fall. Når noen skal gå, kan vi feks si "hadet" og "vinke", og så vinker han.

Her var ammeslutt null problem, har ikke hatt spreng heller jeg. Men hadde jo minimalt med melk siste tida da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ham med meg på do jeg. Er jeg alene hjemme lar jeg døra stå åpen, slik at han går ut og inn av badet. Han holder seg alltid i nærheten, så det har ikke vært noe problem det. Vi har dorullen stående oppå vaskemaskinen, slik at han ikke når den. Han har tømt noen ruller, ja... Dolokket er alltid igjen, ellers plasker han oppi der. Jeg tok ham på fersk gjerning en gang med dorensen i munnen... :spy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj - dorensen i munnen :spy: men hva er det ikke slike små finner på og skal utforske da... :ler:

Her har vi døra på vidt gap når dobesøk blir gjort, men lillegutt er alltid inne på badet selv om døra er åpen...lysbryteren er det som er tidsfordrivet - og slå litt på søppelbøtta og åpne og titte inn i vaskemaskinen...

Idag var vi på 1 årskontroll. Det gikk veldig fint det da, selv om lillegutt var litt skeptisk til alt utstyret til legen...lar jo ikke hvem som helt ta på seg ;)

Vaksinene gikk også greit, selv om han gråt når begge ble satt - men han stoppet like etterpå.

Nå er lillegutt 82 cm lang og veier 11,170kg. Dvs at han har gått opp kun 20gr siden forrige kontroll. Men det er jo ikke noe rart siden han har hatt influensa for 4 uker siden og samtidig fikk virus i halsen som han fortsatt har :tristbla:

Er jo ikke noe å gjøre med...

Men lillegutt er jo likevel stor da :)

Men han har merket bivirkning av vaksinene som bare det. I hele ettermiddag har han bare villet vært på armen eller sitte på fanget å bare vil ha kos :hjerte:

Når vi la han nå for kvelden hadde han 38,7 i feber... håper den gir seg i løpet av natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, er kanskje vanlig å ha med ungen på do. Vi er jo så "heldige" at vi har badet i kjelleren, så det er litt verre, kan liksom ikke bare sitte med døra på vid gap da :forvirret: Og her er lukket dolokk ingen hindring - det lukker han opp og plasker nedi der. Prøver å si nei, både til det og andre ting som feks slåing (men kan jo ikke drive å si nei til alt som er litt galt, da får man jo ikke gjort annet) men det virker ikke som om han skjønner det helt gitt. Og prøver jeg å være skikkelig streng i stemmen blir han bare redd/lei seg og begynner å grine. Hva med deres unger? Hører de på et "nei"?

Ang. vaksine så hadde bebisen vår feber dagen etter at han fikk vaksinen, men ellers god allmenntilstand, ikke noe slapp eller noe. Vi la ham bare som vanlig, og han var helt fin dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...