Gå til innhold

Toddler pjatt!

Grace

Anbefalte innlegg

Kjemper seg opp mot 7 kg, ja, og han er 5,5 mnd? Det er ikke så ille det da, er det? Min lillemann var nesten 10 kg da han var 5 mnd, men så begynte han å bevege seg noe innmari og hadde puppenekt, så han var 9 kg på forrige kontroll, og da var han 5 mnd og 1 uke. Skal på 6 mnd kontroll i morgen, så jeg er spent på om han fortsetter å gå ned eller hva han gjør. Synes han virker slankere, men han har jo nok å ta av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjemper seg opp mot 7 kg, ja, og han er 5,5 mnd? Det er ikke så ille det da, er det? Min lillemann var nesten 10 kg da han var 5 mnd, men så begynte han å bevege seg noe innmari og hadde puppenekt, så han var 9 kg på forrige kontroll, og da var han 5 mnd og 1 uke. Skal på 6 mnd kontroll i morgen, så jeg er spent på om han fortsetter å gå ned eller hva han gjør. Synes han virker slankere, men han har jo nok å ta av.

Han er i følge HS undervektig, men jeg kan ikke se det altså. Gode babylår, bollekinn og babymage :hjerter_rundt: Men han er jo ikke så lang heller da. 65 cm for tre uker siden. Neste uke blir han 6 mnd og vi skal på kontroll 3. oktober så jeg er spent på hva lengden er da. Vi kommer nok til å veie han i morgen siden han skal på helsestasjonen likevel da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg også ender opp med å kaste den fruktpuréen til Småfolk. Hvilken fruktpuré er det som smaker best da, mon tro?

Monja: Det er sannelig ikke noe i veien med appetitten til lillemannen din! :fnise:

Her tror jeg ikke Junior hadde hatt sjans i havet på å få i seg 200 ml melk. Iallfall ikke rett etter grøt!

Jeg har ikke kontroll på hvor mye han spiser ved amming, men når jeg pumper meg om kvelden, kommer det rundt 100 ml ut. Og Junior spiser kun fra ett bryst til hvert måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått mye mindre melk nå enn tidligere, og han er mindre interessert i puppen, så jeg tror ikke puppeavvenninga kommer til å bli noe problem her. Men jeg vil jo amme ei stund til, vi får se. 200 ml etter grøt hadde han aldri fått i seg...så apetitten er det ikke noe galt med nei.

Jeg vet om ei jente som ble født nøyaktig ei uke før lillemann. Hun er under 6 kg... det er ei lita jente det. Da kan man snakke undervektig. Lillemann var 3,4 kg da han ble født, men han var over 5 kg på seksukerskontrollen og la på seg jevnt og trutt... ble 8 kg bare på morsmelk han :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Apetitten er det ikke noe å si på nei :ler:

Når jeg ammer spiser han bare fra ett bryst, men da er det tomt etterpå og ja. Og ved kontrollpumping på det andre kommer det gjerne 180 - 200 ml så han får da i seg litt.

På morgenen, når gubben gir han flaske, spiser han glatt 260 ml. Enten ren morsmelk eller med litt MME i. Alt etter hvor mye jeg klarer å pumpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa likte veldig godt den fruktmosen fra Småfolk med blåbær og eple eller hva det var. Men desverre så gir blåbær litt hard mage. Så vi kan ikke gi den til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Frutti fra Nestle - med mango og eple en overlegen vinner når det kommer til fruktpureer.

Takk for tips! Da tror jeg at jeg skal kjøpe den neste gang jeg er på butikken. Synes det er mye mer morsomt å gi Junior noe jeg kan se at han elsker. :)

Jeg har fått mye mindre melk nå enn tidligere, og han er mindre interessert i puppen, så jeg tror ikke puppeavvenninga kommer til å bli noe problem her. Men jeg vil jo amme ei stund til, vi får se. 200 ml etter grøt hadde han aldri fått i seg...så apetitten er det ikke noe galt med nei.

Jeg har også mindre melk nå enn før. Men jeg har begynt å pumpe meg på begge sider før jeg legger meg, for å ha melk til grøten. Jeg håper på at det kanskje kan bidra til at produksjonen opprettholder seg en stund til.

Men så ser jeg jo ikke for meg at jeg skal fortsette å pumpe meg etter han begynner med grøt som skal blandes med vann. Så jeg regner med at produksjonen kommer til å minke en del her også.

Samtidig håper jeg at jeg kan amme så lenge som mulig. Men jeg setter uansett strek rett før han fyller ett år, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg MÅ pumpe meg hver kveld, jeg. Derfor jeg gir MM-grøt fremdeles. Hva ellers skal jeg gjøre med melken.. Hvis ikke jeg pumper meg så får jeg brystspreng og klumper i brystet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På morgenen, når gubben gir han flaske, spiser han glatt 260 ml.

Gosj, som han spiser! :overrasket:

Men det er jo flott det da! Kan bare ikke skjønne at han liksom skal være undervektig da, altså.. :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gosj, som han spiser! :overrasket:

Men det er jo flott det da! Kan bare ikke skjønne at han liksom skal være undervektig da, altså.. :klø:

Du kan så si. Men han ligger under normalen på denne percentilen de bruker. Likevel følger han sin egen kurve og det er jo flott. Det skryter de av. Han var jo litt under gjennomsnittet ved fødsel og da, med sine 2990 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammer jo to-tre ganger om natta også, jeg da. Så det er kanskje ikke så rart at jeg ikke har spreng så ofte lenger. Må tenke etter hvor ofte jeg ammer i løpet av en dag... før første lur rundt 09 (da sovner vi i senga med puppen i munnen :ler:) rundt 12-13, 16-17 og kveldspupp når han legger seg. Så fire ganger om dagen og to-tre om natta. Det er vel ikke verst når han er over et halvt år? Hvor ofte ammer dere? Han spiser også bare fra et bryst om gangen, men det kan hende han vil ha fra begge om morgenen hvis han ikke har fått mat siden i femtida. I tillegg til amminga får han fruktmos på dagen, som oftest rundt 14-15, og grøt klokka 18.

Når vi skal avvenne nattpupp skal vi gjøre litt om på matingsrutiner også. Da skal han få pupp og grøt om morgenen, og så blir det trillings på første lur i stedet for å sove sammen med meg. Enn så lenge er jeg våken to-tre ganger hver natt, av og til har det vært fire-fem, så jeg er helt avhengig av å sove selv på dagtid. Får jeg ikke morgenluren blir jeg helt ødelagt. Og jeg setter ikke ungen ut for å sove og så legger meg selv... derfor sover han med meg på morningen. Dessuten er det deilig å sove sammen med ham. Nemlig. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hvor ofte ammer dere?

Her ammes det ca hver tredje time på dagtid.

Junior våkner for å stå opp alt mellom kl fem og halv åtte. Oftest sånn i halv syv-tida. Så går det ca tre timer mellom ammingene hele dagen, helt frem til kveldsgrøten. Den gis ca halvannen time før han skal legge seg. En siste amming gjøres etter grøten er spist.

Så blir Junior lagt og sover frem til ca kl fem, og da ammer vi igjen. Etter dette får han lov til å sove ved siden av meg frem til han våkner for godt. Ellers må jeg nødt til å stå opp med ham kl fem. Han har nemlig mistet evnen til å sovne igjen av seg selv etter han har spist. Han var jo så flink til det før, men han våkner helt dersom jeg prøver å flytte ham.

Og jeg merker jeg trenger den ekstra søvnen, så dermed får han lov til å ligge hos meg. Dessuten er det jo som du sier Trampe, deilig å sove sammen med ham. Selv om søvnen min ikke blir helt den samme som når jeg sover alene. Men dårlig søvn er bedre enn ingen søvn. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..........og her sitter jeg med puppen ute for 6. gang i natt :sukk:

Sønnen er dårlig, så det blir legebesøk i dag....... Han hverken bæsjer eller tisser, blir ikke mett og har snørr, hoste og feber..... :sukk: :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda, -Ea- det er visst noe som går det der. Vi har vel hatt en runde nå mange av oss? Håper det går fort over! :kose:

Vi har hatt ei god natt vi :) Han var våken 23 og fikk pupp, babycallen slo ut klokka 24, men da gadd jeg ikke stå opp. Han gråt ikke, altså, men jeg hørte at det var lyd der inne. Vi sovna igjen og han våkna 04:30. Så var det morgen 06:30. Da sto mannen opp og jeg fikk sove til 07:30. Nå sover lillemann første dupp i vogna, som fremdeles står inne på soverommet vårt. Vi skal på kontroll 09:45.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...