Gå til innhold

Vegetar-grønnsakskaker


Heritære

Anbefalte innlegg

Er der noen som har oppskrift på deilige grønnsakskaker/burgere? Kan gjerne inneholde kålrot, gulrot og ris.

Tar også imot tips til hva man kan servere ved siden av :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har flere oppskrifter på dette liggende, men får ikke lagt dem ut før i morgen kveld.

Jeg tror ikke jeg har noen med dirrekte det du spør etter, men vet jeg har noe med poteter i alle fall. Skal se hva jeg finner til i morgen kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk fantasien! Bruk det du har! Krydre med de krydrene du liker, og bruk gjerne et egg hvis du spiser det, til å binde deigen sammen :)

Server med dampede grønnsaker, ris/potet/byggryn/potetmos/gulrotpuré(søk opp piaf sin :sikle: ) og saus feks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en god en som jeg har lagd flere ganger inne på BBCgoodfood.com.

Fant ikke oppskriften igjen akkurat nå, men søk på vegetar oppskrifter så finner du den sikkert.

pulverheksa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer det et par.

Havrekarbonader

4 dl havregryn (evnt soyaflak men disse bør grovhakkes)

150 g malte hasselnøtter

1 finhakket løk

1 finhakket paprika

3 ss hvetemel

2 egg

1 desliter buljong (her er det lurt å ha sterk kraft for mer smak)

1/2 ts salt og 1/2 ts pepper

Om røra er veldig tørr tilsettes 1/2 egg.

Dette bøandet og stekes.

Denne røra er litt smakløs, jeg blander i 1/2-1 hilli, hvitløk og ingefær(ca 1 cm eller to).

Grønnsakskarbonader

100 g revet kålrot

1 revet gulerot

1/2 finhakket løk

2-3 kokte moste poteter

1 ss sammalt hvete

kryddre etter smak.

Dette blandes og stekes. Det er en stund siden jeg laget disse men husker at smaken her også er litt tam og kryddret en del, men da med mer tradisjonelle norkse krydder.

Havrekarbonader 2

5 dl havregryn

1 finhakket løk

3 ss soyamel, blandet i litt vann(noen spiseskjeer)

2,5 dl lett finhakkede nøtter etter valg

persille

1-2 dl lettmelk

6-8 ss revet ost

oregano, salt og pepper.

Denne har jeg ikke testa selv enda, men er denm oppskrifta jeg yntes høres best ut i fra erfaring med andre oppskrifter. Hmm tror kanskje jeg må lage dette i morgen.

Dersom du ikke har soyamel, eller soyaflak kan du bruke hvetemel. Spyamel/flak kan du kjøpe på helsekost. Jeg har i litt soyaflak når jeg koker havregrynsgrøt og soyamel kan erstatte 1/4 av vanelig mel i bakst for å tilsette mer proteiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for all info, :) Oppskriftene høres lette og greie ut, så de skal jeg prøve imorgen. Synes bruk av chili og litt hvitløk høres deilig ut, men bruk av krydder kan man jo smake seg litt til. Liker veldig godt ulike typer urter.

Hva slags tilbehør vil være godt til slike karbonader? Prøvde meg ut forleden dag her på noen burgere, synes deigen var svært bløt så jeg tilsatte litt ris og de ble kjempenydelige. Valgte å servere wok'a grønnsaker og nudler til og det smakte meget godt. Men, kunne gjerne ha tenkt meg å prøvd andre ting også som tilbehør. Så hvis noen har noen tips så tar jeg gjerne i mot flere oppskrifter :).

Min samboer får sin mor fra England på besøk den 14 august og hun er vegeterianer så jeg håpte jeg kunne finne noe deilig å servere henne. Vet at hun er svært glad i chili con carne uten kjøtt, noen som har noen forslag der?

Endret av Heritære
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du lager Chile sin carne kan du bytte ut kjøtt med brune bønner.

Ellers kan du kjøpe både pølser, burgere osv av soya. Disse selges i helsekostbutikker og velassorterte dagligvarebutikker. Som regel selges det også soyaprodukter som ligner skinkepålegg.

Et annet enkelt forslag på mat er gratinert blomkål - damp et blomkål og la det bake i ovnen i hvit saus/ostesaus. Derver med nypoteter... Deilig!

Grillsryd med løk, squash, champignon, mais, og ellers hva en måtte like er også en lett variant.

Ellers er pasta med tomatsaus også en grei rett. Eventuelt pesto eller ostesaus.

Stekt ris med grønnsaker er også enkel. Her kan en plukke det en har i kjøleskaper, og eventuelt blande i litt bønner eller linser.

Lykke til med besøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...