Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kroppen trenger slett ikke sukker i den formen det er tilsatt i f.eks All Bran. For mye sukker gjør at blodsukkeret stiger for fort, du får masse energi kjapt, men blir så trøtt og slapp igjen fort, og gjerne sulten også. Da er tross alt fruktsukker fra frisk eller tørket frukt noe bedre.

Bruk gjerne 4-korn som basis i hjemmelaget frokostblanding. Bland f.eks i litt havregryn, kli (hvete eller havre), nøtter og mandler, rosiner, linfrø, pinjekjerner, tørket frukt, solsikkekjerner... Variasjonene er mange.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_lillemy_*
Skrevet

Den med minst sukker er selfølgelig havregrynsgrøt!! :)

Kjøp deg en pakke med havregryn (kjempe billig, kjøp gjerne økologisk ;) )

lag grøt av havregryn, vann og litt salt,.. tilsett litt nøtter og kanskje litt blåbær (kan kjøpes fryste i butikken)

simsalabim---> og du har en kjempe god og suuper sunn frokost :) yummi! :)

Skrevet (endret)

En annen jeg har lest at skal være veldig sunn er en grønn "kartong" fra Tau Mølle...Husker ikke hva den heter. Tror bare velassorterte butikker har den. Skal teste den ut neste gang jeg kommer til en slik matbutikk ;)

Har brukt Fedon sin musli lenge nå, og den er god! MYE bedre enn 4Korn f.eks. For den er kjedelig den!!!

Endret av Smørblomsten
Skrevet
Den "gode gamle" Kellogg's Corn Flakes har faktisk bare 7 % tilsatt sukker. Mens f.eks Special K, som markedsføres som et sunnere valg, har 17 %!

Go' dag müsli med bær (fra Axa) har forøvrig 0 % tilsatt sukker.

Men dette gjelder altså tilsatt sukker (altså sukrose), ikke andre sukkerarter som forekommer naturlig (f.eks er det fruktsukker i bær)

Corn Flakes er omtrent bare stivelse. Det gir nesten samme blodsukkerstigning som vanlig sukker. Fruktosen som er i bær og frukt, følges av naturlige fiber. Det gjør sitt til at fordøyelsen har litt og jobbe med.

Skrevet
Den med minst sukker er selfølgelig havregrynsgrøt!! :)

Kjøp deg en pakke med havregryn (kjempe billig, kjøp gjerne økologisk ;) )

lag grøt av havregryn, vann og litt salt,.. tilsett litt nøtter og kanskje litt blåbær (kan kjøpes fryste i butikken)

simsalabim---> og du har en kjempe god og suuper sunn frokost :) yummi! :)

Det som er synd med havregrøt er at koking av havregryn driver ut fibrene. Sånn sett er det bedre å spise havregrynene slik de er med melk i alle fall i blant for tilførsel av fiber. Havregryn er jo også veldig godt å blande i de frokostblandingvariantene man finner i butikken. Eller kan man vel si at litt variasjon er viktig og havregrøt er godt, kalorifattig og sunt.

Skrevet

4-korn og vanlig havregryn med melk og litt lavkarbo (Heinstad) syltetøy. Ingenting som er bedre.

Gjest Wolfmoon
Skrevet
Jeg er altså alene om å like Kelloggs Honnikorn.

Alle "sunne" kornblandinger kjennes ut som om jeg tygger opphøgde sponplater.

Det hjelper ikke med banan eller syltetøy. Det er en møysommelig tyggeprosses som er så slitsom for både kjeve og humør.

Jeg er også enig med deg. Nå spiser jeg ikke så ofte frokostblandinger da, men hvis jeg først skal gjøre deg setter jeg pris på Honnikorn :) Nam!

Problemet mitt med f.eks. havregryn er at hvis jeg skal spise det, så må jeg ha på så mye sukker for i det hele tatt å få det ned, og da er det jo plutselig ikke sunt lenger!

Gjest Kaploink
Skrevet

Eg svergar til havregryn med ein neve nøtte/frukt-blanding oppå. (Kjem i slik stor pose frå den lille nøttefabrikken).

Ei periode spiste eg firkorn pluss, men den finn eg ikkje i butikken lenger. (Tykjer vanleg firkorn er i overkant traurig).

Skrevet
Jeg liker Kellogs All Bran.Synes den er god,men finnes det andre med mindre sukker innhold?Denne inneholder 22%sukker.Er det mye?

4 korn 4 korn 4 korn 4 korn :)

Skrevet (endret)
Men litt sukker skal jo kroppen ha.Det er heller ikke til å unngå heller det vel?

De aller aller fleste får i seg mer enn nok sukker fra andre kilder. Det er egentlig bare en tilvendingssak å like noe med lite eller ikke noe sukker ala 4-korn.

Edit: Sitter og spiser en gulrot akkurat nå. Lurer hvordan 4-korn med gulrotterninger og melk smaker? Gulrot er ganske søtt. Kommer vel i kategorien sære blandinger.

Endret av skrue
Skrevet
De aller aller fleste får i seg mer enn nok sukker fra andre kilder. Det er egentlig bare en tilvendingssak å like noe med lite eller ikke noe sukker ala 4-korn.

Edit: Sitter og spiser en gulrot akkurat nå. Lurer hvordan 4-korn med gulrotterninger og melk smaker? Gulrot er ganske søtt. Kommer vel i kategorien sære blandinger.

Prøv, og legg ut resultatet her. Trenger noen nye ideer til spennende smakssetting av 4-korn :)

Skrevet

Du er nok ikke den eneste som liker honnikorn, mariposa.

Liker det jeg også, men ikke som frokost. Spiser det sånn som "kosekveldsmat" av og til, men det vil aldri kunne erstatte et reelt måltid...

De få gangene jeg spiser "frokostblanding" til frokost (alltis stort sett spist det på kvelden jeg), så er det stort sett havnregryn det går i (i mine yngre dager blandet jeg ofte havregryn og 4 korn) som jeg putter rosiner i. Rosiner er selvsagt søte greier, men i mitt merkelige hode virker det sunnere med rosiner enn tilsatt sukker (og honnikorn) i alle fall... Om det stemmer er muligens en annen sak...

Skrevet
Du er nok ikke den eneste som liker honnikorn, mariposa.

Liker det jeg også, men ikke som frokost. Spiser det sånn som "kosekveldsmat" av og til, men det vil aldri kunne erstatte et reelt måltid...

De få gangene jeg spiser "frokostblanding" til frokost (alltis stort sett spist det på kvelden jeg), så er det stort sett havnregryn det går i (i mine yngre dager blandet jeg ofte havregryn og 4 korn) som jeg putter rosiner i. Rosiner er selvsagt søte greier, men i mitt merkelige hode virker det sunnere med rosiner enn tilsatt sukker (og honnikorn) i alle fall... Om det stemmer er muligens en annen sak...

Joda, rosiner er bedre enn sukker. Raffinert sukker (hvit farin) er karbohydrater og svært lite annet. Det inneholder en anelse kalsium, kalium og natrium, mens rosiner faktisk også inneholder littegrann vitaminer, en god del mer mineraler og sporstoffer, i tillegg til littegrann protein.

Skrevet

Jeg spiser havregryn til frokost, og det må da være den frokostblandingen med minst sukker? I sommer har jeg delt opp jordbær og puttet oppi, det er knallgodt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...