Gå til innhold

Flere som har en lei tendens til å rette

Fremhevede innlegg

Gjest Frysepulver
Skrevet

Har akkurat sendt en av mine utallige e-poster til en nettavis hvor jeg påpeker faktafeil.

Noen fler som har denne (u)vanen?

Videoannonse
Annonse
Gjest *Mim*
Skrevet

Yes, baby. Var først litt redd for å bli forvekslet med en pirkete gammel dame, før jeg innså at det er nettopp det er jeg er. :)

Gjest Gjest
Skrevet

:overrasket: Tanken har aldri slått meg.

Men dere er jo litt morsomme da :ler:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg skriver også eposter når jeg oppdager faktafeil. Jeg gjorde

det også tidligere på text-TV før avisene kom på nettet. Av og til får jeg takknemlige svar, av og til hører jeg ingen ting. Siden flere gjør det kunne det være interessant å vite hvor mye en respons en journalist får i løpet av en dag.

Gjest Bellatrix
Skrevet (endret)

Jeg har gjort det, ja.

Endret av Bellatrix
Gjest Elastica
Skrevet

Jeg er overbevist om at avisenes kvalitetsnivå er avhengig av slik utrettelig og uselvisk innsats som vi nedlegger når vi påpeker slike feilaktigheter.

Noen som ser med mørke øyne på den tilsynelatende synkende kvaliteten pressen presenterer oss for tiden? Betyr det at vi er en utdøende rase? :overrasket:

Spiss tastaturene!

Skrevet

Jeg gjør også dette, men stort sett når det gjelder mitt eget fagområde. Da hinter jeg ganske pent om mer riktig bruk av ord og uttrykk.

Skrevet (endret)
Noen som ser med mørke øyne på den tilsynelatende synkende kvaliteten pressen presenterer oss for tiden? Betyr det at vi er en utdøende rase? :overrasket:

Jeg prøver å heve kvaliteten litt. Om noen kritiserer meg er det greit, men det går mest i gamle damer som kjefter når jeg bruker a-ending. (Og jeg er en jævel på å roe ned gamle damer, så jeg får ofte kjeft for resten av redaksjonen også, som overfører telefonene til meg. :ler: )

Pleier dere å få svar når dere klager? Og hvordan er tonen i svaret?

Endret av Pax
Gjest Frysepulver
Skrevet

Fikk mail tilbake i dag om at dette var en ombrekkingsfeil som ikke var hans (journalistens) feil.

Sjekket saken igjen nå og den er rettet :sjarmor::hoppe:

Gjest Chrizzy
Skrevet (endret)

Jeg reagerer både på faktafeil og skrivefeil, men jeg har aldri sendt epost om det. Er bare bra at noen bruker energi på det, særlig faktafeil eller grove språkfeil. :)

Edit: Skriveleif.

Endret av Chrizzy
Gjest -eline-
Skrevet

Det har absolutt hendt for å si det sånn.

Skrevet

Jeg gjør av og til. Både faktafeil, skrivefeil - og det jeg synes er en dårlig måte å skrive på........... f.eks når en avdød blir omtalt som "lik" og ikke "avdøde". Har litt med omtanke for de etterlatte å gjøre......... Det går nemlig an å forumlere seg litt mer skånsomt av og til. Men "voldsomme" overskrifter selger............. og det er vi som kjøper :sjenert:

Dette er ikke noe jeg gjør ofte - men det har hendt. Noen ganger har jeg fått et hyggelig svar der journalisten forsvarer hvorfor h*n har skrevet som h*n har gjort, og så takkes det for henvendelsen.

Noen ganger så får jeg ikke noe svar.........

Skrevet

Artig at noen som sier de reagerer på skrivefeil i avisen skriver "skrivefeiler"....

Gjest Elastica
Skrevet
Artig at noen som sier de reagerer på skrivefeil i avisen skriver "skrivefeiler"....

Hvem?

Gjest lillebøll
Skrevet

Men så får vi heller ikke penger for det vi legger ut her.

Gjest Chrizzy
Skrevet
Hvem?

Det var ingen som hadde skrevet det. Kanskje h*n mente meg, jeg skrev språkfeiler. Idiotisk! :sur:

Gjest gaja ii
Skrevet

:hallo:

Av og til får jeg ingen svar, andre ganger svar om at de er flaue over tabben.

Skrevet
Det var ingen som hadde skrevet det. Kanskje h*n mente meg, jeg skrev språkfeiler. Idiotisk! :sur:

Hehehe, ja det var deg...og det var ikke vondt ment.. Måtte bare kommentere det. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...