Gjest Elastica Skrevet 31. juli 2007 #1 Skrevet 31. juli 2007 Jeg liker å ha frisk basilikum tilgjengelig, men det er ikke alltid like lett å få en plante til å trives. Derfor tenkte jeg at dette kunne bli en tråd med tips om hvordan skjøtte basilikum slik at den ble frisk og holdt seg lenge. Måtte tråden bli lang. Jeg begynner: Vanne kun i skålen.
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2007 #2 Skrevet 31. juli 2007 Selvvanningspotte/vanne hver dag og kjøpe plantene fra gartner og ikke i matbutikken
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2007 #3 Skrevet 31. juli 2007 Så selv - ikke for tett (fire-fem stilker i en potte), knip av toppene så dne busker seg litt, og sørg for passe med lys (øst/vest-vindu) og jevnt med vann, gjerne selvvanningspotte.
Gjest Elastica Skrevet 1. august 2007 #4 Skrevet 1. august 2007 Så selv - ikke for tett (fire-fem stilker i en potte), knip av toppene så dne busker seg litt, og sørg for passe med lys (øst/vest-vindu) og jevnt med vann, gjerne selvvanningspotte. Det har jeg prøvd, uten hell. Kanskje jeg sådde for tett, det ble hvertfall bare masse små skudd som avgikk ved tørstedøden før de ble store. Gartneri? Er de sterkere enn de fra matbutikken? Kan de plantes ut?
Gjest Fliss Skrevet 1. august 2007 #5 Skrevet 1. august 2007 Det skal jammen jeg og prøve. Basilikum-planter er jo håpløse å få til å stå en stund .. jeg har gått over til å kun kjøpe de små posene fra Viking Urt.
¤flicka¤ Skrevet 1. august 2007 #6 Skrevet 1. august 2007 Jeg har holdt liv i basilikumen min, kjøpt på Plantasjen, i et halvt år nå, takket være urtepotte fra Eva Solo. Den får vann hver dag, og jeg fjerner døde blad med en gang.
Gjest Fliss Skrevet 1. august 2007 #7 Skrevet 1. august 2007 Ja, har sett de pottene fra Eva Solo .. skal skaffe meg en sånn før jeg kjøper ny plante .. fine tips
L79 Skrevet 1. august 2007 #8 Skrevet 1. august 2007 Urtepottene fra Eva Solo er geniale når det gjelder å få basilikum og andre urter til å leve litt lenger enn ei uke. Tidligere kjøpte jeg urteplanter for å kaste dem etter ei uke, nå har jeg hatt en basilikumplante siden i starten på juni.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 1. august 2007 #9 Skrevet 1. august 2007 Mitt tips til basilikum du kjøper i butikken: Tynn den ut. Stilkene sitter altfor tett. Ta vekk stilker innimellom, 1/3 av stilkene bør vekk. Og EvaSolo urtepotte - helt genial.
Ut i det fri Skrevet 1. august 2007 #10 Skrevet 1. august 2007 I tillegg til det som står over tåler den ikke å stå i trekk. Har sådd selv i år og har i bøtter og spann.
Gjest Fjellsippa Skrevet 1. august 2007 #11 Skrevet 1. august 2007 Jeg leste på en av pottene jeg kjøpte at de ikke må ha lavere temperatur enn 14 grader. Ikke rart plantene døde når Mega oppbevarte dem på kjøla.
Gjest Elastica Skrevet 3. august 2007 #12 Skrevet 3. august 2007 *skrive eva solo-potte på liste til i morgen*
Gjest Elastica Skrevet 4. august 2007 #13 Skrevet 4. august 2007 To stk. potter innkjøpt på salg (!) Jeg har pottet om på enkleste vis - dvs bare fjernet plastpottene og satt planten rett ned i keramikkpotten. Skal jeg klippe av noe av snorene? De er så lange...
Gjest Catwoman Skrevet 5. august 2007 #14 Skrevet 5. august 2007 Jeg leste på en av pottene jeg kjøpte at de ikke må ha lavere temperatur enn 14 grader. Ikke rart plantene døde når Mega oppbevarte dem på kjøla. si det til de. Basilikum må ikke oppbevares kaldt - den får kjøleskader med en gang og svarte blader. Og pga det så er også basilikum en plante som kan være vanskelig å få til i Norge, ihvertfall utendørs - det er jo kaldt her. Ellers så er urteplanter fra matbutikke ment til å spises opp, ikke til å holde liv i - klarer man det likevel er jo det bare fint da, men det er bedre og kjøpe en solid urteplante fra et gartneri plantasjen eller noe hvis man vil ha dne i potte.
Gjest antigartner Skrevet 5. august 2007 #15 Skrevet 5. august 2007 Henger meg på rosen til Eva-Solo-pottene. Jeg har en "matbutikk-basilikum" som har stått et halvt år i en Eva-Solo-potte. Min plante står fremdeles i plastpotten som fulgte med. Den gror stadig nye fine blader. Står i syd-vestvendt vindu med delvis blendet persienne på utsiden, så det blir lyst, men ikke for varmt. (Mrk mitt brukernavn - jeg har ikke akkurat grønne fingre...) Og til deg som lurte på om du skulle klippe av trådene i urtepotta: ikke finn på å gjøre det! Ta heller ut tråden igjen og brett den firedobbel før du trer den inn på nytt. Da trekkes det opp mer vann til planten.
Gjest Frk Åberg Skrevet 5. august 2007 #16 Skrevet 5. august 2007 To stk. potter innkjøpt på salg (!) Jeg har pottet om på enkleste vis - dvs bare fjernet plastpottene og satt planten rett ned i keramikkpotten. Skal jeg klippe av noe av snorene? De er så lange... Jeg brukte ikke hele snoren som fulgte med. Poenget er at trådene ligger godt ned i vannet. Jeg har sånn at de ligger i en krusidull nedi der, altså ikke klippet veldig korte, men kortere enn de var. Også viktig å tre trådene gjennom hullene som bruksanvisninger sier, og at jorden kommer i kontakt med dem (men det gjør de vel automatisk når du fjerner plastpotten). Basilikumen min er hvertfall kjempefin i maaange uker.
Gjest Elastica Skrevet 10. september 2007 #17 Skrevet 10. september 2007 Jeg drar opp denne igjen, siden jeg lurer på noe mer: Gir dere basilikumen vannepause? Jeg føler at planten blir for våt hvis det alltid er vann i skålen. Kanskje det blir bedre hvis den får en pause av og til?
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2007 #18 Skrevet 10. september 2007 De tåler ikke å tørke helt, men kan godt tørke opp LITT, er min erfaring. Men rotsystemet utvikler seg avhengig av måten de vannes på, så om de er overvannet lenge kan det hende røttene ikke klarer å ta opp mindre mengder vann... Lurer på hva jeg skal gjøre med mine trofaste planter på kjøkkenet i vinter, temperaturen pleier å dette under 14 grader på det kaldeste
Arwen Skrevet 10. september 2007 #19 Skrevet 10. september 2007 Jeg vanner den hver dag, men lar den renne av seg jeg. Vanner rett i planta og har de lenge. De dør bare når jeg glemmer å vanne et par dager.
Kosemose Skrevet 10. september 2007 #20 Skrevet 10. september 2007 (endret) E Endret 2. april 2008 av Kosemose
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå