Gå til innhold

Hvilke fiskemiddag liker du,hvorfor?


Lund

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest puselabb

Jeg er veldig glad i fiskekaker, fordi det smaker godt og er veldig enkelt. Og fersk makrell, fordi det er sommeren for meg (og smaker veldig godt). Og gourmetfilét, fordi den gir meg følelsen av eksklusiv fiskemiddag (og smaker godt med pepper og salt) (vet ikke akkurat åssen fisk det er, tror det bare står gourmetfilét på posen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception

Tja, pannestekt laks med polenta og salsa verde er ikke å forakte. :) Breiflabb med ruccola og soltørkede tomater, surret med parmaskinke, servert med hjemmelaget potetmos (smakssatt med pesto, hvitløk og parmesan)....

Lista er lang, men jeg er definitivt ikke glad i fiskepinner, fiskepudding, eller kokt torsk med poteter, gulrøtter og enten smeltet smør eller hvit saus. :grøss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg liker alt som har med fisk å gjøre, enten grillet, røkt, kokt eller gravet.

Men det aller beste er tradisjonell baccalao, (slik vi bruker den her til lands) med masse hvitløk og oliven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er generelt sett veldig glad i fisk og noen av mine favoritter er;

* Rødspette - rett og slett bare nam.

* Fiskepudding i hvit saus med terteskjell, erter og reker. For meg er det skikkelig 'lørdagsmiddag' og var noe av det beste jeg visste da jeg var liten.

* Fiskekaker (koljekaker) er noe av det beste jeg vet. Jeg har aldri vært glad i kjøtt, i motsetning til fisk. Da jeg var liten fikk jeg alltid en eller to varme fiskekaker når jeg var med mamma i butikken på lørdagene. Jeg kjøper det også ofte enda.

* Makrell i tomat på knekkebrød eller brødskiva. Veldig smakfullt og fantastisk godt. Mitt favorittpålegg.

* Sardiner i olje eller tomatsaus. Også noe jeg alltid har likt å ha på brødskiva. Da de andre hadde nugatti på brødskiva, jeg hadde sardiner.

* Grillede sardiner. Dette bestiller jeg alltid når jeg er ute å reiser, f. eks i Spania, Portugal osv. Ingenting er som å nyte et kaldt glass sitroniste sammen med ferske nygrillede sardiner.

* Grillet ørret. Supergodt og liker den bedre enn annen fisk, som f. laks (selv om det også er godt).

* Ørret med tacokrydder og pitabrød. En rett jeg først lagde i heimkunnskapen på skolen, som jeg siden har tatt med meg hjem. Var en stor hit selv blant de som ikke likte fisk husker jeg.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Advarsel: Dette kan bli et langt og detaljert innlegg, med repriser fra ukemenytråden og middagstråden. :ler: :søvn:

Noen av mine fiskefavoritter (pga kombinasjoner av smaker, farger og konsistenser):

- Stekt ryggfilet av brosme, sitronbåter, ovnsbakte potetbåter, grillet asparges og romesco (saus av bl.a. grillet paprika og ristede mandler).

- Stekt ryggfilet av brosme, sitronbåter, ovnsbakte potetbåter og ertepuré med ramsløk.

- Kveiteskiver ovnsbakt med fennikel og appelsin. Servert med safranpotetmos og basilikumolje.

- Ovnsbakte laksefileter, tomat- og linsesalat og matyoghurt.

- Blandet grønn salat med røkelaks, chèvre (eller feta), avokado, rødløk, cherrytomater og sennepsvinaigrette.

- Wok med laksefilet, friske grønnsaker, lime/kokosmelksaus, cashewnøtter og frisk koriander. Basmatiris eller eggenudler.

- Hjemmelagde fiskekaker, ovnsbakte potetbåter, grønn salat og aïoli.

- Ovnsform med hysefilet, fløte, sitron, hvitløk, vårløk, persille, friske tomater og mozzarella. Basmatiris med gurkemeie eller safran.

- Lettsaltet torsk med rødbeter, bacon og kapers, med hjemmelaget potetmos til (gjerne med selleri og pastinakk i).

- Stekt makrell, sitronbåter, kokte nypoteter, smørdampet sommerkål og yoghurtsaus med agurk og ramsløk.

Endret av piaf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke så veldig glad i fisk, men liker litt forskjellig likevel, for eksempel:

- hjemmelaget fiskegrateng, gjerne med hardkokte egg i båter og erter i bunnen

- hjemmelagede fiskeboller i hot karrisaus med poteter og grønnsaker

- torskefilet bakt i folie med smør, sitronskiver og purre, servert med poteter, grønnsaker og aïoli (evt egge-/urtesmør)

- stekt laks med blomkålpuré, erter og poteter

- hjemmelagede panerte fiskekaker med poteter, grønnsaker og tartarsaus

- fish and chips med ertepuré eller tartarsaus

- diverse fiskeformer

- en tomatisert fiskegryte jeg lager av og til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Fiskepudding i hvit saus med terteskjell, erter og reker.

Det fikk jeg lyst på!

Ikke veldig glad i fisk men noe er jo greit.

Fiskeboller i hvit saus

Fiskegrateng (hjemmelaget)

Fiskekaker

Steketorsk

Seibiff

Hjemmelaget fiskegryte

Fiskesuppe

Fiskepudding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller, aller, aller beste er nyfisket red snapper på grillen, og spise med pinner under raslingen i palmebladene mens man ser på solnedgangen ved en deilig tropisk strand :hjerter_rundt:

Her er en tråd om fiskemiddager, for de som ønsker (å dele) ideer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som får "pall-plassering" hos meg er:

1) Grillet tunfiskfilét, som er skikkelig rosa og saftig...dåååååne :dåne: ! Da er jeg i syvende himmel!

2) Fiskesuppe, hjemmelaget fra bunnen av, kokt på skikkelig fiskekraft, med masse fersk fisk og skalldyr oppi.

3) Røykt kolje med gulrotstuing, masse gulrotstuing vel og merke :Nikke: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stekt makrell med tilbehør er jo alltid godt. Mye annet også. men kommer an på situasjonen.

Fiskeboller og fiskepinner er ikke på min liste over hva jeg spiser. Da jeg var yngre fikk hunden i huset fiskeboller fra boks en gang i blandt og var veldig fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i fisk og spiser det meste. Lager en enkel fiskesuppe som er en favoritt her, ellers er jo stekt ørrett veldig godt. Er også veldig glad i bacalao, samboeren lager en kjempegod variant. Nylig smakte jeg steinbit og det ble ikke siste gang, for det var utrolig godt. Har også en rett med laks som er god. Og på brødskiva er makrell i tomat en favoritt, men det er jo ingen fiskemiddag da.

Jeg er ikke så glad i fiskepudding, fiskeboller og fiskepinner jeg heller, men kan spise det en sjelden gang.

Endret av pusla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liker det aller meste av fisk, men har ikkje smakt tørka fisk eller gravlagt fisk.

Jeg har heldigvis aldri smakt gravlagt fisk, jeg heller, gravet derimot har jeg prøvd et par anledninger, dog uten at det kommer på noen toppliste over hva jeg syns er god mat.

Jeg liker forskjellig fisk, men skalldyr er favoritt når det gjelder mat fra sjøen.

Av fiskemiddager er hjemmelaget fiskegrateng godt, røket laks med kokte potetr og sennepssaus smaker også riktig bra.

Det eneste jeg ikke syns noe særlig om er røket kolje, torsk ol, det blir for salt for meg, selv med gulrotstuing eller hvit saus ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt av skalldyr og skjell. Torsk, både naturell og lettsaltet, kveite, breiflabb, ørret, laks, makrell, steinbit, gravlaks, fiskegrateng, fiskeboller, fiskekaker, hjemmelagde fiskepinner av ren torskefilet, tomatbasert fiskesuppe, hvit fiskesuppe, plukkfisk, pepperlaks, røykelaks, gravlaks, peppermakrell og sikkert en del til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig spørsmål, jeg lager så mye forskjellig med fisk og sjømat. Fiskesorter jeg bruker ofte er ihvertfall fersk tunfisk, dorade, villaks, breiflabb, havabbor, kveite og røkt torsk, alt etter hva jeg har tilgang på. I tillegg kommer skalldyr og skjell. Bruker sjelden farseprodukter etc, men hjemmelagde fiskekaker er kjempegodt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Advarsel: Dette kan bli et langt og detaljert innlegg, med repriser fra ukemenytråden og middagstråden. :ler: :søvn:

Noen av mine fiskefavoritter (pga kombinasjoner av smaker, farger og konsistenser):

- Stekt ryggfilet av brosme, sitronbåter, ovnsbakte potetbåter, grillet asparges og romesco (saus av bl.a. grillet paprika og ristede mandler).

- Stekt ryggfilet av brosme, sitronbåter, ovnsbakte potetbåter og ertepuré med ramsløk.

- Kveiteskiver ovnsbakt med fennikel og appelsin. Servert med safranpotetmos og basilikumolje.

- Ovnsbakte laksefileter, tomat- og linsesalat og matyoghurt.

- Blandet grønn salat med røkelaks, chèvre (eller feta), avokado, rødløk, cherrytomater og sennepsvinaigrette.

- Wok med laksefilet, friske grønnsaker, lime/kokosmelksaus, cashewnøtter og frisk koriander. Basmatiris eller eggenudler.

- Hjemmelagde fiskekaker, ovnsbakte potetbåter, grønn salat og aïoli.

- Ovnsform med hysefilet, fløte, sitron, hvitløk, vårløk, persille, friske tomater og mozzarella. Basmatiris med gurkemeie eller safran.

- Lettsaltet torsk med rødbeter, bacon og kapers, med hjemmelaget potetmos til (gjerne med selleri og pastinakk i).

- Stekt makrell, sitronbåter, kokte nypoteter, smørdampet sommerkål og yoghurtsaus med agurk og ramsløk.

:overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica

Gravet laks med sennepssaus og hjemmelaget potetmos.

Stekt breiflabb med stekte poteter og ruccolasalat.

Helt fersk kokt torsk med nypoteter, gulrøtter og smør med egg.

Stekt makrell med agurksalat, rømme og poteter (bare jeg slipper å lage det selv)

Sure og salte fisker i pose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravet laks med sennepssaus og hjemmelaget potetmos.

Stekt breiflabb med stekte poteter og ruccolasalat.

Helt fersk kokt torsk med nypoteter, gulrøtter og smør med egg.

Stekt makrell med agurksalat, rømme og poteter (bare jeg slipper å lage det selv)

Sure og salte fisker i pose.Det er jo ikke fiskemiddag :legrine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...