Gå til innhold

Foring en gang pr dag?


Gjest Deception

Anbefalte innlegg

Gjest Deception

Vi har hittil foret hunden to ganger pr. dag, med like store rasjoner hver gang. Men nå i det siste har han ikke vært interessert i maten før langt på kveld, og derfor lurer jeg på om det kanskje hadde vært en idé å fore kun en gang pr. dag? For ordens skyld gir vi vom og hundemat, altså ikke tørrfor, og han drikker OK gjennom hele dagen.

Innspill? Det er ikke noe særlig med ferskfor som blir stående til det må kastes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Pia 30.08.08

Da hadde jeg nok heller gitt litt mindre i en periode, for når du gir 2 ganger så tar bikkja opp mer næring av foret enn ved én foring/dag. Altså "kaster" du ut mer mat i den andre enden :ler: Evnt. kan du kjøpe smakstilsetning i dyrebutikk, eller gjøre som meg; Strø på med oppknust yndlingsgodbit (i mitt tilfelle frysetørket lever). En eller 2 biter, bare for å få litt lukt i maten. Vet ikke om det er like effektivt med våtfor som med tørrfor med vann over da... Bare slenger ut idéer her...

Endret av Pia 30.08.08
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception

Vi byttet til v&h pga. allergi (kløe), selv ved bruk av allergikerfor, og vi har vært veldig fornøyde hittil. Hunden har blank pels, liten mengde avføring, og klør seg ikke noe særlig lenger. Vi har kjøpt tørrfor til bruk under jakta (høyenergifor), men vil ikke gå tilbake til å fore kun tørrfor pga. kløen. Han har for øvrig også nikkelallergi, noe veterinæren påstod ikke fantes.

Knust leverbit, Biola som saus, fiskebiter osv er blitt prøvd, men han bare slikker det opp, og ser foraktelig på oss. :ler:

Matlysten er det for øvrig ingenting galt med, unntatt når det gjelder hundemat. Sleipingen.

Vi får prøve oss fram litt. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08

Hehe, litt lei av bikkjematen, smartingen :ler: Har vært sånn eldste min og av og til, men da har det som regel hjulpet med litt lever over... Men så er jeg blitt litt streng på det da, spiser dem ikke i løpet av noen minutter, så blir det tatt vekk og satt i kjøleskapet til neste foring, men blir ikke noe mer da, uansett... Har hjulpet på henne, selv om det ikke er lenge siden vi gikk over til faste foringer (har alltid hatt fri tilgang før, for hun har hatt problemer med å ta opp næring fra maten). Men nå babler jeg, som vanlig... Håper du finner en løsning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception

Tror nok at det hadde hjulpet å være streng, men da måtte jeg samtidig ha bakbundet mannen, og satt lås på kjøleskapet....

"Stakkars lille gutten, vil du ha en skinkeskive?" :hoho:/:murvegg:

Matfar la forresten en pannekake i bunnen av matskålen en gang, og hundematen oppå. Bikkjekreket løftet opp hundematen og la den ved siden av skålen, for så å spise pannekaken.

Smartingen min :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08
Tror nok at det hadde hjulpet å være streng, men da måtte jeg samtidig ha bakbundet mannen, og satt lås på kjøleskapet....

"Stakkars lille gutten, vil du ha en skinkeskive?" :hoho:/:murvegg:

Matfar la forresten en pannekake i bunnen av matskålen en gang, og hundematen oppå. Bikkjekreket løftet opp hundematen og la den ved siden av skålen, for så å spise pannekaken.

Smartingen min :hjerte:

Hehe, prøvde det å legge noe i bunnen med eldstemor, men hun bare graver maten utover og leiter etter godbiten til slutt. Mens hun yngste ødelegger seg selv hvis hun ikke vil ha maten sin, for da skal hun grave den ned med nesa. Når det var varmt i været ga jeg henne mat ute, og så glemte jeg å hente skåla med en gang, og da hadde hun gravd så mye jord over at hun hadde stooooort sår på nesa og blod i hele trynet. Ikke et veldig koselig syn på en ellers stressende morgen :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Deception

En liten oppdatering: I dag har han spist helt normalt, og to måltider. Men han fnyser fortsatt og rygger ut av kjøkkenet når han ser at det er hundemat vi har i skålen hans. Rester av spaghetti, derimot, ble godkjent.

Min diagnose: bortskjemt. :forvirret:

Flere innspill ang. foring en gang pr dag når det ikke er snakk om tørrfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Min erfaring med Lady, er at han er litt bortskjemt og får det hunder tåler av middag, men bare litt, pluss litt frokost. Men ikke nok til at han blir mett. Da spiser han etter en lang tur eller om natta, dvs. skåla med tørrfor står der og blir tømt...

Han vet at han ikke får mer enn litt middag, litt frokost, og resten får han ordne med selv, og det klarer han bra...

Når han er hos meg (er eks som har han fast), gjelder de samme reglene. Men om jeg ikke lager middag, skuler han og stirrer meg i senk, så jeg er nødt til å lage noe...

En gang jeg ikke hadde matlyst, kokte jeg litt ris med litt grønnsaksbuljong, da var han fornøyd.

De er smarte disse hundene, og vet å innynde seg... og særlig overfor gjester. Dvs Lady tigger ikke ved bordet, men oppdager når måltidet er avsluttet, og da VENTER han mat, ikke noe hundemat...

Jeg kan forstå han, om jeg måtte levd på kun nudler el.lign. hadde jeg blitt matlei.

Men han får ikke så mye at han blir mett, men nok til at han blir fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg fôrer to ganger om dagen, men så har jeg også en matglad rottweiler unghund.

Gjør det sånn både for at hun skal slippe å gå sulten for lenge, og for å forebygge magedreining, som bl.a rottiser er disponert for.

Dersom hunden virker fornøyd med å spise en gang daglig og holder vekta/energinivået oppe, fortsett med det. Tipsene fra den første som svarte på spørsmålet ditt, hørtes også bra ut! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...