Gå til innhold

Graviditet og medisiner


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Bruker daglig medisiner på grunn av kronisk sykdom. Ønsker også å bli gravid. Medisiner og graviditet hører ikke sammen, og jeg tenker mye på dette. Har prøvd å trappe ned, men blir da nesten invalid. Tror jeg har endel angst i forhold til medisinbruken. Legen sier jeg har ingenting å frykte, han mener jeg har alt under kontroll og bruker bare det jeg må. Under mitt forrige svangerskap ble sykdommen sterkt redusert, dvs at jeg følte meg kjempefrisk. Men etterpå forværret sykdommen seg, og alt ble mye værre. Det var mange omstendigheter til dette.

I dag er jeg gift med en snill mann som stiller opp. Han er flink med barnet (som ikke er hans), han stiller opp når jeg er syk, og han ønsker seg VELDIG flere barn. Jeg ønsker meg også flere, med er veldig bekymret for om jeg greier å kutte medisinene under svangerskapet. Greier ikke å diskutere dette skikkelig med min mann, så går heller alene og tenker masse. Vet det ikke er bra, men det er nå engang slik...

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Monica2

Det er ikke greit og være syk. Men burde du ikke tenke på helsa i stedet for at mannen din vil ha barn så lenge du kan bli dårligere. Må jo tenke på livskvaliteten også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Stol på legen din. H*n vet mer om medisinene du bruker er farlige for fosteret enn deg. Ja, medisiner og graviditet hører ikke nødvendigvis sammen. Det gjelder allikevel ikke alltid.

Er nå i 6.måned og bruker medisiner daglig med god samvittighet. Uten disse ville jeg ikke fungert. Slik jeg ser det vil det være verre for fosteret om jeg ikke brukte disse medisinene enn at jeg gjør det. Men siden du er usikker kan du jo prate med flere leger om dette. Knaskje det kan gjøre deg sikrere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tillit til legers allvitenhet mht sykdom og medisiner er svært begrenset. Tenk så utrolig mange sykdommer de må forholde seg til. De er mennesker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har heller ikke den største tilliten til leger, men må vel bare stole på legen min. Det er bare at jeg bekymrer meg så mye. Ønsker selv en hel barneflokk. Var eksepsjonelt frisk under forrige svangerskap, så med tanke på det kunne jeg gjerne gått gravid konstant...

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne!

Hvilken sykdom har du?? Finnes det ikke en interesse organisajon du kan ta kontakt med??

Jeg er selv kronisk syk og når den dagen kommer at jeg vil ha barn så skal jeg ta kontakt med eksperter i forhold til graviditet/sykdom og medisiner.

Lykke til.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg har klassisk migrene, og er ekstremt plaget. Tåler ingen av de vanlige medisinene, og får alle bivirkningene på de jeg kan ta. Interesseorganisasjonen har ikke noe hjelp å bidra med. Har vært aktiv der tidligere (på topplan), men den er bare for "eldre damer som bor i østlandsområdet". De er lite flink til å hjelpe det menige medlem utover landet. De vet mye om lover og regler, men har aldri tatt opp hverdagsproblemer av dette slag. De bare henviser til legen, og legen min sier jo at alt bare er bra..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..

Kiiip intresse org.

Jeg ville nå ha prøvd å få legen min til å hendvise meg til en spesialist eller to. Slik at du få flere syn på saken, og hvis du tror legen din ikke syns det er en god idé så si at du stoler på han/hun og alt det vanlige piss preiket de liker å høre, men at siden det ikke bare gjelder deg, men også et annet liv at du vil heller ha litt for mange lege besøk slik at du kan ta et valg du og typen din er komfortabel med. Prøv å finn ut hvilket sykehus som har mest ekspertise med migrene og få en henvendelse dit..

En idé er også å snakke med farmasøyten på apoteket, spør om muligheten for å få en privat samtale. De sitter inne med mye informasjon når det gjelder medisiner.

Håper dette hjelper litt..

Lykke til, men husk at det er din kropp og at du bestemmer.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Bor i Trondheim, og det er her all ekspertisen på migrene finnes. Har vært til alle mulige utredninger og prøver. Men velger nok å stole på legen min. Det er bare tanker som surrer rundt i hodet mitt som frustrer av og til.

Takk for all støtte.

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert kostholdet ditt?

Kanskje du f.eks har for høyt inntak av sukker. Det var en artikkel i Aftenposten i dag om sukkeravhengighet.

Mange av oss har ikke så godt av høyt inntak av sukker og andre produkter med såkalte raske karbohydrater (pasta, ris, hvitt brød (inkl de fleste såkalte grove kjøpbrød).

Jeg snakker om det hele tiden men det er fordi omlegging av kostholdet har vært min "frelse" - ikke mot hodepine men ekstrem tretthet, overvekt, søthunger, sult hver time osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endret du kostholdet under forrige graviditet - da du ble litt bedre mener jeg?

Jeg ble kvitt betydelige muskelsmerter da jeg begynte å leve sunnere for 7-8 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Under det forrige svangerskapet mitt endret jeg ikke kosthold - til det positive. Under svangerskapet spiste jeg frukt, berlinerboller, frukt, berlinerboller, osv.

Normalt har jeg et diettkosthold som går på sukkerintoleranse. Dvs at jeg spiser bl.a. rug istedetfor hvete, masse grønne grønsaker osv. I tillegg spiser jeg nå 5-6 små måltider pr dag.

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...