Gå til innhold

Borderline/emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

:sjenert: Jeg la inn ett innlegg om borderline for snart ett par uker siden og lurer på en ting og vil henvende meg mot en som jeg håper kan svare meg på ett spørsmål:

er det vanlig for en borderliner/ustabil personlighetsforstyrrelse og ikke la høre fra seg på over en uke? Vi har kontakt ukentlig og jeg lurer på om hans fravær kan ha sammenheng med at han har personlighetsforstyrrelse.

Jeg kan for lite om diagnosen og lurer på om dette er vanlig.

Jeg er bestevenninne og lurer på hvordan jeg best takler hans fravær og hva jeg gjør når han henvender seg til meg igjen...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vet ikke så mye om borderline annet enn det jeg har lest her inne, men det kan vel hende; endel med borderline er veldig "av og på" på ulike områder, også sosialt.

Samtidig - å ikke la høre fra seg på en uke er vel ikke så ille? Jeg har ingen diagnose og tror jeg er ganske normal, og kontakter ikke bestevennene mine flere ganger i uka... Så jeg ville ikke lagd noe poeng ut av dette faktisk, ser ingen grunn til å ta det opp med ham heller, eller gjøre et problem ut av det. Regner med dere er relativt voksne, og for min del har jeg følt meg nesten kvalt om noen absolutt skal høre fra meg "hele tiden"...

Hvis det er slik at han ikke svarer om du ringer, mailer e.l, prøv å gi ham litt pusterom, og til seinere kan du kanskje kontakte ham på måter som er lettere å svare på/forholde seg til for ham om han ikke føler seg sosial - f eks en grei sms uten masse spørsmål og forventninger...

Skrevet

All verdens kunnskap om diagnosen borderline vil aldri gi deg svar på hvorfor akkurat han oppfører seg akkurat slik og slik.

Borderline personlighetsforstyrrelse kan gjøre at vennskap blir vanskelig, men allikevel ville jeg ikke automatisk antatt at all uønsket atferd skyldes lidelsen...

Spør han.

Gjest Gjest
Skrevet
All verdens kunnskap om diagnosen borderline vil aldri gi deg svar på hvorfor akkurat han oppfører seg akkurat slik og slik.

Borderline personlighetsforstyrrelse kan gjøre at vennskap blir vanskelig, men allikevel ville jeg ikke automatisk antatt at all uønsket atferd skyldes lidelsen...

Spør han.

Enig.

Ikke la det bli sånn at alt han gjør eller foretar seg, eller hva han sier eller ikke sier, om han svarer og tar kontakt eller ikke osv. handler om hans sykdom, eller eventuelle sykdom. Folk er folk.

Kanskje han har mistet tlf sin, kanskje han trenger å være alene, kanskje han er på ferie eller ikke har hatt tid til å kontakte deg. Grunnene er mange.

Det er like vanlig og uvanlig for en med emosj.pers.forst. å ikke la høre fra seg på en uke.

Ingen her kan svare på det. En diagnose er en samlebetegnelse på mange symptomer, men selv om symptomene er like hos mange, betyr det ikke at to med en personlighetsforstyrre, med kreft eller tarmsykdommer handler, tenker og føler likt.

Tror du hadde fått et bedre innblikk av å snakke med han, fremfor å søke på nettet eller spørre her. Er det egentlig så fryktelig viktig om han sliter med ditt eller datt? Prat med vennen din isteden, så får du kanskje de svarene du leter etter da.

Hilsen gjesten med diagnosen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...