Gå til innhold

Jogger 3 ganger i uken men blir ikke slankere


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg veier 68 kg og er 1,70 cm høy. På videregående veide jeg 57 kg og trivdes med det. Det er 10 år siden.

Jeg har trent i perioder og de siste par årene har det vært helt stillstand på treningen. Har kun sittet på kontor...

I løpet av de siste 4 ukene har jeg jogget tre ganger i uken (halvtime som føles behagelig og blir sliten).

Jeg spiser frokost, lunch og middag hver dag, og ofte også mellommåltider, slik at det blir 4-5 måltider pr. dag.

Det er sunun og variert mat jeg spiser og jeg har lest masse opp gjennom årene om kosthold og alle disse diettene som finnes. Jeg har aldri gått på ananaskurer og pulverdietter...jeg liker å lage mat og bruke råvarer. Har mye opphakkede grønnsaker i wok og spiser kylling og fisk. Spiser svært lite fete sauser. Av og til spiser jeg litt sjokolade og drikker et par glass rødvin (men egentlig sjelden).

Av væske drikker jeg en del grønn te, vann og tab xtra. Til frokost havregryn med rosiner og yoghurt. Til lunch et par brødskiver med eggomelett, fetaost eller lett-ost, gjerne med en tomat til - eller ostesmørbrød. Middager er alt fra lasagne, hjemmelaget pizza, til pasta, ris eller poteter og kylling, fisk, grønnsaker, egg, og andre retter fra kokebøker (low fat).

Jeg føler meg bedre etter å ha begynt å trene litt igjen, sover bedre og formen er generelt mer energisk. Men: Hva med vekten? Hva med at trange buksen kan passe igjen? Hvor lenge må jeg vente?

:tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første, 4 uker er ikke veldig lenge. Hvor ofte spiser du pizza, lasagne, ostesmørbrød osv? Fryktelig mye fett i ost, selv om du bruker lettost. Hvor stor del av måltidet utgjør poteter/ris/pasta?

I tillegg hadde det vært lurt å legge inn en liten styrkeøkt. Du trenger ikke trene vekter for å trene styrke, legg inn enkle øvelser for bein, rumpe, armer, mage og rygg. Sit-ups, push-ups, knebøy (du trenger ikke bruke vekter for at det skal ha litt effekt, men du kan også bruke to halvlitersflasker fyllt med vann og holde dem rett fram når du bøyer), ryggøvelse (ligg på magen og løft opp hele overkroppen og beina, eller motsatt arm og bein) osv. Muskler hjelper deg å forbrenne fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Må innrømme at jeg liker lett-hvitost, og river ofte ost til å ha over pasta eller i omeletter. Jeg har lest om karbohydrater kontra proteintilhengerne og om lav glykemisk indeks, osv. Det er jeg gjør er å spise mer havre i brød og mer knekkebrød fremfor rene hvetemelbrød.

Jeg spiser hjemmelaget pizza med kyllingkjøttdeig, grønnsaker og ost ca. 1 gang pr måned fordelt på to middager og en lunch.

Jeg spiser poteter i form av pytt i panne eller ovnsbakt ca. 2 ganger pr. måned (middag og/eller lunch).

Jeg spiser ris til middag og/eller lunch ca. 2 ganger pr. måned.

Ellers går det mye i tomater, broccoli, blomkål, løk, stangselleri osv. til middag kombinert med litt egg/kylling/fisk og fetaost/revet ost.

Tacos kyllingkjøttdeig, pitabrød og grønnsaker spises ca. 2-3 ganger i måneden.

Jeg prøver å tenke balanse mellom karbohydrater og proteiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

...Glemte ostesmørbrød, ja. Det er jo smakfullt og spiser et par brødskiver med tomat og ost ca. 4 ganger pr. måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om du spiser sunt, men det betyr ikke nødvendigvis at du går ned i vekt. Man kan godt spise seg feit på sunn mat.

Jogging alene vil ikke få deg ned i vekt, tre joggeturer i uka forbrenner vel 3-400 kcal, og for å gå ned et kg må du 7000 kcal i underskudd.

Hvis du ikke vil telle kalorier må du iallefall dra ned på porsjonene dine.

Endret av Quirky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det høres ut som om du spiser sunt, men det betyr ikke nødvendigvis at du går ned i vekt. Man kan godt spise seg feit på sunn mat.

Jogging alene vil ikke få deg ned i vekt, tre joggeturer i uka forbrenner vel 3-400 kcal, og for å gå ned et kg må du 7000 kcal i underskudd.

Hvis du ikke vil telle kalorier må du iallefall dra ned på porsjonene dine.

Oi...det er ganske langt fra 3-400 kcal i uken (der jeg er) og opp til 7000 for å kunne gå ned bare en kg.

Jeg har ikke helsestudioer i nærheten, så det blir utetrening.

Kanskje løsningen er å spise mindre. (Og jeg som alltid er sulten og glad i mat). Ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
For det første, 4 uker er ikke veldig lenge. Hvor ofte spiser du pizza, lasagne, ostesmørbrød osv? Fryktelig mye fett i ost, selv om du bruker lettost. Hvor stor del av måltidet utgjør poteter/ris/pasta?

I tillegg hadde det vært lurt å legge inn en liten styrkeøkt. Du trenger ikke trene vekter for å trene styrke, legg inn enkle øvelser for bein, rumpe, armer, mage og rygg. Sit-ups, push-ups, knebøy (du trenger ikke bruke vekter for at det skal ha litt effekt, men du kan også bruke to halvlitersflasker fyllt med vann og holde dem rett fram når du bøyer), ryggøvelse (ligg på magen og løft opp hele overkroppen og beina, eller motsatt arm og bein) osv. Muskler hjelper deg å forbrenne fett.

Kan jo forsøke med litt jevlig styrke...hvis motivasjonen er der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk å jogge lenger - en halvtimes joggetur er ikke allverden. Det er først ved lange turer at fett forbrennes - og da trenger ikke intensiteten å være så høy.

Et annet tips er å eksperimentere litt mer med mat som ikke inneholder så mye karbohydrater. Lag grønnsaksbaserte supper, omeletter, salater med kylling/fisk/kjøtt. Det finnes mange gode middagsoppskrifter som ikke inkluderer potet, pasta eller ris.

Og kutt ut osten!

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å øke mengden rent kjøtt/fisk og grønnsaker og spis mindre ris/pasta/potet. Mengden ris/pasta/potet bør ikke være mer enn 1/4 av måltidet. Kutt også ned på osten, høres ut som om du spiser veldig mye ost.

Vær også aktiv utenom treningen, f.eks vær flink til å gå trapper når du kan, gå til butikken når du skal handle, bruk fortrinnsvis beina/sykkel osv når du skal steder framfor bil/buss hvis du har mulighet. Det er utrolig mange styrkeøvelser du kan gjøre uten å dra på treningssenter også, og jeg tror nok du enten må være mer aktiv eller spise mindre måltider og kutte ned på kaloriinntaket ditt hvis du skal gå ned i vekt med 3 joggeturer på 30 min pr gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi...det er ganske langt fra 3-400 kcal i uken (der jeg er) og opp til 7000 for å kunne gå ned bare en kg.

Jeg har ikke helsestudioer i nærheten, så det blir utetrening.

Kanskje løsningen er å spise mindre. (Og jeg som alltid er sulten og glad i mat). Ikke bra.

Jeg uttrykte meg uklart, jeg vil anslå at du forbrenner 3-400 pr.joggetur. Men fortsatt er det en del igjen til 7000 i uka.

Du har iallefall et godt grunnlag med kosten du spiser nå. :) Og det blir lett for deg å holde vekten når du har nådd målet ditt hvis du holder på de gode vanene dine.

Får du i deg nok proteiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og styrketrening! *Enigma* skrev det jeg tenkte, så jeg bare støtter opp om den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Tusen takk for de svarene som har kommet inn til nå. Gode tips.

Jeg vet ikke helt om jeg får i meg nok proteiner...tror det. Enten det er fisk, kylling eller hvite bønner i tomatsaus eller egg?

Jeg spiser for mye ost, det er det ikke tvil om...og det som er så godt.

Styrketrening blir en utfordring!

Tror jeg vil forsøke å gradvis la joggeturene bli lengre: kanskje 45 minutter. Orker ikke mer enn det (og da blir det gåing inne i mellom).

Og det å spise mindre til hvert måltid. Lurer bare på når det skal skje noe med livvidden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har lest at når du ser på tv stiger blodsukkeret voldsomt. Og det blodsukkeret som blir til overs blir til fett...:S Etter dette prøver jeg å trene mens jeg ser på tv eller bare finne på no annet.. skummelt:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har lest at når du ser på tv stiger blodsukkeret voldsomt. Og det blodsukkeret som blir til overs blir til fett...:S Etter dette prøver jeg å trene mens jeg ser på tv eller bare finne på no annet.. skummelt:/

Hvis vi skal tro det du har lest vil jo det si at blodsukkeret liksom skal stige voldsomt når man sitter foran PC på kontoret sitt også da - og hver gang man sitter i ro.

Det blir vel feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest at når du ser på tv stiger blodsukkeret voldsomt. Og det blodsukkeret som blir til overs blir til fett...:S Etter dette prøver jeg å trene mens jeg ser på tv eller bare finne på no annet.. skummelt:/

Stiger blodsukkeret av seg selv fordi man ser på tv eller stiger det kanskje fordi man gjerne trør noe i munnen mens man ser på tv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S
Må innrømme at jeg liker lett-hvitost, og river ofte ost til å ha over pasta eller i omeletter. Jeg har lest om karbohydrater kontra proteintilhengerne og om lav glykemisk indeks, osv. Det er jeg gjør er å spise mer havre i brød og mer knekkebrød fremfor rene hvetemelbrød.

Jeg spiser hjemmelaget pizza med kyllingkjøttdeig, grønnsaker og ost ca. 1 gang pr måned fordelt på to middager og en lunch.

Jeg spiser poteter i form av pytt i panne eller ovnsbakt ca. 2 ganger pr. måned (middag og/eller lunch).

Jeg spiser ris til middag og/eller lunch ca. 2 ganger pr. måned.

Ellers går det mye i tomater, broccoli, blomkål, løk, stangselleri osv. til middag kombinert med litt egg/kylling/fisk og fetaost/revet ost.

Tacos kyllingkjøttdeig, pitabrød og grønnsaker spises ca. 2-3 ganger i måneden.

Jeg prøver å tenke balanse mellom karbohydrater og proteiner.

La meg se. Du spiser potet, ris og pizza til middag til sammen seks dager pr måned. De andre 24/25 dagene spiser du omentrent bare magert kjøtt, fisk og grønnsaker.

Hva ligger ditt daglige kaloriinntak på? Det må jo være vanvittig lavt, dersom du omentrent bare lever på grønnsaker og knekkebrød?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

La meg se. Du spiser potet, ris og pizza til middag til sammen seks dager pr måned. De andre 24/25 dagene spiser du omentrent bare magert kjøtt, fisk og grønnsaker.

Hva ligger ditt daglige kaloriinntak på? Det må jo være vanvittig lavt, dersom du omentrent bare lever på grønnsaker og knekkebrød?

Vet ikke helt...jeg har ikke tålmodighet til kaloritabeller og telling. Men jeg har jo en anelse ut fra alt jeg har lest om dette gjennom alle år i samtlige kvinnemagasiner og slankebøker.

Tydeligvsi kan ikke kaloriinntaket være så lavt...i og med at jeg ikke går ned i vekt. Jeg er typen som må trene ved siden av, jeg kan ikke bare spise mindre. Dessuten liker jeg mat.

Jeg spiser frokost, lunch, mellommåltid, middag og kanskje av og til et lite kveldsmåltid.

Jeg spiser knekkebrød, havregrøt, speltbrød, servelatpålegg, oster, laks, egg osv. på brød/knekkebrød. Middager er så mangt: omeletter, fisk, grønnsaker, supper, fiskeboller/potet/hvit saus, pasta med kyllingkjøttdeig og grønt, osv. Tomatbønner pleier jeg å bruke mer av i mange retter.

Jeg merker at løpetrening på 20 minutter 3 ganger i uken gjør at buksene passer litt bedre. Men vekten går ikke ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at kroppen kan gå på sparebluss dersom kaloriinntaket ditt blir for lavt også, ikke sant, går kroppen på sparebluss så går du heller ikke ned. Uansett, hvis du faktisk merker at klærne passer bedre nå, hvorfor er det da så farlig at du ikke går ned i vekt?

Vil igjen legge vekt på at du bør løpe lenger enn 20 minutter og trene styrketrening i tillegg, og få i deg mer rent kjøtt, bytt ut servelaten med kokt skinke og kylling- og kalkunfiletpåleggene til prior. Spis kyllingfilet, renskåret svinekjøtt, ordentlig fisk osv. i stedet for kjøttdeig og fiskeboller. Bruk karbonadedeig i stedet for kjøttdeig.

Dette er forøvrig ting du burde ha fått med deg etter å ha lest om kosthold og trening....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at kroppen kan gå på sparebluss dersom kaloriinntaket ditt blir for lavt også, ikke sant, går kroppen på sparebluss så går du heller ikke ned. Uansett, hvis du faktisk merker at klærne passer bedre nå, hvorfor er det da så farlig at du ikke går ned i vekt?

Vil igjen legge vekt på at du bør løpe lenger enn 20 minutter og trene styrketrening i tillegg, og få i deg mer rent kjøtt, bytt ut servelaten med kokt skinke og kylling- og kalkunfiletpåleggene til prior. Spis kyllingfilet, renskåret svinekjøtt, ordentlig fisk osv. i stedet for kjøttdeig og fiskeboller. Bruk karbonadedeig i stedet for kjøttdeig.

Dette er forøvrig ting du burde ha fått med deg etter å ha lest om kosthold og trening....

Jaa da...jeg har jo lest dette mange ganger opp gjennom årene. Men det kan ikke bli hørt for ofte tydeligvis. :rope:

I dag spiste jeg 8 spesialsjokoladebiter (!) kjøpt fra smågodtdisken! :gråte: Det skjer en gang i måneden. Kan man leve med det? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaa da...jeg har jo lest dette mange ganger opp gjennom årene. Men det kan ikke bli hørt for ofte tydeligvis. :rope:

I dag spiste jeg 8 spesialsjokoladebiter (!) kjøpt fra smågodtdisken! :gråte: Det skjer en gang i måneden. Kan man leve med det? :sjenert:

Du er seriøs når du sier at en sånn "utskeielse" skjer 1 gang i måneden? Altså...du spiser sjokolade 1 gang i måneden? Wow.....lær meg hvordan du gjør det er du snill :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...