Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2007 #1 Del Skrevet 30. juli 2007 Jeg har til tider litt slim nederst i lungene. Merker det spesielt om morgenen og når jeg slapper av. Merker det da ved at det surkler litt nederst i lungene hvis jeg puster langt inn. Dette syntes jeg er ekkelt for jeg har aldri opplevd dette før. Jeg har vært endel forkjølet det siste halve året og tror vel det henger sammen med det. Det jeg lurer på er om cosylan hjelper mot slim selvom jeg ikke hoster? Føler jeg liksom ikke får det opp... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ce'Nedra Skrevet 30. juli 2007 #2 Del Skrevet 30. juli 2007 Cosylan kan kanskje virke til en viss grad, men det ville ikke vært førstevalget mitt i og med at du ikke har hoste. Poenget med Cosylan er jo at det virker på hostesenteret i hjernen. Det er såpass sterkt, og du kan heller ikke kjøre bil. Du får hostesaft som virker spesielt slimløsende på apoteket, evnt. tabletter som virker kun slimløsende. Har du sjekket deg hos legen at du ikke har en mild form for astma? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vimselot Skrevet 30. juli 2007 #3 Del Skrevet 30. juli 2007 Prøv å unngå melkeprodukter pga at de øker slimproduksjonen om du er plaget av det. Cosylan har en mengde bivirkninger, en følelse av rus/likegyldighet, kvalme osv. og er avhengighetskapende. Har kun hørt om at det er blitt skrevet ut av lege når det er snakk om hoste, dvs. tørrhoste, men ellers kan du lese mer om dette på felleskatalogen.no. Husker ikke alt om cosylan i farta, men det er som sagt vanedannende, og tror det står på b-lista. Å røyke en joint løser opp slim, og kan få deg kvikk, men anbefaler ikke dette heller (har slutta å røyke hasj nå, i alle fall så lenge jeg klarer) Hasj var brukt som medisin mot astma bl.a. helt til hippietida kom... Men anbefaler det ikke, unngå melkeprodukter i første omgang og se om det ikke hjelper. Urtete med honning i, er også bra. Men vil du ha cosylan, så anbefaler jeg heller en joint... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ce'Nedra Skrevet 30. juli 2007 #4 Del Skrevet 30. juli 2007 Hehe.. Du har jammen mange gode tips vimselot Hjelper kanskje til en viss grad fordi man hoster seg i hjel, men likevel ikke noe jeg vil anbefale nei.. KOm på hva den slimløsende hostesaften heter i alle fall; Solvipect. Spørs bare om ikke slimet sitter for langt ned hos deg og at det er symptomer på astma.. Denne hostesaften virker mer i de øvre luftveier. Ville nok tatt en astmasjekk hos legen siden du har hatt det såpass lenge og du føler at det sitter "langt ned". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vimselot Skrevet 30. juli 2007 #5 Del Skrevet 30. juli 2007 Var ikke meninga å anbefale hasj da men det ble jo brukt før hippietida og var legalt mot hoste og som slimløsende middel... Men jeg anbefalte jo å unngå melkeprodukter. (Har litt mye å tenke på p.t. så jeg skriver mange ganger for mye) Hasj gjorde meg psykisk syk, da jeg var ungdom, det ble så mye annet blandet inn, så jeg anbefaler det ikke til noen. Det er liksom ikke noe man gir til barnet sitt...eller foreldrene sine...så hvorfor anbefale det her... Konstaterte bare at det hjelper, jeg vet da for pokkern ikke om ts røyker av og til i friske perioder... Nå har jeg en del å tenke på, bl.a. døde en bekjent i dag, som alltid var hyggelig og vennlig, men ryktene er ikke bekreftet. Og jeg blir gjerne litt på kanten når jeg får følelse av forvirring og sorg, så beklager. Ts spør på helsekost, der har de sikkert noe mer smart enn hasj. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solskinn Skrevet 31. juli 2007 #6 Del Skrevet 31. juli 2007 Cosylan er hostedempende, og på ingen måte slimløsende. Dersom du er plaget av slim kan du få på resept Bronkyl, som er slimløsende brusetabletter. Disse fungerer veldig godt, også for slim som sitter "langt nede" i luftveiene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trillrund Skrevet 31. juli 2007 #7 Del Skrevet 31. juli 2007 Bronkyl er middelet, hvis du klarer å drikke kunstig sitronsmak... Jeg brukte bronkyl i et par år, men så byttet de smak, og jeg klarer ikke å drikke den nye smaken. Får brekningen bare av lukten. Men bronkyl funker!!!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kamela Skrevet 31. juli 2007 #8 Del Skrevet 31. juli 2007 Har fått anbefalt Bisolvon av legen. Kjøpes reseptfritt på apotek. Iflg. apoteket viktig å ta kuren ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solskinn Skrevet 31. juli 2007 #9 Del Skrevet 31. juli 2007 Bronkyl er middelet, hvis du klarer å drikke kunstig sitronsmak... Jeg brukte bronkyl i et par år, men så byttet de smak, og jeg klarer ikke å drikke den nye smaken. Får brekningen bare av lukten. Men bronkyl funker!!!!!!! Nå har det en særs kunsitg bringebærsmak i alle fall. Jeg liker ikke den, men alternativet med å hoste opp slim og smake på den smaken hele dagen er verre Har kommet frem til at det er bedre å blande i nesten lunkent vann. Når vannet ikke er så kaldt er det lettere å hive i seg i en sup, så man slipper smaken så mange ganger. Bisloven har jeg ikke sjangs til å få i meg. Det smaker i alle fall pyton, men jeg er jo litt pysete da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trillrund Skrevet 31. juli 2007 #10 Del Skrevet 31. juli 2007 Nå har det en særs kunsitg bringebærsmak i alle fall. Jeg liker ikke den, men alternativet med å hoste opp slim og smake på den smaken hele dagen er verre Har kommet frem til at det er bedre å blande i nesten lunkent vann. Når vannet ikke er så kaldt er det lettere å hive i seg i en sup, så man slipper smaken så mange ganger. Bisloven har jeg ikke sjangs til å få i meg. Det smaker i alle fall pyton, men jeg er jo litt pysete da. Nei, de har sluttet med bringebærsmaken. Måtte gi bort en hel eske med 5 ruller pga av den nye smaken... Nå bruker jeg vanlige bisolvon tabletter, da smaker det ingenting, men det virker ikke like bra, da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solskinn Skrevet 31. juli 2007 #11 Del Skrevet 31. juli 2007 Nei, de har sluttet med bringebærsmaken. Måtte gi bort en hel eske med 5 ruller pga av den nye smaken... Aha, jeg har en del gammelt hjemme og har kke hentet ut ny på en stund, men da skal jeg nok inn og hente meg ut nye for jeg virkelig hater den bringebærsmaken. Folk er forskjellige tydeligvis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ørnulf Skrevet 31. juli 2007 #12 Del Skrevet 31. juli 2007 Jeg må trekke litt på smilebåndet, når dere sier at Cosylan er et så "sterkt" preparat. Kan ikke kjøre bil og er like avhengihetskapende som tobakk f.eks. og at man blir ruset av det! Hallo! Vi lever i Norge og om denne hosesaften hadde hatt disse bivirkningene, hadde den aldri blitt solgt i her. Men selvfølgelig er det jo mange skjøre folk som ikke tåler så mye, så for de kan jo cosylan være rene rusen. Mye av det er nok psykisk også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ce'Nedra Skrevet 31. juli 2007 #13 Del Skrevet 31. juli 2007 Ørnulf: Hentet fra Felleskatalogen: Forsiktighetsregler: Kan påvirke reaksjonsevnen f.eks. ved bilkjøring. Langvarig bruk kan føre til avhengighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. april 2010 #14 Del Skrevet 28. april 2010 vel, man bruker jo ikke å gå på cosylan såååå lenge heller da... og ja... KAN påvirke reaksjonsevnen.. er jo ikke dermed sagt at den MÅ lissom ?!? cosylan er ikke farlig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antlers Skrevet 28. april 2010 #15 Del Skrevet 28. april 2010 Det stemmer at Cosylan er svært lite brukt, og det er det en god grunn til. Om du har slim i lungene som det er meningen du skal få opp kan du i verste fall dø av cosylan. Du kan bli kvalt av ditt eget slim fordi du rett og slett ikke klarer å hoste. Jeg har fått cosylan mot bronkitt, og det var helt forjævlig. Selv om jeg følte at jeg måtte hoste opp slim klarte jeg ikke hoste uten ekstremt store anstrengelser, så du kan jo tenke deg hvordan det kan gå når du sover. Den er i tillegg svært sløvende, så du sover ekstra tungt. Dette er som sagt snakk om i verste fall, men jeg vil absolutt anbefale deg vanlig slimløsende istedet for cosylan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. april 2010 #16 Del Skrevet 29. april 2010 Jeg jobber på apotek og kan fortelle at Cosylan er den mest solgte reseptpliktige hotesaften, så at den er lite brukt er bare tull. Den gis primært ved tørrhoste men også i tilfeller der pasienten har så besværlig hoste at det vil være hensiktsmessig å stille den for å f.eks få sove om natten. Men til behandling av slim i lungene vil du aldri få Cosylan. Da er Bronkyl/Mucomyst/Acetylcystein et riktigere valg, pluss evt en legesjekk for å utelukke aktive infeksjoner i luftveiene. Cosylan dreper deg ikke med mindre du høljer innpå en god del av den. Ethylmorfin sløver sansene og gjør deg trøtt, så følsomme mennesker kan gjerne føle seg litt "ruset", men i anbefalte doser er det vanligvis lite man kjenner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Weifa Skrevet 19. mai 2010 #17 Del Skrevet 19. mai 2010 Vet jeg drar opp en veldig gammel tråd men ble irritert når jeg ser hvor naive folk er. Hallo! Vi lever i Norge og om denne hosesaften hadde hatt disse bivirkningene, hadde den aldri blitt solgt i her. Hva så stoler du på alt legemiddel industrien gjør? du kan godt bruke Xanor et par år å prøve å gå av så skal du se hva slags bivirkninger du får. Jeg må trekke litt på smilebåndet, når dere sier at Cosylan er et så "sterkt" preparat. Kan ikke kjøre bil og er like avhengihetskapende som tobakk f.eks. og at man blir ruset av det! Vel du blir ikke merkertbart ruset av cosylan (etylmorfin) i små mengder nei. Avhengihet derimot vis du klarer å hekte deg skal jeg love deg du kommer til å oppleve noen ubehagelige bivirkninger som svette, kvalme, diare, oppkast, ekstremt vondt i alle ledd å muskler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antlers Skrevet 19. mai 2010 #18 Del Skrevet 19. mai 2010 Vet jeg drar opp en veldig gammel tråd men ble irritert når jeg ser hvor naive folk er. Hallo! Vi lever i Norge og om denne hosesaften hadde hatt disse bivirkningene, hadde den aldri blitt solgt i her. Hva så stoler du på alt legemiddel industrien gjør? du kan godt bruke Xanor et par år å prøve å gå av så skal du se hva slags bivirkninger du får. Jeg må trekke litt på smilebåndet, når dere sier at Cosylan er et så "sterkt" preparat. Kan ikke kjøre bil og er like avhengihetskapende som tobakk f.eks. og at man blir ruset av det! Vel du blir ikke merkertbart ruset av cosylan (etylmorfin) i små mengder nei. Avhengihet derimot vis du klarer å hekte deg skal jeg love deg du kommer til å oppleve noen ubehagelige bivirkninger som svette, kvalme, diare, oppkast, ekstremt vondt i alle ledd å muskler. Jeg er forsåvidt enig i mye av det du sier, men Cosylan kan være svært farlig om den blir gitt på resept i feil tilfelle. Om man i utgangspunktet er syk (som man gjerne er når man får skrevet ut den type hostesaft), har feber, er slapp, hoster så mye at det blir dårlig med søvn... Da kan jeg love deg at man sover svært tungt når denne medisinen stiller hosten og i tillegg har sedativ effekt. Nå har det seg sånn at jeg fikk Cosylan på resept av en eldre lege på legevakten - mot bronkitt, dvs langt fra tørrhoste. Slimet satt seg fast i halsen, og det var nesten umulig å hoste selv om jeg anstrengte meg for å gjøre det. Det er ikke bra når slimet setter seg i halsen mens man sover og ikke er istand til å hoste som man normalt ville gjort for å få det ut. Reseptfri slimløsende er tusen ganger bedre i slike tilfeller. Min fastlege har senere sagt at denne legen gjorde en feilvurdering (mildt sagt, han skrev også ut penicillinkur til meg, selv om jeg hadde sagt jeg var allergisk). Hun fortalte også at det var nesten bare den eldre garde blant leger som fortsatt valgte å skrive ut Cosylan, og at de yngre valgte å skrive ut andre typer hostesaft, med mindre det var såpass alvorlig at man ikke hadde noe annet valg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lindys Skrevet 7. august 2010 #19 Del Skrevet 7. august 2010 he he. eg har brukt cosylan til min astma gutt i perioder,og det e det eneste som hjelper på han........ og dette er og noe legen har anbefalt....... han har det så mye bedre når han får en liten dose før han skal sove:-))) COSYLAN E IKKE FARLIG OM DU HOLDER DEG TIL LEGENS DOSERING... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2010 #20 Del Skrevet 7. august 2010 Jeg jobber på apotek og kan fortelle at Cosylan er den mest solgte reseptpliktige hotesaften, så at den er lite brukt er bare tull. Den gis primært ved tørrhoste men også i tilfeller der pasienten har så besværlig hoste at det vil være hensiktsmessig å stille den for å f.eks få sove om natten. Men til behandling av slim i lungene vil du aldri få Cosylan. Da er Bronkyl/Mucomyst/Acetylcystein et riktigere valg, pluss evt en legesjekk for å utelukke aktive infeksjoner i luftveiene. Cosylan dreper deg ikke med mindre du høljer innpå en god del av den. Ethylmorfin sløver sansene og gjør deg trøtt, så følsomme mennesker kan gjerne føle seg litt "ruset", men i anbefalte doser er det vanligvis lite man kjenner. Underskriver det du sier. Vil likevel legge til at effekten av acetylcystein er dårlig dokumentert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå