Gå til innhold

uvane/tvangshandling

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har et helt merkelig problem :tristbla: Jeg spenner kjeven, og nå har jeg fått kjempevondt i kjeven men jeg klarer ikke å slutte. Det blir sånn stress inni meg og jeg bare MÅ spenne kjeven. mens jeg venter på ting, mens jeg driver med ting... Er dette en tvangshandling?? Hvordan klarer jeg å slutte? Jeg har begynt å få skikkelig vondt, men det føles helt umulig å slutte. i steden gjør jeg det oftere... :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har et helt merkelig problem :tristbla: Jeg spenner kjeven, og nå har jeg fått kjempevondt i kjeven men jeg klarer ikke å slutte. Det blir sånn stress inni meg og jeg bare MÅ spenne kjeven. mens jeg venter på ting, mens jeg driver med ting... Er dette en tvangshandling?? Hvordan klarer jeg å slutte? Jeg har begynt å få skikkelig vondt, men det føles helt umulig å slutte. i steden gjør jeg det oftere... :(

Har du hatt det slik lenge? Prøv å finne ut når og hvorfor du begynte med det.

Gjest Gjest
Skrevet
Har du hatt det slik lenge? Prøv å finne ut når og hvorfor du begynte med det.

Jeg har nok dessverre hatt denne "uvanen" hele livet såvidt jeg vet... men jeg gjør det aldri sammen med andre. det blir mye verre hvis jeg har lite å drive med, er alene eller jeg er stresset...

Skrevet

Har du tatt problemet opp med fastlegen din?

Hvis ikke synes jeg du skal gjøre det.

Skrevet

Tvangstanker er veldig veldig normalt.

Har du angst\depresjoner?

Gjest Gjest
Skrevet

Det er veldig vanlig å spenne kjeven om man går å tenker kosntant.

Det gjør jeg. På natten også.

Hos meg kommer det også av at jeg har dypt bitt. Det vil si at når jeg har tennene sammen så går overkjevens tenner helt over underkjevens, slik at de nesten ikke synes. Det fører til at det er vanskelig å slappe av i kjevemuskulatiren, gjør jeg det har jeg munnen åpen... hehe. Nå høres det ut som jeg har de syke tennene, men da jeg var yngre fikk jeg beskjed om at jeg ikke trengte regulering fordi tennene mine er veldig rette og fine. Bare ikke på riktig sted....

SÅ snakk med tannlegen din, du kan få skinne å ha i munnen om natten så du ikke klarer å bite.

Tror ikke dette kan sees på som en tvangshandling, det har helt sikkert en årsak..

Skrevet

Tror jeg ville tatt en tur til fastlegen før jeg gikk til tannlegen.

Gjest Gjest
Skrevet

Vel... det er snakk om at jeg har munnen oppe mens jeg gjør det. jeg spenner musklene. og jeg klarer ikke å slutte. jeg får en indre uro i meg og må bare gjøre det.... :overrasket:

Skrevet
Vel... det er snakk om at jeg har munnen oppe mens jeg gjør det. jeg spenner musklene. og jeg klarer ikke å slutte. jeg får en indre uro i meg og må bare gjøre det.... :overrasket:

Indre uro høres ut som et tema å ta opp med fastlegen. Som du sikkert har skjønt tror jeg ikke du blir kvitt dette uten en tur til legen din.

Gjest vimselot
Skrevet (endret)

Alle har vel hørt "bit tenna sammen og stå på ditt". Om du har hørt det fra du var barn, kan det ha gjort at du har det slik i dag, uten at jeg vet det...

Snakk med fastlegen, det høres veldig eller litt nevrotisk betinget ut, og har vel ingenting med om du har hull i tennene å gjøre, så legen kan evt. henvise deg videre.

Når jeg er nervøs, kan jeg bli anspent i muskulaturen, da jeg hadde en samboer som slo meg, var det vondt i hele ansiktet, selv om han ikke hadde slått. Jeg var bare hele tida på konstant vakt...

Umulig å svare, men tenkte bare litt rundt problemet ditt nå. Snakk med legen din, få evt. henvisning til psykolog. Vet lite om kjevespenning, men vet at smerter i ansiktet, (virkelig vondt) var pga at jeg alltid var anspent pga det forholdet jeg var i...

kanskje pga at jeg alltid måtte forestille meg og ha en slags fasade i orden...vet ikke, men er ikke plaget med det nå mer.

Endret av vimselot

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...