Gå til innhold

Får du i deg "fem om dagen"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om dere spiser fem porsjoner frukt og grønt hver dag?

Selv spiser jeg så å si alltid minst fem ulike typer frukt og grønnsaker, men jeg vet ikke om jeg spiser det i store nok mengder, da jeg er ganske småspist. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, stort sett.

Skrevet

De offisielle anbefalingene er 750 g frukt og grønt til dagen (5 porsjoner à 150 g) og det tviler jeg sterkt på at jeg får i meg hver dag, til tross for at jeg spiser mye grønnsaker.

Gjest Fliss
Skrevet

Ja, jeg får faktisk i meg mer enn anbefalt ... men akkurat det er ikke min store bekymring.

.. jeg spiser aldri snop - jeg bruker frukt som snop - det er SÅ mye bedre med druer og mango enn sjokolade og vingummi.

Dessuten spiser jeg en stor porsjon salat til lunsj på jobben hver dag .. og alltid grønnsaker til middag ..

Gjest Tweek
Skrevet

Går ikke inn for det, men klarer det nesten :) Drikker appelsinjuice, spiser vannelon(om sommeren) og har ofte banan på skiva så det er jo ikke så galt. Og så har vi ofte grønnsaker til middagen de gangene vi lager det.

Skrevet

Ja prøver å få i meg 5 om dagen :) Men går nok ikke hver dag gitt :(

Skrevet
.. jeg spiser aldri snop - jeg bruker frukt som snop - det er SÅ mye bedre med druer og mango enn sjokolade og vingummi.

Dessuten spiser jeg en stor porsjon salat til lunsj på jobben hver dag .. og alltid grønnsaker til middag ..

Samme her. Pluss at jeg drikker usukret juice med flere frukter i.-

Skrevet
Ja, jeg får faktisk i meg mer enn anbefalt ... men akkurat det er ikke min store bekymring.

Mango er den beste snacken som finnes! Vanvittig godt med vaniljekesam på og! Men mango er jo godt uansett hva man gjør med den nesten :sol:

Tilbake til topic: Jeg driver ikke og teller og måler, men jeg ville blitt veldig overrasket om jeg ikke fikk i meg mer enn anbefalet.

Jeg drikker minst en til to smoothies daglig, har alltid agurk/tomat/paprika/reddik/el på brødskiven. Pålegg er stort sett grønnsaker i seg selv. Har alltid grønnsaker til middag i tillegg til salat, stort sett. Og selvfølgelig en hel masse fruktjuicer (usukrede som hjertesukka også nevner)

Men, lurer på en ting, er poenget at det skal spises fem ganger daglig, eller er det fem ting daglig. Sånn at hvis man har ett måltid med alle tingene så er man i bunn og grunn "covered" for resten av dagen? :sjenert::ler:

Hva med nøtter, (og linser og bønner for den saks skyld) regnes det som frukt/grønt? :klø:

Gjest -eline-
Skrevet (endret)
Men, lurer på en ting, er poenget at det skal spises fem ganger daglig, eller er det fem ting daglig. Sånn at hvis man har ett måltid med alle tingene så er man i bunn og grunn "covered" for resten av dagen? :sjenert::ler:

Hva med nøtter, (og linser og bønner for den saks skyld) regnes det som frukt/grønt? :klø:

5 om dagen betyr 5 porsjoner frukt eller grønt på 150 gram hver, altså 750 gram samlet (som er strengt tatt mer enn 5 stk frukt/grønt). Dvs at du kan spise alt i et måltid, selv om det kan være litt vanskelig ;)

Nøtter/linser/bønner er ikke frukt/grønt.

Jeg må virkelig jobbe for å klare 750 gram om dagen, det er ganske mye (salat feks veier sjelden så mye selv om det metter mye) - men med litt fokus så er det absolutt mulig.

Endret av -eline-
Skrevet
5 om dagen betyr 5 porsjoner frukt eller grønt på 150 gram hver, altså 750 gram samlet (som er strengt tatt mer enn 5 stk frukt/grønt). Dvs at du kan spise alt i et måltid, selv om det kan være litt vanskelig ;)

Nøtter/linser/bønner er ikke frukt/grønt.

Ris da?

Gjest synseren
Skrevet

Intensjonen min er iallefall å spise 3 frukter til dagen, men det er ikke alltid jeg husker på det. Må stramme meg litt opp der. 5 frukter er litt mye synes jeg.

Skrevet

De offisielle anbefalingene går ut på at man skal spise to porsjoner frukt og tre porsjoner grønnsaker pr. dag. Hvis man skal tro andre brukere i denne tråden - og det burde man så absolutt :ler: - er én porsjon 150 g. Det vil si følgende: 1,5 tomat, 1 paprika, 1/3 agurk, et eple, og en middels stor banan vil dekke dagsbehovet. :)

(Jeg gikk ut på kjøkkenet og veide litt, nemlig, og jeg fant ut at en middels stor tomat veier 100 g, et middels stort eple 150 g, en liten banan 140 g, en middels stor agurk 400 g, og en litt liten paprika 150 g. (Dette er selvfølgelig cirka-tall.))

Gjest Deception
Skrevet

Etter de beregningene bada viser, tror jeg at jeg stort sett får i meg nok frukt og grønnsaker. Men jeg spiser gjerne frukt/grønt til erstatning for annen mat; det er så lett å ty til når man er lat.

Gjest -eline-
Skrevet
(Jeg gikk ut på kjøkkenet og veide litt, nemlig, og jeg fant ut at en middels stor tomat veier 100 g, et middels stort eple 150 g, en liten banan 140 g, en middels stor agurk 400 g, og en litt liten paprika 150 g. (Dette er selvfølgelig cirka-tall.))

Bare litt flisespikkeri: det er ikke alt på paprikaen en kan spise, den spiselige delen veier fort endel mindre ;)

Skrevet

Hva hvis man spiser fem epler da? Er det bra da, eller er poenget at det må være ulikt?

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Ja, jeg tror jeg får i meg mer enn det anbefalte også. Det skyldes bla. at jeg er en fruktoman, og at jeg spiser mye grønnsaker.

Skrevet
Bare litt flisespikkeri: det er ikke alt på paprikaen en kan spise, den spiselige delen veier fort endel mindre ;)

Det er sant, men jeg tror jeg vinner konkurransen i flisespikkeri! :ler: Det er nemlig en litt liten paprika som veier 150 g. Middels store og større paprikaer veier en del mer.

Skrevet

Jeg liker denne siden btw, den er rimelig fool proof ;) (Og så er det gøy å lage sin egen pyramide :ler: )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...