Gå til innhold

Veggislasagne


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg og kona har 5 årsjubileum for dagen vi traff hverandre i dag, og jeg tenkte å lage en skikkelig lasagne til middag i kveld. Men jeg har ingen oppskrift som duger. Har du? :ler:

Har prøvd å lage etter innfallsmetoden flere ganger før og de blir alltid greie, men aldri veldig gode. Og i dag vil jeg så gjerne få det til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Har du tid til å stå noen timer på kjøkkenet og har dessuten en OK butikk i nærheten? Er melkeprodukter og egg tillatt? I så fall:

Lasagne Verdi e Bianco

Stor porsjon! Restene kan godt fryses ned. Salamien som er beskrevet kan droppes, den står ikke i oppskriften jeg har hjemme. "Half and half" tror jeg må bety en blanding av melk og fløte, i alle fall er det væsken til sausen.

Lykke til! :vin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Ta en vanlig lasagne oppskrift med kjøttdeig.

Rød saus:

Ta vekk kjøttdeigen og fyll på med raspet gulrot, hakket oliven, hakket sopp, soltørket tomat. Ha med løk og hvitløk i stekepanen og fyll på med tomatpurre. Krydre med oregano, basilikum, rosmarin.

Hvit saus:

Lag hvit saus og ha i god ost, som f.eks. Mozarella eller Normanna i tillegg til Norvegia. Ostesausen skal være ganske tyktflytende.

Ha i en langpanne med den røde sausen nederst. Legg på lasagneplater. Ha på hvit saus - gjenta til du når toppen av formen. Slutt av med hvitsaus og revet ost på toppen.

I ovnen på 220 grader i ca 20 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Har du tid til å stå noen timer på kjøkkenet og har dessuten en OK butikk i nærheten? Er melkeprodukter og egg tillatt? I så fall:

Lasagne Verdi e Bianco

Stor porsjon! Restene kan godt fryses ned. Salamien som er beskrevet kan droppes, den står ikke i oppskriften jeg har hjemme. "Half and half" tror jeg må bety en blanding av melk og fløte, i alle fall er det væsken til sausen.

Lykke til! :vin:

Åjåj...! Denne skal prøves, men det blir nok ikke i dag. Kan skaffe ingrediensene, men da må jeg såpass langt at det blir dårlig tid til selve matlagingen. Får nok legge lista litt lavere i dag.

Men takk for oppskrift, jeg tar den med meg videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ta en vanlig lasagne oppskrift med kjøttdeig.

Rød saus:

Ta vekk kjøttdeigen og fyll på med raspet gulrot, hakket oliven, hakket sopp, soltørket tomat. Ha med løk og hvitløk i stekepanen og fyll på med tomatpurre. Krydre med oregano, basilikum, rosmarin.

Hvit saus:

Lag hvit saus og ha i god ost, som f.eks. Mozarella eller Normanna i tillegg til Norvegia. Ostesausen skal være ganske tyktflytende.

Ha i en langpanne med den røde sausen nederst. Legg på lasagneplater. Ha på hvit saus - gjenta til du når toppen av formen. Slutt av med hvitsaus og revet ost på toppen.

I ovnen på 220 grader i ca 20 min.

Ja, det er omtrent sånn jeg har pleid å gjøre det. Men det har alltid blitt bare "greit" - ikke veldig godt... Om jeg har vært uheldig med krydringa eller hva vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg erstatter ofte kjøttet i sausen med italienske barlottibønner, gir en fin konsistens og smak. En god skvett rødvin er også godt. La gjerne tomatsausen koke lenge, og ikke vær gjerrig med krydder som hvitløk og urter. I ostesausen bruker jeg sterke oster, gjerne gruyere, og parmesan. Mozzarella er for mild og gir for lite smak.

Angående bønnene så bruker jeg å kjøpe tørkede og koke en stor prosjon der resten fryses. Jeg vet ikke om du får kjøpt barlottibønner hermetisk, men det er kanskje verdt turen til en god matbutikk for å sjekke? Alternativt ville jeg brukthermetiske kidneybønner, men muligens hvite (ikke tomatbønner) vil være bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Tusen takk for masse gode tips og oppskrifter folkens - det blir helt klart lasagne senere i uka!

Men i dag endte jeg på en hjemmelaget moussaka med gresk salat, tsatziki og landbrød til. Og sjokoladekake med frukt og vaniljesaus til dessert.

Det lukter i hvert fall godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...