Gå til innhold

Selvtesting

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg kvier meg ofte for å gå til legen for ting som ikke er så alvorlig, og i mange tilfeller tar det laaaang tid å få time. Jeg unngår leger så lenge det ikke er snakk om alvorlige tilstander. For noen dager siden snakket jeg og tre venninner om selvtesting kontra det å gå til legen.

En av venninene mine har forsøkt en fruktbarhetstest som hun kjøpte på www.MediShop.no og for henne funket det utmerket. Blir jeg gravid vil jeg jo sikkert gå til legen, men er det så enkelt som det høres ut til å gjøre en sjekk? Er det noen som har noen råd om selvtesting og fruktbarhet?

Videoannonse
Annonse
Gjest =tentacle=
Skrevet

Legen er ikke et alternativ til fruktbarhetstesting når man setter igang, men så er heller ingen av delene nødvendig for å bli gravid. Syklusdata, temperaturmålinger, skjedesekreter ol er andre måter å finne ut av eggløsningen på hvis man vil time samleie. Begynner man å prøve har man oftest tid til å vente og se noen måneder om det kommer noen graviditet, uten å gjøre det til et kontrollert og styrt forskningsprosjekt. Nå virker det som flere og flere tror at de trenger å ha full kontroll for å bli gravide, som om de forventer et fruktbarhetsproblem.

Informasjonen om testen var dårlig, det står ikke noe om hvor mange ganger den kan brukes eller hvor stor sikkerhet den har.

Skrevet

Takk for hurtig og utfyllende svar :)

Det står i bruksanvisningen at testen kan taes om-og-om-igjen i inntil 2 år og er 98% sikker. Jeg stusset likevel på hvor mange ganger og ikke hvor holdbar apparatet er, så jeg sendte en hurtig mail til MediShop for å spørre og fikk svar allerede i dag om at det er ubegrenset antall ganger (eller så lenge batteriet i apparatet holder). De sa også at de skulle oppdatere sidene med denne infoen.

Skrevet

De der er litt omdiskuterte, men for enkelte fungerer de svært godt.

Men enkelt forklart så måler de saltmengden i spyttet ditt. Saltmengden kan påvirkes av hormonene, men det er mange feilindikatorer. Det at det står skrevet at den kan brukes når som helst har jeg aldri hørt om tidligere, og tviler på det vil gi noe pålitelig resultat pga at spyttet endres i løpet av dagen. Skal denne fungere tilnærmet pålitelig så er det snakk om morgenspytt og FØR inntak av væske/mat/tannpuss.

Ville heller satt meg inn i FAM (ovusoft.com og pernille.info) og kjøpt et termometer og fulgt med på utflod og lignende. Er du fortsatt interessert så finner du sannsynligvis billigere på ebay og lignende om du søker på ovulite, saliva microscope og lignende.

Lykke til :)

Skrevet
De der er litt omdiskuterte, men for enkelte fungerer de svært godt.

Men enkelt forklart så måler de saltmengden i spyttet ditt. Saltmengden kan påvirkes av hormonene, men det er mange feilindikatorer. Det at det står skrevet at den kan brukes når som helst har jeg aldri hørt om tidligere, og tviler på det vil gi noe pålitelig resultat pga at spyttet endres i løpet av dagen. Skal denne fungere tilnærmet pålitelig så er det snakk om morgenspytt og FØR inntak av væske/mat/tannpuss.

Ville heller satt meg inn i FAM (ovusoft.com og pernille.info) og kjøpt et termometer og fulgt med på utflod og lignende. Er du fortsatt interessert så finner du sannsynligvis billigere på ebay og lignende om du søker på ovulite, saliva microscope og lignende.

Lykke til :)

Skrevet

Var å titta på denne "lystesten" på medishop.

De har jo faktisk en link til oversikten...hvor en ser sannsynligheten for å bli gravid.

Hvis denne sannsynligheten gjelder generelt for alle.. trenger vi kjøpe testen for da?

Hvis jeg først skal kjøpe noe, så blir det heller sædtesten.

Da kan jeg bli sikker på at det ikke er sambisen sin årsak til at jeg er treg med å gravid....hehe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...