Gjest Deception Skrevet 30. juli 2007 #21 Skrevet 30. juli 2007 Klær i str 38 må da være for stort til en dame på 55 kg? Jeg er 167 og veier vel ca 53, men bruker str 34, av og til 32. 38 er evig for stort.
Gjest nimbus Skrevet 30. juli 2007 #22 Skrevet 30. juli 2007 Ideelt sett bør en kvinne på 1,68 cm veie 55 kg dersom hun vil se bra ut i str. 38. Klær i str 38 må da være for stort til en dame på 55 kg? Jeg er ca 160, 54 kilo, og bruker 34/36, 27 i bukse... fatter ikke at en person på 168 og 55 kilo kan bruke 38? Men, men, muskler er jo tyngre enn fett... Forresten synes jeg veldig mange , både kvinner og menn, er overvektige. Men vet ikke om jeg synes norske jenter er verre enn andre. Synes forresten at tynne utrente folk er mye styggere enn veltrente som veier noen kilo for mye. Kvaps er æsj, uansett vekt.
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2007 #23 Skrevet 30. juli 2007 Jeg er ganske sikker på at en person på 168 og 55 kg vil bruke mindre klesstørrelse enn 38. Er selv ca 165 og har veid mellom 55-60 kg, og bruker stort sett alltid str 36. Ellers synes jeg ikke man skal fokusere så mye på en idealstørrelse eller vekt, folk er tross alt bygd ganske forskjellig, og helsemessig er det andre ting enn akkurat bmi og vekt i kilo som betyr noe. Og å kalle folk stygge enten det er fordi de trener for lite, for mye eller er "for" tjukke eller tynne, synes jeg også er ganske usaklig. Jeg har i lange perioder ikke trent i det hele tatt, men håper ikke folk har gått rundt og tenkt med skadefryd at jeg er ganske stygg av den grunn... At det er BRA å trene er det ingen tvil om, men det er lett å strø salt i såret på folks komplekser for det ene eller andre.
Gjest nimbus Skrevet 31. juli 2007 #24 Skrevet 31. juli 2007 ja, beklager, stygg var et dårlig ord som passer bedre i barnehagen... sorry!
Altena Skrevet 31. juli 2007 #25 Skrevet 31. juli 2007 Jeg er 1.68 høy og er nok dessverre blant dem som trekker snittet opp, for jeg veier godt over 69 kg. Beklageligvis har jeg en heller tung beinbygning og en ganske lav forbrenning, så jeg har ikke så lett for å gå ned i vekt som mange andre. Jeg spiser ikke usunt, drikker ikke brus og får i meg masse grønnsaker og frukt, men koser meg med noe godt innimellom(i svært moderate mengder selvsagt). Har kuttet ut hvitt brød, drikker mye vann og velger heller te enn kaffe. Med dette har jeg merket en nedgang i vekten, men det er et stykke igjen til jeg ligger på min idealvekt. Det jeg mangler er aktiv trening, men dessverre er jeg såpass sliten når jeg kommer hjem fra jobb at jeg sjelden orker det. Er fullt klar over at det er mitt eget problem, så dette er ikke bare syting over mangel på tid og ork fra min side. Det jeg skulle likt å sett måtte være en nedgang i vektpress utenfra. Det er faktisk ikke så gøy å gå rundt og føle seg fæl og kvapsete og å gå ned i vekt er rett og slett ikke så lett som mange vil ha det til. Overvekt kan vel også være genetisk betinget eller skyldes sykdom? Tror ikke akkurat at situasjonen er så mye bedre for de som er undervektig. Personlig kan jeg ikke forstå behovet for å hele tiden bedømme folk etter hvor mye de veier.....de kan da vel være flotte personer selv om de er over- eller undervektige? Eller er ikke slikt så viktig lenger?
Solskinn Skrevet 31. juli 2007 #26 Skrevet 31. juli 2007 Jupp størrelse 38 er for stort om man er over 1.60 og veier 55 kg. Er ikke langt fra dette selv og bruker størrelse 34.
aline Skrevet 31. juli 2007 #27 Skrevet 31. juli 2007 at vi i den vestlige verden har det såpass godt at overvekt og livsstilssykdommer blir ett økende problem, kan jeg så gjerne tro på. Og det er viktig å sette fingeren på det og være obs på hva som skjer, for dette er en endring vi i mange tilfeller kan gjøre noe med dersom vi ønsker det. Jeg må si at jeg faktisk sjokkeres av hvor mange som faktisk tar med seg hele familien og spiser middag på mcDonalds støtt og stadig, ser det som en enkel løsning. At voksne mennesker selv velger å spise skitmat er en ting, men å stadig lære opp barna til å se hvor enkel, kjekk og god løsning det er... det oppfordrer vel ikke akkurat til sunne og gode matvaner? Og hadde det vært en gang i året eller altså sjeldent, så hadde det vært greit, men jeg hører jo folk snakker, og det virker ikke som det er sjeldent. Samtidig som mange reagerer negativt på barnehager der regelen er å ikke servere kaker og snop til enhver anledning som kan feires, fokus på sunnhet og frukt fremfor pølser og kaker. så jeg kan nok gjerne tro på at overvekt er ett økende problem i også norge, selv om jeg tror det gjelder både kvinner og menn, men å begynne å trekke inn gjennomsnittsvekt og sammenligne med resten av europa.... da blir jeg litt oppgitt. Norske kvinner likner ikke bemerkelsesverdig på f.eks italienske kvinner, ikke i kroppsform, ikke i høyde, ikke i bygning, så at italienske kvinner er mindre og lettere, franske kvinner, spanske kvinner, you name it.. hva har vel det med saken å gjøre? Vi må da se på oss selv, vi må se på hvor usunne eller sunne vi er og hvordan endringe skjer i forhold til vår type kropper. gjennomsnittsvekt ja.. hva forteller den egentlig? og hjelper det å løse problemet ved å skrike at uff og uff, vi veier 69 kilo, som om vekten 69 i seg selv er helt hårreisende og alle som veier det må være bælfeite.. Jeg veier mellom 67 og 69, har helt normal vekt som ligger der, jeg er 174 høy og trener mye, jeg finnes ikke i nærheten av overvektig og er sunnere en mange som veier mindre en meg og som er tynnere, så vekten 69 i seg selv sier jo lite, annet en at den gjør at man kan føle seg støtt og ta avstand fra hele problematikken. så får å faktisk gjøre noe med problemet, så er det vel lurere måter å nå frem til folk på en å kaste vekt i fjeset på folk.
mysan Skrevet 31. juli 2007 #28 Skrevet 31. juli 2007 At det er generelt større overvekt blant folk i dag enn for tretti år siden, er jeg egentlig ikke i tvil om. Det var ikke mange overvektige da jeg gikk på ungdomskolen husker jeg... man hadde et par stykker som ble kalt tjukka e.l. I dag er det veldig mange flere, ser man seg rundt er det nesten de større som har blitt normalen. Da jeg var yngre var det normalt at ungdom var så tynne og smale som de som i dag går på catwalken og hetses for at de er så tynne. I dag hyles det opp om spiseforstyrrelser dersom noen er like smale. Ja, noen har spiseforstyrrelser, men de fleste unge tynne mennesker har faktisk ikke det. Spiseforstyrrelser er farlige for helsa, det er også overvekt, og det har ikke noe med menneskeverd å gjøre. Det gjelder helse. Mange som sliter med vekta i dag skylder gjerne på gener og stoffskifte og mye annet, men hvorfor skal dette ha blitt et så mye større problem på bare tjue til tretti år? Jeg mener bestemt at det i de aller, aller fleste tilfellene skyldes livsstil og hva man putter i seg.
Anglofil Skrevet 31. juli 2007 #29 Skrevet 31. juli 2007 (endret) Tja, altså, gjennomsnittet tar jeg med en klype salt. Jeg kan putte hodet i stekeovnen og beina i fryseren og deretter måle gjennomsnittstemperaturen. Tror nok resultatet ikke hadde gitt et helt riktig bilde av den faktiske sannheten. Og jeg begynner i grunn egentlig å bli lei alt dette kroppsfokuset. Etter å ha blitt mobbet i mange år for nettopp kroppen min har det vært ganske hardt å komme inn i en sunn tankegang. Jeg er nok også en av de som drar snittet en del opp, men jeg har alltid veid mye pga beinbygning og muskler og spesielt da jeg trente masse. Poenget mitt er, at jo mer jeg har lest og hørt om hvor feite vi blir, jo dårligere blir også mitt selvbilde. Og det er skremmende, men det er en sannhet jeg ikke kan legge skjul på. Desto mer kroppshysteri, desto mer fikserte blir vi og desto mer misfornøyde ender vi opp. Det er ihvertfall slik jeg har sett på de omkring meg, uansett hvor vakre, tynne eller tykke de er. Nå har jeg sett meg så lei at jeg nå har sagt opp alle bladabonnement som eksponerer dette i så stor grad at jeg selv begynner å følge denne tankegangen. Selv har jeg kommet til det punktet at det er på tide å begynne å like seg selv igjen og heller tenke som så at; "okay, lårene mine kunne vært tynnere, men det er ikke verdens undergang". Kanskje jeg da får motivasjon til andre ting også. Som å ikke kaste bort tiden på å tenke på hva andre tenker om meg. Mvh Yvonne Endret 31. juli 2007 av yvonne
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2007 #30 Skrevet 31. juli 2007 Jeg skulle gjerne likt å vite hvor disse gjennomsnittene kommer fra, jeg. Hvem er målt og veid, når og av hvem og i hvilken sammenheng.
Gjest Pax Skrevet 31. juli 2007 #31 Skrevet 31. juli 2007 69 kg er ikke så mye, jeg trodde snittet lå høyere enn det.
skrue Skrevet 1. august 2007 #32 Skrevet 1. august 2007 At det er generelt større overvekt blant folk i dag enn for tretti år siden, er jeg egentlig ikke i tvil om. Det var ikke mange overvektige da jeg gikk på ungdomskolen husker jeg Det litt artige opp i alt dette er da at forventet levealder er høyere enn noen gang. Dvs forventet levealder for unge idag. Det viktigste er å være i rimelig grei fysisk form. Om man så veier fem kg for mye i forhold til normen så spiller det mindre rolle.
mysan Skrevet 1. august 2007 #33 Skrevet 1. august 2007 Det er jeg helt enig med deg i Skrue. En lett overvektig person ( i forhold til malen :S) kan godt være i bedre form og ha bedre helse enn en som ser slankere ut. Slank er ikke nødvendigvis ensbetydende med sunn. Selv om mange ser ut til å tro det også...
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2007 #34 Skrevet 1. august 2007 Ideelt sett bør en kvinne på 1,68 cm veie 55 kg dersom hun vil se bra ut i str. 38. 38? Det var "stort" for noen med den vekt og høyde. Tror heller 34 og 36 er normen der altså.
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2007 #35 Skrevet 1. august 2007 Det er jeg helt enig med deg i Skrue. En lett overvektig person ( i forhold til malen :S) kan godt være i bedre form og ha bedre helse enn en som ser slankere ut. Slank er ikke nødvendigvis ensbetydende med sunn. Selv om mange ser ut til å tro det også... Jeg synes dette argumentet er ganske forslitt. Selvsagt har du rett, men jeg synes det er litt påfallende at de fleste lett overvektige kvinner ser på seg selv som sunnere enn sine slanke venninner. En form for selvbedrag? Sannsynligvis. For mye kroppsfett er ikke sunt, selv ikke når man har godt med muskler under polstringen. Og om det finnes usunne tynne mennesker med for høy fettprosent? Ja, jøss. Men jeg forstår fremdeles ikke helt denne sammenligningen, da det uansett finnes flere sunne normalvektige mennesker, enn sunne overvektige. I stedet for å sammenligne seg med usunne normalvektige, burde overvektige heller prøve å strebe mot noe sunt og normalvektig. Ikke plukk her og der ettersom det passer dere folkens, men gå for hele pakka.
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2007 #36 Skrevet 1. august 2007 Norske kvinner veier for lite, det er det som er problemet... Nei, pluss på 10-12 kilo over hele fjøla, så begynner det å hjelpe! *drømmer* ...og hvorfor er det ingen drømme/dagdrømmesmiley?
skrue Skrevet 1. august 2007 #37 Skrevet 1. august 2007 Jeg synes dette argumentet er ganske forslitt. Selvsagt har du rett, men jeg synes det er litt påfallende at de fleste lett overvektige kvinner ser på seg selv som sunnere enn sine slanke venninner. En form for selvbedrag? Sannsynligvis. Jeg sier ikke det er sunnnere, bare at det kan se ut som om det ikke har noe å si for levealderen. Og levealderen er nok den beste indikatoren man har. Ellers er jeg enig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå