Champagnepiken Skrevet 29. juli 2007 #2 Skrevet 29. juli 2007 Har feriert alene to ganger nå, og gjentar det med ti dagers togloffing i Nord-Spania i august. Jeg synes det er veldig deilig å kunne gjøre akkurat som jeg selv vil når jeg ønsker det. Vet ikke om det er praktiske råd du er ute etter, eller bare erfaringer om det er verd å gjøre? For til det siste kan jeg si ubetinget ja!
Gjest Blondie65 Skrevet 29. juli 2007 #3 Skrevet 29. juli 2007 Jeg drar på min årlige solotur til strandliv på Kreta. Kan absolutt anbefales. Man er fri til å gjøre som man vil og for meg er dette den ultimate ferie
Mixelite Skrevet 29. juli 2007 #4 Skrevet 29. juli 2007 Jeg reiser på aleneferie til Chios i september. I juni var vi nede på familieferie. Fordelen med å dra på aleneferie er at man kan koble ut alt annet og feriere helt i sitt eget tempo og gjøre hva man vil, når man vil! Dessuten så tror jeg at man kommer mer i kontakt med andre folk enn hvis man reiser mange sammen og "har nok med sin egen gruppe". Hvis spørsmålet er om det er noen vits å reise alene, så er svaret ja!
Gjest Fjellsippa Skrevet 29. juli 2007 #5 Skrevet 29. juli 2007 Jeg drar også på ferie alene. Synes det er het topp. Kan gjøre hva jeg vil uten å måtte ta hensyn til at andre kanskje vil noe annet. Synes også at det er lettere å komme i kontakt med andre når jeg reiser alene. Det er alltid noen som vil slå av en prat.
gerotten Skrevet 29. juli 2007 Forfatter #6 Skrevet 29. juli 2007 Jeg drar også på ferie alene. Synes det er het topp. Kan gjøre hva jeg vil uten å måtte ta hensyn til at andre kanskje vil noe annet. Synes også at det er lettere å komme i kontakt med andre når jeg reiser alene. Det er alltid noen som vil slå av en prat. Vurderer noen dager i Berlin alene..litt rart nå men når jeg kommer ned blir det vel bra tror jeg..håper jeg
Gjest Gjest Skrevet 29. juli 2007 #7 Skrevet 29. juli 2007 Bare bra erfaringer med å reise alene. Man kan gjøre som man vil, når man vil.
Cata Skrevet 29. juli 2007 #8 Skrevet 29. juli 2007 Slutter meg til gjengen av aleneferierere.... Det går helt fint. Selv foretrekker jeg byferie når jeg skal reise alene siden jeg liker å trave rundt og se på folkelivet, gå på museeer og *kremt* snoke i forretninger. Noen ganger har jeg reist til steder der jeg allerede har kjente og da har det nesten blitt for sosialt, selv om jeg har bodd på hotell og sørget for litt tid for meg selv. Andre ganger har jeg reist helt alene og det har vært greit det også. Har ennå ikke prøvd "Syden-ferie" alene, men vurderer faktisk en alene-uke i syden til våren. Det eneste jeg kvier meg for er om en uke kanskje blir litt i lengste laget. Merker jo det at etter sånn 4-5 dager alene så er det hyggelig å snakke med folk igjen.
Gjest Fjellsippa Skrevet 29. juli 2007 #9 Skrevet 29. juli 2007 Har ennå ikke prøvd "Syden-ferie" alene, men vurderer faktisk en alene-uke i syden til våren. Det eneste jeg kvier meg for er om en uke kanskje blir litt i lengste laget. Merker jo det at etter sånn 4-5 dager alene så er det hyggelig å snakke med folk igjen. Jeg synes ikke at en uke er for mye. Husk at du skal ha dager til både strand og utflukter. Var en gang 14 dager, og det ble litt lenge. Ellers er det ikke noe problem å finne noen å snakke med. Når jeg reiser alene velger jeg ikke uspesifisert. Da velger jeg ofte leiligheter hvor jeg slipper å betale enkeltromstillegg. Apollo har tilbud på utvalgte hotell. Har reist sånn to ganger og begge gangene var det andre som reiste alene der som jeg ble kjent med. Anbefales virkelig. Hit kan man for eksempel reise uten å betale enkeltromstillegg.
Gjest Fjellsippa Skrevet 29. juli 2007 #10 Skrevet 29. juli 2007 Vurderer noen dager i Berlin alene..litt rart nå men når jeg kommer ned blir det vel bra tror jeg..håper jeg Det blir garantert bra. Berlin har mye å by på.
Gjest Blondie65 Skrevet 29. juli 2007 #11 Skrevet 29. juli 2007 Har ennå ikke prøvd "Syden-ferie" alene, men vurderer faktisk en alene-uke i syden til våren. Det eneste jeg kvier meg for er om en uke kanskje blir litt i lengste laget. Merker jo det at etter sånn 4-5 dager alene så er det hyggelig å snakke med folk igjen. Jeg vil bare skrive under på det Fjellsippa skriver. Jeg betaler riktignok enkeltroms tillegg, men jeg venter i det lengste med å bestille og opplever at prisen jeg må betale for den ekstra sengen går ned for hvert år. Når du reiser alene så forbereder du deg på det. Jeg har med meg bøker, kryssord, MP3 spiller og håndarbeid. I tillegg reiser jeg samme plassen hvert år og dermed kjenner jeg jo et par kelnere og bartendere som ønsker meg velkommen og gjenkjenner meg fra år til år.
Badlands Skrevet 30. juli 2007 #12 Skrevet 30. juli 2007 Eg har vore på to langhelg-storby-ferier i utlandet aleine. Veldig kjekt å kunne bestemme sjølv kva ein vil gjere og kor mykje tid ein vil bruke på ting. Men ei langhelg for meg blir nok, etter det er eg glad for å kome heim og sjå vennene mine igjen. På aleine-storbyferie blir ein gjerne litt meir sliten. Eg går veldig mykje rundt, og tek berre korte kafe-pausar, for det er gjerne ikkje like koseleg når ein er aleine. Medan når ein er med venner kan det vere kjempekoseleg å sitje lenge på kafe. Og då blir ein gjerne ikkje så sliten i beina...
Gjest Camillo Skrevet 30. juli 2007 #13 Skrevet 30. juli 2007 Jeg dro i Asia alene, og det var gøy nok det - selv om jeg synes 3 uker ble litt mye på egenhånd. Savnet noen å dele ting med, og til å finne på ting med om kveldene/på bussen etc. Ofte møter man jo masse andre folk, men det var ikke så veldig mange andre utlendinger der jeg var.
Gjest Camillo Skrevet 30. juli 2007 #14 Skrevet 30. juli 2007 Haha, ja det hørtes jo passelig noldus ut å si. Men jeg snakket ikke språket, så å føre en lang samtale med mange av de som bodde der var heller vanskelig, selv om jeg selvsagt hadde mye kontakt med dem også, ved hjelp av asiaengelsk og fingerspråk.
Grønt blad Skrevet 30. juli 2007 #15 Skrevet 30. juli 2007 Reiste rundt i Tyskland i to uker alene i fjor. Hadde det veldig bra, og det var deilig å gjøre det jeg ville når jeg ville, uten å måtte ta hensyn til noen andre. Berlin er en fantastisk by, så ikke la det stoppe deg at du reiser alene. Hvis du får tid, så anbefaler jeg på det sterkeste å dra en tur ut til Potsdam. Der ligger flere flotte slott i et enormt hage-/parkanlegg som heter Park Sanssouci. I Potsdam ligger også vakre Marmorpalais, som jeg tror nylig ble ferdig restaurert.
gerotten Skrevet 30. juli 2007 Forfatter #16 Skrevet 30. juli 2007 Reiste rundt i Tyskland i to uker alene i fjor. Hadde det veldig bra, og det var deilig å gjøre det jeg ville når jeg ville, uten å måtte ta hensyn til noen andre. Berlin er en fantastisk by, så ikke la det stoppe deg at du reiser alene. Hvis du får tid, så anbefaler jeg på det sterkeste å dra en tur ut til Potsdam. Der ligger flere flotte slott i et enormt hage-/parkanlegg som heter Park Sanssouci. I Potsdam ligger også vakre Marmorpalais, som jeg tror nylig ble ferdig restaurert. Tusen takk! Har vært i Berlin 3 ganger bare i år.Har blitt så foreslket i denne vakte byen. Den er så misforstått og undervudert. Trodde jeg hadde vært overalt, men av en aller annen grunn har jeg aldri vært akkurat der. Kan du fortelle mer?Hvor går man fra den store stasjonen?
Grønt blad Skrevet 31. juli 2007 #17 Skrevet 31. juli 2007 (endret) Er ikke så flink til å forklare, men skal prøve. Du skal gå over broen(Lange Brücke), litt videre bortover Friedrich Ebert Strasse ("rett fram") og deretter ta til venstre ved Brandenburgerstrasse. Gå på skrå mot høyre over plassen i enden av gata, og vips så er du i parken. Jeg brukte Gyldendals reisehåndbøker Tyskland og Berlin, og syntes kartene der var bra. Her finner du et ganske bra kart over Potsdam og hvor noen av attraksjonene er. Du kan også kontakte turistinformasjonen i Potsdam her (skriv beskjeden der det står "ihre Nachricht") og be om kart og annen informasjon. Hvis du går inn på gelbeseiten.de og søke på Potsdam. Stasjonen ligger ved "lange Brücke", og Park Sanssouci er den store grønne flekken litt opp og til venstre for stasjonen. Jeg husker ikke helt hvor jeg gikk for å komme til Marmorpalais, men vet det ligger nord for stasjonen og ved vannet. Endret 31. juli 2007 av Grønt blad
Grønt blad Skrevet 31. juli 2007 #18 Skrevet 31. juli 2007 Hva er det du har sett i Berlin? Og hva anbefaler du? Jeg har selv sett en del, men det er altfor mye jeg ikke har sett og opplevd der ennå. Vil anbefale deg å smake på Berliner Weisse. Det er øl blandet med en smakssirup som er enten rosa-rød eller grønn. Blir det for mye smaker det vondt, men litt er godt. Jeg foretrekker grønn, men rød er heller ikke å forakte.
gerotten Skrevet 1. august 2007 Forfatter #19 Skrevet 1. august 2007 Takk for svar!Dit skal jeg dra når jeg reiser dit snart. La meg se: Jeg synes definitivt Berliner dom er den flotteste kirken jeg noen gang har sett.Har du vært her? Hvis ikke,lov at du drar dit en gang. Videre er det flott opplevelse med en spasertur i Tiergarten, flott flora og litt av ett dyreliv! En båttur oppover Spree med en øl i hånda..så deilig. Historisk museum har mye å by på, masse masse å se! Menmorial museet for jødene som døde under krigen er veldig gripende, og tar du toget 45 min til Oranienburg kan du besøke Sachsehausen konsentrasjonsleir. Var der i Juni, satte dype spor ja. Ellers har de noe som heter Aquadom, ett skikkelig flott akvarium med alle salgs skapninger. Jeg synes personlig det er veldig spennende å ta bussen opp til østkanten (rundt Prenzlauer Berg)og gå ned til Alexander Platz. Da ser du virkelig hvor stor innvirkning muren har hatt, helt utrolig at det er samme by! Jeg kunne ramse i all evighet, det er virkelig en flott by, jeg er helt forelsket!
Gjest Cosmic Girl Skrevet 1. august 2007 #20 Skrevet 1. august 2007 Jeg kunne ramse i all evighet, det er virkelig en flott by, jeg er helt forelsket! Høres ut som om vi har besøkt mye av det samme, Gerotten. Jeg har vært i Berlin mange ganger, og må innrømme at jeg elsker byen. Det er nok desidert min no 1. Sist gang jeg var der, kjøpte jeg med Timeout for Berlin, og den er absolutt å anbefale. Den inneholder mange kule tips til steder man bør gå. Vil også anbefale deg å bo på Hackesher markt, som er en relativ "ung" og trendy bydel, hvor det fortsatt er relativt rimelig å bo. Vi har bodd der de siste gangene, og synes det har perfekt beliggenhet. Ellers har vi også bodd på Museumsinsel, og synes det også var flott lokalisert. Vi dro også litt utenfor byen til en stor innsjø, hvor vi dro på båttur. Utrolig sjarmerende! Satt på toppdekket på en stor båt en hel dag og bare drakk øl og nøt solen. Mulig du har sagt tidligere når du skal dra, men når på året tenker du deg? PS: Jeg har reist mye alene, og synes det er helt topp. Du kan gjøre akkurat det du vil når du vil. Berlin er en av stedene jeg ikke ville bekymret meg for å dra alene til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå