Gjest StoreSky Skrevet 29. juli 2007 #21 Del Skrevet 29. juli 2007 http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...;alle_former=on Skrekk! Tenk at så mange sier/skriver feil! Burde jo gjøres om, siden sedvane sier at det heter; et kompliment, komplimentet Men uttales iallefall; komplimang! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 29. juli 2007 #22 Del Skrevet 29. juli 2007 Hva skjer dersom jeg sier det feil? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tomat Mina Skrevet 29. juli 2007 #23 Del Skrevet 29. juli 2007 Det skrives ET kompliment på norsk. Det er intetkjønn og ikke hannkjønn. På svensk heter det EN kompliment. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tomat Mina Skrevet 29. juli 2007 #24 Del Skrevet 29. juli 2007 Hva skjer dersom jeg sier det feil? Da blir det feil kompliment men som nevnt så heter det ET kompliment og ikke EN kompliment! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Thea_* Skrevet 29. juli 2007 #25 Del Skrevet 29. juli 2007 seff, har alltid rett jeg. Nei du har feil. Enig med tomatMina Det mest vanlige er å si ET kompliment, men nå er det vel kanskje valgfritt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 29. juli 2007 #26 Del Skrevet 29. juli 2007 Da blir det feil kompliment men som nevnt så heter det ET kompliment og ikke EN kompliment! Hehe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariposa Skrevet 29. juli 2007 #27 Del Skrevet 29. juli 2007 Er det så viktig om man bruker en eller et kompliment? Det viktigste må jo være at man gir ( og kanskje får)komplimenter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tomat Mina Skrevet 29. juli 2007 #28 Del Skrevet 29. juli 2007 Er det så viktig om man bruker en eller et kompliment? Det viktigste må jo være at man gir ( og kanskje får)komplimenter. Viktig er det først når det skal skrives ned på papiret egentlig! Men det er da vanlig å si komplimange(stum t)? Eh, det er mye som skrives anderledes enn det uttales! Konvolutt uttales "konfolutt" Orange uttales "oransj" Restaurant uttales "resturang" Interessant uttales "intresangt" "intrisant" øl uttales gjerne "shrøl" hvis du er god å full Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariposa Skrevet 29. juli 2007 #29 Del Skrevet 29. juli 2007 Viktig er det først når det skal skrives ned på papiret egentlig! Hvor mange ganger gir du skriftelige komplimenter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poetens_Tårer Skrevet 29. juli 2007 #30 Del Skrevet 29. juli 2007 Som jeg nevnte tidligere: språket føyer seg etter hva som sies. Mulig folk sa komplimenten på 50-tallet, men det har endret seg. Det står i ordboka at det er et hankjønnsord. Og det korrekte er da: En kompliment - komplimenten. Det er nok en utdøende form på ordet. Det er et annet ord som er intetkjønn: Et komplement - komplementet. (Uttales dette 'komplimang'? Eller er det rett fram?). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 29. juli 2007 #31 Del Skrevet 29. juli 2007 Et kompliment - uttales 'komplimang'. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. juli 2007 #32 Del Skrevet 29. juli 2007 Eh, det er mye som skrives anderledes enn det uttales! Konvolutt uttales "konfolutt" Orange uttales "oransj" Restaurant uttales "resturang" Interessant uttales "intresangt" "intrisant" øl uttales gjerne "shrøl" hvis du er god å full Eh, hallo er det noen hjemme i toppetasjen? Var ikke akkurat det som var poenget med det jeg skrev, men at vi altså ikke bruker hankjønnending i daglig tale. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 29. juli 2007 #33 Del Skrevet 29. juli 2007 Hvor mange ganger gir du skriftelige komplimenter? På foraer, i brev, e-mail, msn, sms og sammenhenger jeg skriver til folk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. juli 2007 #34 Del Skrevet 29. juli 2007 Et kompliment - uttales 'komplimang'. Men saken er nå at det ikke heter ET kompliment, men EN kompliment. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 29. juli 2007 #35 Del Skrevet 29. juli 2007 Men saken er nå at det ikke heter ET kompliment, men EN kompliment. Det er mulig det gjør det i følge ordboka, men jeg fikk aldri beskjed om at det var feil å skrive et kompliment da jeg gikk på skolen. Kanskje begge deler er tillatt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. juli 2007 #36 Del Skrevet 29. juli 2007 Iflg Google, så gir det 27 800 trff når ejg søker på "en kompliment". http://www.google.no/search?sourceid=navcl...n+kompliment%22 OG *trommevirvel* *fanfare* 45 300 når jeg søker på "et kompliment" http://www.google.no/search?hl=no&rlz=...3%B8k&meta= Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. juli 2007 #37 Del Skrevet 29. juli 2007 Det er mulig det gjør det i følge ordboka, men jeg fikk aldri beskjed om at det var feil å skrive et kompliment da jeg gikk på skolen. Kanskje begge deler er tillatt?Ikke iflg. ordboka, men ejg har heller aldri hørt om en kompliment før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poetens_Tårer Skrevet 29. juli 2007 #38 Del Skrevet 29. juli 2007 Et kompliment - uttales 'komplimang'. Ja, men nå tenkte jeg på komplement. Ikke kompliment. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest erfarne Helle Skrevet 30. juli 2007 #39 Del Skrevet 30. juli 2007 ET komplement EN kompliment forskjellige betydningr, tydeligvis har noen forveekslet mellom de to ordene. det er ikke snakk om å "modernisere" språket, det dere gjør er å ødelegge det norske språk ved å være så sta hele gjengen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2007 #40 Del Skrevet 30. juli 2007 jeg spurte faktisk språkrådet en gang fordi jeg stusset slik over at det heter "en kompliment". Men de måtte bekrefte at "et kompliment" er feil, men kunne ikke gi noen forklaring på hvorfor ordet er maskulint. Jeg antar at de fleste av oss bruker det feil siden andre ord som ender på -ment er i nøytrum: et departement, arrangement... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå