Gå til innhold

Hjelp! To lasagner


Rainbow Brite

Anbefalte innlegg

Her er kjøkkeninnredningen laget på en sånn måte at det kun er plass til en hybelkomfyr (to plater og en liten ovn), noe som er en smule irriterende med tanke på hvor glad jeg er i å lage mat, men som egentlig sjeldent byr på problemer..

MEN! :ler: Nå skal vi ha NI tilbords! (Tre av dem er riktignok barn, men even so... ) Tenkte i utgangspunktet å lage lasagne (lager en veeeldig god lasagne), men da trengs det jo to former (med masse godt tilbehør), og en lasagne bruker jo gjerne 40 min på å bli ferdig.. Så jeg synes ikke det funker å sette inn den ene når den andre tas ut, det er jo ganske små langpanner..

SÅ, til spørsmålet: Kan man steke to lasagner på en gang, på hver sin rille? (Er kun to riller, så blir lovlig trangt..) Vil de steke jevnt, eller blir det bare tøys og tull? Det er jo seff mulig å høre med en nabo om å få låne en ovn, men det anser jeg som absolutt kriseløsning, og tror egentlig jeg bytter meny fremfor å låne ovn.. (rare naboer :ler:)

Noen som vet? Har tips? Ideer? Alternativer?

:perebrus: i fleng til alle!

:sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tweek

Kanskje noe tilbehør som ikke trengs å være i ovnen.

Jeg hadde også en liten ovn før (var halvparten av en vanlig)

Det var noe dritt med den ovnen og det stekte ugjevnt og ble ikke særlig bra resultat. Så jeg ville prøvd på noe en del tilbehør/forretter som ikke krevde ovnen så det hadde gått greit om du stekte en av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å lage en god salat, noe godt brød og hummus etc i tillegg, men tror blir en ganske beskjeden porsjon i den lille formen, og det er jo litt kjipt hvis man skal vente i 40 min på runde to :ler:

Hvordan funker det med evt forhåndssteking feks? :klø:

Endret av Rainbow Brite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tweek

det kan jo være noe. Har ikke prøvd det selv, men hvis du steker i 20 min eller noe og dekker til med en hånkle så det ikke blir tørt og kaldt.. Tror det kan gå bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går bra å halv-steke lasagnen. Det har moren min gjort flere ganger. Ha begge halvferdig når gjestene kommer, så går det fort. Husk å presisere for gjestene at den andre kommer snart, eller del den opp i biter før du setter den på bordet. Kipt om de første forsyner seg mye, så må de siste vente på den andre før de får noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint å steke ferdig den ene og dekke den med al.folie mens den andre stekes. Den blir ikke kald på 40 minutter, men du kan jo dekke med et ekstra håndkle i tillegg om du bëkymrer deg for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest =tentacle=
Det går fint å steke ferdig den ene og dekke den med al.folie mens den andre stekes. Den blir ikke kald på 40 minutter, men du kan jo dekke med et ekstra håndkle i tillegg om du bëkymrer deg for det.

Absolutt. Og man kan servere den man stekte sist med en gang, og sette den første tilbake til varming mens man spiser første form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å steke i to etasjer i hybelkomfyrer, jeg har gjort det noen ganger på hytta - riktignok ikke med lasagne, men med ovnsbakte poteter som også står i ovnen nesten en time. Det eneste du må gjøre er å bytte om på formene en gang eller to eller tre, slik at de får godt med både overvarme og undervarme begge to (for å få stekeskorpe etc). Men jeg synes vel egentlig det hørtes greiere ut å dekke til og pakke inn i håndkle (eller legge lasagnen i senga, under dyna - det har vi også gjort med mye rart på hytta :ler:), for det blir veldig trangt inni en hybelkomfyr med to former.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare takke for alle gode råd og tips! :) Bestemte oss for å droppe lasagne, og laget denne middagen i steden :)

:perebrus: og :klem: til dere alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...