Gå til innhold

appealing og appaling..


Gjest Nedfall

Anbefalte innlegg

Gjest Nedfall

Hvorfor er de to ordene såpass like ? Er jo bare en e som skiller dem ?

Gogglet litt etter wiki, men fant inget oppklarende.

Må vel ha hatt ett felles opphav engang ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Neida :) Appalling kommer fra samme rot som pale (blek) og betydde vel opprinnelig noe lignende...altså noe man ble blek av. Av skrekk eller forskrekkelse eller whatever. Kom nok inn i engelsk via fransk, tenker jeg. Roten må iallfall være fra latin, for ordet pálido finnes på spansk.

Appealing måtte jeg slå opp... :icon_neutral: Vi har jo ordet vi også, appell. Men det er ikke noe typisk germansk ord, så det måtte nesten komme fra den romanske siden. Det stemte, det kommer fra latin apellare, som betyr så og si nøyaktig det samme, og kom inn i engelsk via det gammelfranske apeler.

Det finnes romanske ord som er kommet inn i engelsk direkte fra latin, eller fra italiensk, men det er ganske trygt å anta et ord med romansk opprinnelse har funnet veien via fransk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedfall

Jøss.. skjønner du har peiling på dette her, Cidric ! Fikk ihvertfall svar på det jeg lurte på, ja. Takker. :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lizzie_*

De to betyr jo ikke nesten nøyaktig det samme..

Appealing= appellerer, attraktivt

Appaling= forferdelig, sjokkerende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Madam Mim*
De to betyr jo ikke nesten nøyaktig det samme..

Appealing= appellerer, attraktivt

Appaling= forferdelig, sjokkerende

Poenget var vel at de to ordene høres så like ut, men har så ulik betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lizzie_*
Det stemte, det kommer fra latin apellare, som betyr så og si nøyaktig det samme, og kom inn i engelsk via det gammelfranske apeler.

I rest my case.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Lizzie_*
Neida :) Appalling kommer fra samme rot som pale (blek) og betydde vel opprinnelig noe lignende...altså noe man ble blek av. Av skrekk eller forskrekkelse eller whatever. Kom nok inn i engelsk via fransk, tenker jeg. Roten må iallfall være fra latin, for ordet pálido finnes på spansk.

Appealing måtte jeg slå opp... :icon_neutral: Vi har jo ordet vi også, appell. Men det er ikke noe typisk germansk ord, så det måtte nesten komme fra den romanske siden. Det stemte, det kommer fra latin apellare, som betyr så og si nøyaktig det samme, og kom inn i engelsk via det gammelfranske apeler.

Det finnes romanske ord som er kommet inn i engelsk direkte fra latin, eller fra italiensk, men det er ganske trygt å anta et ord med romansk opprinnelse har funnet veien via fransk.

Det er en minimal mulighet for at det her henvises til det norske ordet appell først i paragrafen, men slik leste ikke jeg det ivertfall, så enten er det helt feil, eller vag henvisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste det litt annerledes. Men litt flisespikkeri om natta er da ikke å forakte. :)

Sant nok! :ler:

'så å si nøyaktig det samme som' var kanskje ikke verdens beste formulering...skylder på natta ;)

Skylder på natta for den lille misforståelsen også...det jeg mente var at latinsk 'apellare' betyr nesten det samme som engelsk 'appeal'. Det er jo 'appeal/appealing' avsnittet dreier seg om. Men ehh...jeg ser at det ikke ble så veldig tydelig ;)

Tok det med fordi det ikke er noen selvsagt ting at et ord beholder samme betydning når det lånes inn i et annet språk.

Endret av Cidric
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss.. skjønner du har peiling på dette her, Cidric ! Fikk ihvertfall svar på det jeg lurte på, ja. Takker. :tommel:

Bare hyggelig :)

Er definitivt bare hobby-etymolog..blir bare litt nysgjerrig på ordenes opprinnelse, lett å få litt dilla. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedfall
Bare hyggelig :)

Er definitivt bare hobby-etymolog..blir bare litt nysgjerrig på ordenes opprinnelse, lett å få litt dilla. :sjenert:

..eller ord-arkeolog ?

Skjønner du brenner for faget ditt, ja ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...