Gå til innhold

Sykler uten hjelm.

Fremhevede innlegg

Gjest Sativa
Skrevet
Jeg finner det ganske utrolig å aldri ha hørt om folk som har skadet hodet i sykkelulykker. Det står da om flere ulykker i avisen hvert år. At man ikke kjenner noen personlig er så, men for å ikke ha -hørt- om noen engang må man jo omtrent ha bodd langt hoenivoll ute i skogen helt uten kontakt med normale mennesker.

..

Jahaaaa.... du skal se det er der feilen ligger hos meg. Jeg har faktisk, når du nevner det, bodd hoenivoll i skogen uten kontakt med normale mennesker.......

Så det er sånn det henger sammen ja.... :legrine:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Forskning viser jo at det er en myte at sykkelhjelm er så forderdelig effektivt.

"Den nesten entydige oppfatningen om at sykkelhjelm gir færre hodeskader, er i ferd med å bli utfordret på forskerhold. Studier i land som har påbudt alle syklister å bruke sykkelhjem, konkluderer med at hjelmbruken ikke gir færre hodeskader"

les mer her:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/ar...e?service=print

Skrevet

Sykler ikke selv, men flere på arbeidsplassen min sykler til jobb. INGEN sykler uten hjelm. Aldersgruppe 30 og oppover.

Gjest Gjest
Skrevet
Forskning viser jo at det er en myte at sykkelhjelm er så forderdelig effektivt.

"Den nesten entydige oppfatningen om at sykkelhjelm gir færre hodeskader, er i ferd med å bli utfordret på forskerhold. Studier i land som har påbudt alle syklister å bruke sykkelhjem, konkluderer med at hjelmbruken ikke gir færre hodeskader"

les mer her:

Forskning slår fast at hvis man faller og slår hodet når man sykler, så hjelper hjelmen noe voldsomt. Det er det ingen tvil om. Det den artikkelen sier er at folk som bruker hjelm ofte blir overmodige og derfor sykler fortere og mer uforsiktig enn de som sykler uten hjelm, og derfor havner i alvorligere ulykker.

Gjest Blondie65
Skrevet

les mer her:

Kan du VÆRE SÅ SNILL å sitere HVORFOR forskerne mener dette også?

Ellers blir det du skriver temmelig uærlig skjønner du.

- Bilister tar mindre hensyn til syklister med hjelm enn til dem uten.

- Såkalt risikokompensasjon fører til at syklistene tar større sjanser og sykler raskere, og at de dermed er like utsatt for hodeskader.

Med denne typen argumentasjon bør vi slutte å produsere bedre veier og bedre bremser også fordi dette fører til at folk øker farten og dermed utsetter seg selv for større fare.

Jeg sykler med hjelm selv på korte turer. Jeg har også notert meg at de 5-6 syklistene som passerer meg på busstoppet om morgenen også sykler med hjelm.

Dere som er hjelmmotstandere og mener det er det mest tåpelige som finnes og at det har liten effekt - hvorfor sykler Le Tour De France deltakerne med hjelm (hvorfor er det påbudt) hvis det ikke er nyttig?

Skrevet

Lillebroren min døde fordi han hadde hjelmen på styret i staden for på hodet der den skulle vere. Han sneia såvidt borti ein semitrailer med styret og stupte i asfalten. Bortsett fra eit lite skrubbsår på kneet fekk han ingen andre skader enn bruddet på hodeskallen som tok livet av han. Det er ikkje tvil om at han hadde komt så godt som uskadd frå det med hjelm.

Så for meg er det heilt utelukka å sykle uten hjelm og eg hadde blitt rasande sint om samboeren min eller nokon av mine vennar hadde sykla uten hjelm.

Gjest Gjest
Skrevet
Dere som er hjelmmotstandere og mener det er det mest tåpelige som finnes og at det har liten effekt - hvorfor sykler Le Tour De France deltakerne med hjelm (hvorfor er det påbudt) hvis det ikke er nyttig?

Måten Tour De France deltakerne kjører på er ekstremt farlig, selvsagt må de bruke hjelm. Jeg kan ikke se at det kan sammenlignes med å sykle til butikken.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg kun bruker hjelm når jeg sykler med datteren min... grunnen til at jeg ikke bruker det til og fra jobb har kun med varme å gjøre. Svetter bort under hjelmen i de temperaturene vi har hatt de siste månedene. Dårlig unnskyldning, jeg vet det. :tristbla: Det bryr meg midt bak om jeg ser teit ut med hjelm, eller om håret blir "bustet til".

Mannen min nekter å bruke hjelm uansett han, men jeg får meg ikke til å kjefte så lenge jeg skulker selv.

Skrevet

Jeg sykler ikke selv, men om jeg skal ha sykkel må jeg også ha hjelm.

Ungene får ikke lov å sykle uten hjelm, enkelt og greit. Men hører at noen av gutta i klassen til poden synes det er nerdete å bruke hjelm. Da har jeg sagt at de som får lov av foreldrene å sykle uten, ikke har foreldre som bryr seg om dem.

Skrevet

quote name='Gjest' date='28.07.2007 (02:43) ' post='4731940']

les mer her:

Skrevet

For meg har det ikke vært aktuelt å "tvinge" min samboer til å bruke hjelm, men når jeg leser det som Hermione skriver så burde det ikke ha vært noe å diskutere en gang.

Skrevet

Akkurat denne diskusjonen har jeg hatt med mannen flere ganger, selv om vi enda ikke har barn. Blir like frustrert og oppgitt hver gang! :sur:

Selv om han sykler veldig forsiktig, ikke midt på veien sammen med bilene kan han skade seg! Han kan skli, bli påkjørt, velte og mye mer, men han tror visst han er udødelig.

Leste nylig om en lege som syklet og og falt, han landet med hodet på en stein, og hadde han ikke hatt hjelm hadde han nok vært grønnsak. En annen jeg har hørt om brukte alltid sykkelhjelm, utenom den ene gangen hun nettopp hadde vært hos frisøren, og ikke brukte hjelm pga hun ikke ville ødelegge frisyren. Hun ble påkjørt, og er nå lam i hele kroppen ...

Nei, jeg sier ikke at det er så utrolig stor sjanse for ulykker om man er forsiktig, men det er ikke bare seg selv man skal være redd for- det er like farlig om en gærning springer foran sykkelen, en bil kræsjer, man sklir o.l! Jeg synes faktisk det er litt egoistisk av mannen å ikke bruke hjelm, vi er gift og han har ikke bare seg selv å ta ansvar for, jeg vil ikke bli enke

Skrevet

Rart at så mange føler at det ser dustete ut med hjelm. For alle ser jo hvem det er som egenlig ser dustete ut. Hvor ofte har noen syklet forbi med hjelm på, hvor folk har reagert på at det så merkverdig ut på noen måte? Nada? Og når det kommer fremmede forbi deg med hjelm, hor kjapt går det at de fremmede passerer? Får du med deg mange detaljer? Neppe. De er tilfeldig forbipasserende, og du ofrer de ikke en tanke. Hva er galt med hjelm på armen i butikken? Er det plagsomt, legg den i handlekorga da, eller heng den på sykkelen. Det er nok få som vil rappe noe som "ser helt dust ut".

Når jeg ser noen sykle uten hjelm, tenker jeg på vedkommende som et bidrag til økt skattetrykk og hevede forsikringspremier. Okai, man kan få hodeskader selv om man har hjelm på, men værre skader om man ikke hadde den. I de fleste tilfellene hjelmen treffer noe hardt, er den til nytte. Men de kan ikke lage noe som beskytter i tusen prosent av tilfellene.

Tror den vanligste sykkeltryninga er effektiv forbrems med luftseilas over styret. DET ser dudt ut det. Og kvinnfolket som gikk i asfalten ble rett så patetisk der hun prøvde å spille uberørt mens blodet silte fra to håndflater og knær. Hadde farten vært noen km/t høyere, hadde hjelmen fått en god trøkk. En annen skumlis er der hvor bilvei krysser sykkelvei/gangsti. Der har de myke trafikkantene faktisk vikeplikt. Og det er ekstremskummelt, for hvem forventer biler der? Ellers er det alltids en og annen bobil som er elskverdig nok til å gi litt fotmassasje på vei forbi...

Redder bilbelte 150 liv i året, får vi finne oss i at en eller to drukner uten å få av beltet under vann. Neee, uansvarlighet. Det er det som ser dustete ut. Men la oss slippe et påbud. Vi kan ikke begynne med registreringsnummer på sykkel. Og et påbud blir problematisk og ressurskrevende å håndheve. Det må være noen arenaer i samfunnet hvor sunn fornuft er lov.

Skrevet (endret)
Rart at så mange føler at det ser dustete ut med hjelm. For alle ser jo hvem det er som egenlig ser dustete ut. Hvor ofte har noen syklet forbi med hjelm på, hvor folk har reagert på at det så merkverdig ut på noen måte? Nada? Og når det kommer fremmede forbi deg med hjelm, hor kjapt går det at de fremmede passerer? Får du med deg mange detaljer? Neppe. De er tilfeldig forbipasserende, og du ofrer de ikke en tanke. Hva er galt med hjelm på armen i butikken? Er det plagsomt, legg den i handlekorga da, eller heng den på sykkelen. Det er nok få som vil rappe noe som "ser helt dust ut".

Når jeg ser noen sykle uten hjelm, tenker jeg på vedkommende som et bidrag til økt skattetrykk og hevede forsikringspremier. Okai, man kan få hodeskader selv om man har hjelm på, men værre skader om man ikke hadde den. I de fleste tilfellene hjelmen treffer noe hardt, er den til nytte. Men de kan ikke lage noe som beskytter i tusen prosent av tilfellene.

Tror den vanligste sykkeltryninga er effektiv forbrems med luftseilas over styret. DET ser dudt ut det. Og kvinnfolket som gikk i asfalten ble rett så patetisk der hun prøvde å spille uberørt mens blodet silte fra to håndflater og knær. Hadde farten vært noen km/t høyere, hadde hjelmen fått en god trøkk. En annen skumlis er der hvor bilvei krysser sykkelvei/gangsti. Der har de myke trafikkantene faktisk vikeplikt. Og det er ekstremskummelt, for hvem forventer biler der? Ellers er det alltids en og annen bobil som er elskverdig nok til å gi litt fotmassasje på vei forbi...

Redder bilbelte 150 liv i året, får vi finne oss i at en eller to drukner uten å få av beltet under vann. Neee, uansvarlighet. Det er det som ser dustete ut. Men la oss slippe et påbud. Vi kan ikke begynne med registreringsnummer på sykkel. Og et påbud blir problematisk og ressurskrevende å håndheve. Det må være noen arenaer i samfunnet hvor sunn fornuft er lov.

*skrive under* :klappe:

Endret av Knøttet
Skrevet

Meget godt skrevet!!

Skriver under på denne!! :klappe:

Skrevet

Hysterisk er du ikke. Du får si at du vil at dere som foreldre skal gå forand som et godt eksempel. Og det er helt feil å si at ingen bruker hjelm. For når jeg sykkler til jobben, ser jeg nesten aldri noen uten. Både menn og damer bruker.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Når jeg ser hvor dustete mange syklister kjører, skjønner jeg hvertfall ikke hvordan de tør å la være. Så utrolig mange som sykler på rødt lys, og flere uten hjelm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...