Gå til innhold

Sykler uten hjelm.

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest denne gangen.
Skrevet

Min samboer synes det er teit å sykle med hjelm, "ingen bruker jo det". Vi har hatt flere små krangler, der han blir sur på meg og mener at jeg maser. Jeg mener at han har et ansvar over for meg og vår felles datter på 3 mnd. Hva skjer om han havner i en ulykke? Skal jeg sitte her da, alene med en grønnsak av en mann, gjeld på over 2 mill og en liten unge? Han får heller ikke opprettet livsforsikring før om et år. Dette på grunn av at han levde litt vilt en periode for mange år siden. Jeg mener at da det bare var han og meg, kunne jeg fire litt på det med hjelm, nå er han småbarnspappa og bør oppføre seg som en!

Jeg har hest og rir daglig. Prøvde å diskutere dette med hjelm med en annen vri for å se om han forstod bedre da. Jeg sa at jeg skulle slutte å ri med hjelm (noe jeg ALDRI kommer til å gjøre), for å se hva han sa. "Ja det må du bare gjøre, det driter jeg i, det er jo ditt problem" var svaret jeg fikk..... Jeg trodde ikke mine egne ører! Jeg er moren til ungen hans, betyr det så lite om jeg skader meg, eller tror han at vi er udødelige? Blir gaaaaaaaal!!!!!!!

Hva mener dere egentlig? Er det jeg som er hysterisk her eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker ikke hjelm når jeg sykler selv, jeg.

Skrevet
Jeg bruker ikke hjelm når jeg sykler selv, jeg.

Sykler ikke noe jeg da, men kjenner at det å bruke hjelm hadde sittet langt inne. Selv om jeg har to små barn. Det kommer jo an på hvor han sykler også, ville sett annerledes på det om jeg syklet uvørent i terreng eller på veier med stor trafikk, og når jeg sier jeg nok ikke hadde brukt hjelm er det fordi at en sykkeltur ville foregått i bedagelig tempo på sykkel/gangstier og langs veier praktisk talt uten trafikk.

Skrevet

Jeg bruker hjelm når jeg sykler til jobb! Er et lite stykke unna, og jeg sykler ofte raskt... Føler meg litt dum, men bedre å bruke det en gang for mye enn en gang for mye.

Hvis jeg tar småturer er det derimot ikke alltid jeg bruker hjelm. Føler meg dum hvis jeg skal shoppe og har en sykkelhjelm på armen sammen med veska...

Skrevet

Når jeg sykler bruke jeg hjelm, for meg er det like selvfølgelig som å ta på seg sikkerhetsbelte når jeg skal ut å kjøre.

:fornuftig: :engel:

Skrevet

Kjører han bil uten bilbelte, også?

Gjest Veronica Mars
Skrevet (endret)

Jeg fikk en lang forelesning om dette av en lege en gang, han sa at det var mye større sjanse for å skade seg alvorlig når man syklet uten hjelm enn når man kjører bil uten belte. Han mente at hjelm når man sykler burde vært påbudt.

Nå bruker jeg ikke selv heller, selv om jeg vet jeg burde. Unnskylder meg med at jeg sykler veldig forsiktig, men det er klart at det kan skje ting for det. Mannen sykler aktivt, og han ruker heldigvis hjelm. når vi får barn skal jeg begynne jeg også.

Endret av Veronica Mars
Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg syns man har et ekstra ansvar for å passe på seg selv når man har barn, ja. Å sykle på veien uten hjelm er uforsvarlig. Må innrømme at jeg ikke alltid bruker hjelp hvis jeg bare skal trille ned til butikken en tur, men ville aldri lagt ut på en ordentlig sykkeltur uten hjelm. Syns også man burde gå foran med et godt eksempel, så man har troverdighet når man sier at barna skal bruke hjelm.

Gjest Sativa
Skrevet

Jeg synes vel at det er litt vel bossy og småhysterisk å ta sånn på vei for at typen ikke bruker sykkelhjelm. Hvis jeg hadde blitt pålagt å bruke hjelm, så hadde jeg aldri mer sykla. Vet ikke om det finnes statistikk på sånt, men jeg har aldri hørt om noen som har dødd eller fått hodeskader av å sykle. Med mindre de ble påkjørt av en bil da. Jeg har hørt om folk som har brukket armer og / eller bein, ribbein, nakken/ ryggen, men ikke hodeskader.

Gjest Frk Åberg
Skrevet (endret)
Jeg synes vel at det er litt vel bossy og småhysterisk å ta sånn på vei for at typen ikke bruker sykkelhjelm. Hvis jeg hadde blitt pålagt å bruke hjelm, så hadde jeg aldri mer sykla. Vet ikke om det finnes statistikk på sånt, men jeg har aldri hørt om noen som har dødd eller fått hodeskader av å sykle. Med mindre de ble påkjørt av en bil da. Jeg har hørt om folk som har brukket armer og / eller bein, ribbein, nakken/ ryggen, men ikke hodeskader.

Har du aldri hørt om folk som har fått hodeskader av å falle på sykkel? Det sier da vel seg selv at det er stor fare for det hvis man tryner eller blir påkjørt. Det har da stått om dette flere ganger i avisene. Kjenner en som falt på sykkel, og de sa at det kunne gått alvorlig galt for hodet hennes hvis hun ikke hadde hatt hjelm. Det er farlig å sykle uten hjelm. Det hender jeg utsetter meg for risikoen, som nevnt hvis jeg skal en veldig kort tur, eller hvis jeg har pynta meg med oppsatt hår og ikke skal langt. Men er ikke komfortabel med det, og kjører da veldig sakte og ikke på trafikkerte og uoversiktlige veier. Det er mye rar kjøring fra bilister; de har en tendens til å ignorere syklister.

Endret av Frk Åberg
Gjest Veronica Mars
Skrevet

Legen jeg snakket med sa i hvert fall at det var veldig vanlig med alvorlige hodeskader etter fall på sykkel, selv om man ikke traff en bil også.

Skrevet

Vel da kan du få høre om to nå...

Den ene datteren min og bestevenninna hennes var ute og syklet stille og rolig på en vei med veldig lite trafikk for et par år siden. De så ikke en eneste bil på turen. Da de syklet ned en liten bakke skled sykkelen til venninna i grusen som var oppå asfalten, hun kjørte ut av veien og gikk på hodet inn i en fjellkaus ved veien. Resultat: Brudd på hodeskallen, hjernerystelse og hun ble slått bevisstløs. Og dette til tross for at hun faktisk hadde hjelm. Hjelmen ble knust i sammenstøtet. Hadde hun ikke brukt hjem ville hun ikke vært blant oss lenger...

Moren hennes lærte dessverre ikke av ulykken for egen del, for ikke lenge etter kjørte hun av veien med sykkel da hun skulle svinge inn i sin egen innkjørsel og fordi hun ikke brukte hjelm slo hun ansiktet helt flatt i bakken og mistet begge fortennene...

Skrevet
Legen jeg snakket med sa i hvert fall at det var veldig vanlig med alvorlige hodeskader etter fall på sykkel, selv om man ikke traff en bil også.

Legen har sikkert rett, men....egen erfaring tilsier noe annet. Jeg har alltid vært klønete og opp gjennom årene har jeg hatt mange velt med sykkel og slått det meste av meg gul og blå. Jeg har til og med landet på hodet (før fenomenet sykkelhjelm var oppfunnet ;) ) . Fløy rett over styret og landet med trynet i asfalten. Det ble skrubbsår, innslåtte tenner og blåveis i stereo, samt ødelagt sykkel - men ikke en liten hjernerystelse en gang. Tror ikke skadene i ansiktet kunne vært forhindret med hjelmbruk.

Dermed synes jeg det blir litt hysterisk dette med hjelmbruk, men ser jo poenget ved bysykling i sterk trafikk. Velter man og slår hodet mot en fortauskant eller noe annet så er det klart hjelmen vil ha sin misjon. På gang- eller sykkelveier der man ferdes i noenlunde rolig tempo adskilt fra de "harde" trafikantene ser jeg ikke den helt store faren.

Skrevet
Legen har sikkert rett, men....egen erfaring tilsier noe annet. Jeg har alltid vært klønete og opp gjennom årene har jeg hatt mange velt med sykkel og slått det meste av meg gul og blå. Jeg har til og med landet på hodet (før fenomenet sykkelhjelm var oppfunnet ;) ) . Fløy rett over styret og landet med trynet i asfalten. Det ble skrubbsår, innslåtte tenner og blåveis i stereo, samt ødelagt sykkel - men ikke en liten hjernerystelse en gang. Tror ikke skadene i ansiktet kunne vært forhindret med hjelmbruk.

...

Jo, hjelm beskytter også mot ansiktsskader. Det er derfor det er så viktig at hjelmen er festet riktig slik at den stikker godt ut foran hodet og ikke sitter "bak i nakken". Så det vært vanlig med hjelm(og du hadde brukt det) i "din tid", ville du nok mest sannsynlig ungått både blåveiser og utslåtte tenner.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg buker -alltid- hjelm, selv når jeg bare skal en liten tur bort i gaten og det er sykkelsti hele veien.

Datteren (i tyveårene) til en kollega syklet uten hjelm, på en liten småvei, uten mye trafikk, og hjulet hennes hektet i en kant på et kumlokk så hun falt av sykkelen. Hun slo hodet i fortauskanten og ble grønnsak. Hun bor i dag på alderhjem, er ute av stand til å snakke, spise selv, og må bruke bleier. Det mentale nivået er det samme som for en ettåring.

Jeg finner det ganske utrolig å aldri ha hørt om folk som har skadet hodet i sykkelulykker. Det står da om flere ulykker i avisen hvert år. At man ikke kjenner noen personlig er så, men for å ikke ha -hørt- om noen engang må man jo omtrent ha bodd langt hoenivoll ute i skogen helt uten kontakt med normale mennesker.

Jeg synes trådstarters samboer er uforsiktig som sykler uten hjelm. Dog, når jeg gjør noe jeg selv synes er forsvarlig, men som andre mener er uforsvarlig, så må jeg innrømme at jeg som regel blir irritert og synes de er hysteriske om de maser på meg..

Skrevet

Her er forresten et lite sitat fra Statens Vegvesen sine hjemmesider:

"Mer enn hver tredje syklist som skades alvorlig, får hodeskader. Sykkelhjelm fordeler støt og reduserer faren for hodeskader med 70 %.

Har du en fart på 20 km/t og får et slag mot hodet, er dette nok til å gi deg brudd på hjerneskallen og hjerneskade. Selv små hodeskader kan gi varige plager som hodeverk, hukommelsessvikt, lysømfintlighet osv.

Smarte syklister bruker hjelm. Pass på at den er CE-merket for å tilfredsstille gjeldende krav til sikkerhet. Hjelmen skal dekke issen, pannen, tinningene og bakhodet. Den skal sitte så godt at den ikke kan falle av eller skyves bakover ved et fall. Samtidig skal hjelmen være lett, ha god ventilasjon og ikke skjerme for lyd eller synsinntrykk.

Barn under 14 år er spesielt utsatt for å få hodeskader. Derfor bør de alltid bruke hjelm når de sykler, også når de sitter på. Husk at barna må ta hjelmen av når de IKKE sykler."

Gjest *Madam Mim*
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor dere ikke bruker hjelm. Hvorfor ikke?

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg skjønner ikke hvorfor dere ikke bruker hjelm. Hvorfor ikke?

Jeg tipper at hovedgrunnen er forfengelighet... Kanskje også at noen ikke gidder drasse på hjelmen når de har kommet frem til hvorhen det nå enn var de syklet til. Men de fleste argumentene jeg hører går på forfengelighet. "Det ser jo så dumt ut... jeg vil heller ende opp med hjerneskade enn å gå få hjelmhår lizzom"...

Gjest Gjest
Skrevet

Du kan jo si hva du selv synes om saken, men å kjefte på ham og lage krangler om det blir bare dumt. Han er tross alt voksen og kan tenke risiko og konsekvenser selv.

Gjest Ikke idiot
Skrevet

Jeg leste et intervju med en hjernekirurg en gang. Han hadde et fint motto jeg har gjort til mitt eget som syklis;

DET ER BEDRE Å SE UT SOM EN IDIOT, ENN Å BLI EN IDIOT!

Søsteren min tryna på sykkel, og slo hodet i bakken - ikke noen stein eller noe, rett og slett flatmark. Fikk alvorlig hjernerystelse og beskjed om at med en dårligere hjelm ville hun fått alvorlig brudd på hodeskallen, uten hjelm ville hun dødd momentant. Hun syklet nok ganske fort da det skjedde, men hva hvis man slår hodet i en stein eller lignende?

Jeg driter i om jeg får hjelmhår eller i om noen synes jeg ser teit ut med hjelm. For meg er det viktigere å ta vare på den ene hjernen jeg har, så kanskje jeg holder meg oppegående til jeg blir over hundre. Alle i min familie blir utgamle, så jeg har ikke tenkt til å ødelegge hjernen i 20-åra og sitte de neste 80 med en eller annen form for mental retardasjon eller synsforstyrrelser pga en kraftig hjernerystelse - som kunne vært unngått hvis jeg hadde på meg en hjelm.

Og til trådstarter; jeg synes du har all grunn til å bli mektig provosert. Det er ikke seg selv han må tenke på - det er barnet dere har sammen og deg. Når han var alene, hadde han også ansvaret for bare seg selv. Nå må han vokse opp og skjønne det at han må holde seg på topp i mange år ennå for å kunne ta vare på de som er viktigst for ham. OG for å vise gode holdninger, slik at han ikke får barn som skader seg alvorlig fordi de ikke har blitt lært hva som er riktig og galt, fordi de rundt dem hele tiden lager seg egne regler - sannsynligvis pga forfengelighet.

Jeg synes hjelm burde være påbudt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...