Gå til innhold

Ikke levert salgsmelding


Gravenstein

Anbefalte innlegg

Vi solgte en gammel campingvogn og i farten fikk den nye eieren med seg den delen av vognkortet som vi skulle levert trafikkstasjonen selv. Det var dumt, for den nye eieren har ikke levert dette og nå får vi krav om årsavgift på en vogn vi ikke eier lenger. Har ikke noe papir med navn på ny eier - husker ikke navnet eller telefonnummeret. Biltilsynet kan ikke hjelpe - de må ha en omregistrering med navn på ny eier. Noen som har noen tips, så vi slipper å betale ny eiers årsavgift i evigheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

La være å betale, så dukker nok ny eier opp når vogna blir avskiltet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La være å betale, så dukker nok ny eier opp når vogna blir avskiltet...

Det er jo en mulighet - men før det kommer til avskiltingsbegjæring går kravet til inkasso og man får anmerkning som dårlig betaler - frister ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Hvor lenge sia er det du solgte vogna? Dere kan kanskje anmelde han for tjuveri, men er ikke så sikker på om dette vil gå igjennom. Det kommer an på hva politiet har tid til å prioritere, men jeg ville meldt den stjålet, eller meldt kjøper for forsøk på svindel, om ikke kjøper har fått kvittering fra dere, noe han vel har fått siden dere solgte den i god tro?

Ring forsikringselskapet og si fra, kanskje har de også råd å gi, ring også politiet og også biltilsynet og hør hva dere kan gjøre...

Brønnøysundregistret kan også være en ide å ringe, de har garantert vært borti lignende saker.

Dere skal faktisk juridisk sett ikke være med på å betale årsavgift og div på noe dere har solgt, og da kaller jeg dette svindel fra kjøpers side, siden han ikke har reg. vogna på seg selv.

Ikke gi opp ved det første svaret du får. Det sitter mange funkjsonærer som er lei jobben sin og som gir blaffen.

Ring derfor flere, og få med deg navnet til hver enkelt du prater med, evt. også spør om mail-adresse, og be han eller henne sende deg link til hvor du kan henvende deg.

Siden han ikke betaler forsikring osv, og ikke har meldt vogna over på sitt navn, burde det falle i under loven tjuveri...

Er politiet kranglete, så be forsikringsselkapet purre på politiet f.eks.

Vet ikke om det nytter, men er forsøket verd for dette skal ikke kunne skje, selv om det sikkert har skjedd flere enn deg.

Endret av vimselot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

En måte å gjøre det på, er å melde fra til biltilsynet og be vogna bli avskiltet fordi den ???, men er usikker på hva du skal si...har aldri hatt campingvogn jeg...

Men dess flere instanser du prater med, får du flere svar. Det er i alle fall ikke meningen at ts skal betale forsikring osv på noe som er solgt (stjelt, spør du meg, siden han ikke har registrert den på seg selv, dvs. kjøper)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en gammel vogn, ikke kasko-forsikret - tilhengere og campingvogner er ansvarforsikret via trekkvognens ansvarforsikring.

Jeg har vert i kontakt med biltilsynet, men de kan ikke gjøre noe før de får en salgsmelding med ny eiers navn og signatur. Jeg kan heller ikke få avregistrert vognen siden jeg ikke kan levere inn noe skilt.

Politiet sier de bruker samme datasystem som biltilsynet og kan nok ikke hjelpe - men de skulle sjekke litt videre.

En mulighet er jo å melde skiltet tapt - og så få avregistrert vognen og la ny eier kjøre rundt med tapte skilt.

Å melde vognen stjålet er vel å gå litt langt, siden mannen har betalt kontant, uten kvittering, men han sitter jo med vognkortdelen for eierskifte som er signert av oss og ny eier. Vil jo også være litt rart å melde skiltet tapt 10 måneder etter at eierskiftedelen av vognkortet er signert...

Nei - vi gjorde en tabbe, og biltilsynet og politiets system tar ikke høyde for at slike blundere kan skje :forvirret:

Brønnøysundregisteret har jeg ikke prøvd enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Jeg er i samme situasjon, men det gjelder en gammel traktor. Solgte en traktor for ca 10-11 måneder siden. Det jeg husker er at fyren hentet traktoren 11-12 tiden på kvelden. Det var surt og kaldt og jeg spurte om han ville at vi skulle skrive kontrakt men han orket ikke. Han betalte kontant og fikk meg seg salgsmeldingen, som han sa han skulle levere.

Fikk regning på forsikring og årsavgift og da jeg sjekket var den fremdeles registrert på meg.

Jeg husker ikke hva han het og telefonnummere ble tapt da jeg byttet mobil og skiftet abonnent.

Har som deg snakket med biltilsyn og de kan lite gjøre. Har snakket med forsikringsselskapet og de vil avskrive forsikringen på traktoren. Blir jeg da økonomisk ansvarlig hvis noe skjer hvis traktoren havner i ett uhell??

Lurer på hva jeg skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er faktisk litt overrasket over at dere ikke har en ordentlig salgskontrakt. Jeg har solgt en privatbil en gang og da hadde vi en skikkelig kontrakt. Har du ikke noe tlf.nr eller noe som kan indikere hvem som har kjøpt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...