Gå til innhold

"Typete"


Gjest *kosejoker*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Frk Åberg

Ha, jeg må le av det ordet. I en ekstrajobb jeg hadde en gang jobbet jeg med damer i 50-årene, og de snakket stadig om kvinner på sin egen alder som var typete. Tror de mente en som kler seg litt tøft (tatt alderen i betraktning), hvertfall ikke kjedelig. Ser for meg en 50-åring i korte olajakker, ettersittende bukser i moderne (men ikke fjortis) snitt, pyntede sko og glitrende smykker. Også en del sminke, noe som gjerne kan inkludere en sterk farge på leppestiften. Smittende humør og bestemt ganglag hører også med, tror jeg. Og en frisyre med hår til maks kjevebeinet, og noen "friske" røde striper for å "live opp".

Endret av Frk Åberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fliss

For meg betyr uttrykket et menneske som har funnet sin egen stil .. som kler seg stilig og elegant - likeens med frisyren. Altså bare i positiv betydning.

Endret av Fliss
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ha, jeg må le av det ordet. I en ekstrajobb jeg hadde en gang jobbet jeg med damer i 50-årene, og de snakket stadig om kvinner på sin egen alder som var typete. Tror de mente en som kler seg litt tøft (tatt alderen i betraktning), hvertfall ikke kjedelig. Ser for meg en 50-åring i korte olajakker, ettersittende bukser i moderne (men ikke fjortis) snitt, pyntede sko og glitrende smykker. Også en del sminke, noe som gjerne kan inkludere en sterk farge på leppestiften. Smittende humør og bestemt ganglag hører også med, tror jeg. Og en frisyre med hår til maks kjevebeinet, og noen "friske" røde striper for å "live opp".

Heh, jeg legger noe helt annet i det, omtrent motsatt. Hvis noen sier at noe er typete så tenker jeg at det er mannete. Om noen sier at en person er typete så tenker jeg at de kler og ter seg som en mann. Er det en ting som er typete, så er det en typisk manneting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frk Åberg

Huff da :ler: Men folk kan ha forskjellige oppfatninger av ordet, da. Så vidt jeg vet er det et positivt ladet ord for de som bruker det. Jeg forbinder det med en bestemt aldersgruppe og stil. Men antar at de som sier sånt mener å si noe positivt om klesstilen til personen. F.eks. at de ikke kler seg kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Huff da :ler: Men folk kan ha forskjellige oppfatninger av ordet, da. Så vidt jeg vet er det et positivt ladet ord for de som bruker det. Jeg forbinder det med en bestemt aldersgruppe og stil. Men antar at de som sier sånt mener å si noe positivt om klesstilen til personen. F.eks. at de ikke kler seg kjedelig.

Jeg må si jeg aldri har hørt det ordet bli brukt før, kanskje noe som bare brukes på østlandet? Men om noen hadde sagt det så hadde jeg altså tenkt typete = mannete :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det betyr vel rett og slett moderne og oppdressa, og eventuelt litt ungdommelig og/eller jålete. Et uttrykk særlig kvinner fra 45-50 og oppover bruker for å beskrive mennesker de mener er mer moderne og stilsikre enn flertallet.

Og da jeg ofte ikke har samme smaken som kvinner i den aldersgruppa, er det som oftest ikke akkurat de jeg synes er stiligst som kalles typete. :ler: Ofte kan det for eksempel være den typen kvinner Frk Åberg snakker om, ja.

Men for all del, jeg er blitt kalt det selv jeg. Jeg vet ikke helt hvor glad jeg blir over å høre at grandtanter o.l. liker klærne og stilen min, men jeg velger å ta det som et kompliment. For det er det det er ment som; det er et positivt uttrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Madam Mim*

Forbinder det ikke med mannlighet i det hele tatt. Tenker at det er noen som har en klar og tydelig stil. Av en eller annen grunn tenker jeg på litt spesi briller?

Synes det er et positivt ladet ord, men kanskje mest for de over førti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...