Gå til innhold

Gynekologskrekk

Fremhevede innlegg

Gjest Brilla
Skrevet

Huff... jeg har drøyd og drøyd og ikke kommet meg til gynekolog noen gang. MÅ gjøre det snart, særlig å få tatt den kreftprøven... noen som kan fortelle meg hvordan hele greia foregår? Fort over? Er for flau til å si til venner at jeg ikek har gjort det før...

Videoannonse
Annonse
Gjest Veronica Mars
Skrevet (endret)

--

Endret av Gjesten
Skrevet

jeg grudde meg litt, men det var overhodet ikke vondt. bare slapp av, du...

første gangen min hos gynekolog, var jeg der pga noe super-pinlig, og jeg fikk ikke kvinnelig gynekolog, selv om jeg bad spesielt om dèt. derimot fikk jeg en ung og dritkjekk vikar, som ikke hadde gjort så mange gynekologiske undersøkelser før, og måtte ha hjelp av en annen, litt mer erfaren mann.

dette lå jo an til å bli helt grusomt flaut, men det gikk heeelt fint.

sånn! det var mitt skrekk-scenario, for å vise at det går fint nesten uansett :) lykke til!

Gjest Gjest
Skrevet

En ting jeg vil tipse deg om, er å ha skjørt på deg, så føler du deg ikke så blottet når du går til og fra stolen. Det hjelper litt.

Skrevet
En ting jeg vil tipse deg om, er å ha skjørt på deg, så føler du deg ikke så blottet når du går til og fra stolen. Det hjelper litt.

Hehehe, det trikset bruker jeg også, for man føler seg veeeeldig naken med klær kun på overkroppen!

Sist møtte jeg i skjørt og støvletter, så det var bare å vippe av trusa ;)

(Følte meg litt..eh.. ja.. hehe... der jeg lå og skreva i svarte høye skinnstøvletter, så neste gang blir det nok ballerinasko;))

Gjest Brilla
Skrevet
Hehehe, det trikset bruker jeg også, for man føler seg veeeeldig naken med klær kun på overkroppen!

Sist møtte jeg i skjørt og støvletter, så det var bare å vippe av trusa ;)

(Følte meg litt..eh.. ja.. hehe... der jeg lå og skreva i svarte høye skinnstøvletter, så neste gang blir det nok ballerinasko;))

Det var en god ide, skjørt skal det bli..håper bare været er ok da, litt feil å komme med det når gradestokken viser null, hehe...

Jeg har bestemt meg for å gå til en privat gynekolog selv om det er dyrere, har hørt han er bra... bare manlige leger hos fastlegen min, og jeg trøster meg liksom med at en som er ytdanna gynekolog i allefall blir fort ferdig! Irriterer meg at jeg har utsatt dette så lenge, blir jo bare værre og værre...

Skrevet

Jeg hadde gynekologskrekk og hadde ikke GU før jeg var 22. Da var jeg hos legen pga vondt i magen, og hun sendte meg rett i GU-stolen. Rakk ikke å grue meg engang jo! Like greit. Det var ikke så ille som jeg hadde trodd. Nå har jeg vært på så mange GU og innvendige ultralydundersøkelser at jeg er herdet.

Skrevet

Jeg var akkurat sånn som deg, og jeg var nesten 30 før jeg fikk det unnagjort. For meg så hadde det alt å si at jeg endelig hadde fått en lege som tok legeskrekken min seriøst, de jeg hadde vært hos tidligere bare blåste av meg og sa at "dette er en prosedyre vi gjør flere ganger om dagen".

Jeg er så heldig at jeg har en ung, kvinnelig fastlege nå og hun er helt fantastisk, jeg føler at hun er medmenneske i tillegg til lege på en måte.

Uansett, den gangen jeg fortalte henne om at jeg aldri hadde tatt celleprøve så var jeg der i utgangspunktet for noe helt annet. Da sa hun "vet du hva, vi kan ta en celleprøve nå med en gang så slipper du å gå og grue deg!"

Da bestemte jeg meg for å hoppe i det og det var jo unnagjort på null komma niks. Jeg syntes ikke det var noe vondt men det blødde littegrann etterpå. Men det var utrolig deilig å slippe å gå og grue seg, og nå vet jeg at jeg ikke kommer til å grue meg noe særlig til neste gang jeg må på GU.

Jeg vil ønske trådstarter lykke til, og tenk på alt ubehaget du kan unngå ved å gå til GU og evt. oppdage forandringer tidlig!

Gjest gjest_nervøs
Skrevet

Er i samme situasjon. Fastlegen min så forskrekket ut da jeg sa at jeg ikke hadde hatt GU før og satte sporenstreks opp time til meg. Kommer til å grue meg veldig, men samtidig er det fint å få det unnagjort. Har jo gått og tenkt på dette i flere år nå :sjenert:

Gjest Gjest_Lizzie_*
Skrevet

Enig i mange av tipsene du har fått så langt. Jeg tar stort sett hos fastlege, har vært hos gynekolog på sykehuset en gang for ultralyd og da tok hun samtidig livmorhalsprøve. Jeg må si at gynekologen var langt å foretrekke, selv om det er fint overlevelig hos fastlege også. Hos fastlegen pleier jeg å be om det minste spekulumet, og det får jeg. Da gjør det mindre vondt. Spekulum er alltid iskaldt der, så jeg får litt menssmerter mens det er inne da det er nærme livmor osv. De bruker mye glidemiddel, så når du setter deg opp er det lurt å holde litt papir mellom beina, det kan renne litt.

Gynekologen på sykehuset hadde en duk hun la over lårene mine så jeg følte meg litt mer påkledd, og det gjorde stor forskjell! Hun beklaget at ikke spekulumet var oppvarmet, vanligvis skal det være det, men sykepleieren hadde glemt å slå på maskinen. Så det skal visst gå an å varme dem opp. Gynekologen kjente jeg ikke tok livmorhalsprøve, mens hos fastlegen kjenner jeg det "napper" selv om det ikke gjør vondt. En annen viktig forskjell er kanskje at fastlegene som har tatt livmorhalsprøve på meg har fått det til korrekt ca 50% av gangene bare, de andre gangene har jeg fått brev i posten med at prøven var inkomplett eller noe, og jeg må tilbake innen 6 mnd for ny... De tar for lite eller feil sted eller jeg vet ikke hva.

Hvis du spenner deg så blir det vanskeligere å få inn spekulumet. Det kan være vanskelig å ikke spenne seg, så spenn en annen kroppsdel i stedet, skuldrene for eksempel, mens du bevisst slapper av alle musklene mellom navle og knær. Se opp i taket, lukk øynene, tenk hardt på at du ligger på stranden og soler deg, bølgeskvulp, å der var undersøkelsen ferdig.

Til sist må jeg si at absolutt alle legene som har tatt GU på meg har vært veldig forståelsesfulle overfor at det er en undersøkelse pasienten ikke liker, de er rolige, forklarer før de gjør noe, og er forsiktige hele veien, og så kjappe de kan.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg trodde også det skulle være grusomt, men det viste seg at fantasiene var verre enn virkeligheten som vanlig. Hadde også på meg skjørt, og jeg tror det hjalp litt. Fortalte også at jeg var nervøs, så tror hun tok ekstra hensyn og fortalte meg alt hun gjorde. Viktig å prøve å slappe av, sånn at det blir enklere å føre inn den plastsaken de skal ha inn. Det var ikke vondt, men litt rart. Da hun tok prøven, kjente jeg et lite press eller noe. Det hele gikk veldig fint, og jeg følte meg mindre blottlagt enn hva jeg hadde trodd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...