Gå til innhold

Når gjøre hva?

Anbefalte innlegg

Gjest Deception
Skrevet

Hvordan er framgangsmåten når man skal gifte seg borgerlig, og hvor lenge i forveien bør man være ute med å bestille time hos byfogden, for eksempel? Det er snakk om en helt normal dato (men viktig for oss), og det er en torsdag.

Er et halvt år i forveien OK?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Hvordan er framgangsmåten når man skal gifte seg borgerlig, og hvor lenge i forveien bør man være ute med å bestille time hos byfogden, for eksempel? Det er snakk om en helt normal dato (men viktig for oss), og det er en torsdag.

Er et halvt år i forveien OK?

Vet ikke hvor lang tid byfogen trenger på å booke inn en vigsel, men vil bare nevne at også andre kan gi vigsler etter borgerlig rituale. Så hvis byfogen ikke passer, da finnes det alternativer. Vi i Unitarkirken har fullmakt til å vie etter både kirkelig og borgerlig rituale. Og jeg tror det er noen andre samfunn som også har disse dobbelte fullmaktene. Normalt vil det holde å bestille vigselsdato og -tid to til tre måneder i forveien hos Unitarkirken. Og det hele er gratis - i alle fall så lenge vår nåværende ordning opprettholdes. Det er mulig det blir en endring en gang i fremtiden.

Endret av Pastor Knut
Skrevet

Torsdager er utmerkede bryllupsdager, det kan jeg skrive under på (selv om det ble et par reaksjoner på det, "en torsdag??", men det var datoen som var viktig for oss også).

Uansett, til poenget. Vi giftet oss i Oslo. Der kan du ikke bestille tid før de har fått prøvingsattesten, og den er kun gyldig i 4 mnd, så det var egentlig ikke så mye å gjøre før den tid. Vi fylte ut de rette papirene og sendte inn til likningskontoret. Det tok vel ganske nøyaktig fire uker før vi fikk prøvingsattesten i posten som ble sendt til byfogden og noen dager etter kunne jeg velge dato og tidspunkt. Følte ingen hast der siden vi som sagt også giftet oss på en torsdag og da jeg ringte 3 mnd før fikk vi fritt valg av tidspunkt for hele dagen. Det greieste er nok å ringe byfogden dere skal gifte dere hos for å i allefall vite om dere kan bestille tid før de har prøvingsattest, så vet dere hva dere har å forholde dere til.

Gjest Deception
Skrevet

Tusen takk for svarene, da vet jeg litt mer :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...