melina Skrevet 26. juli 2007 #1 Skrevet 26. juli 2007 Lille-jenta skal straks begynne i barnehage og da blir det noen dager med tilvenning før det blir fulle dager. Bare lurer på om man bruker feriedager på dette, eller om det er andre ordninger for dette?
Gjest allium Skrevet 26. juli 2007 #2 Skrevet 26. juli 2007 Det kommer an på arbeidsgiverne deres. Mange får et par dager fri med lønn, men det er ingen lov som gir rett til det.
Gjest vsn Skrevet 26. juli 2007 #3 Skrevet 26. juli 2007 Samboeren min skal ha tilvenning i bhg med begge småingene. Han får fri 3 dager uten lønn fra jobb. Og så tar han 3 feriedager. Vi regner med at 6 dager tilvenning må holde. 3 åringen er ganske tillitsfull, 2 åringen er mere skeptisk til fremmede. Så minsten trenger sikkert lengst tilvenning.
Gjest Blondie65 Skrevet 26. juli 2007 #4 Skrevet 26. juli 2007 Har bedriften tariffavtale med LO/NHO så har du mest sannsynlig rett til permisjon til dette. Det går under velferdspermisjon. Sjekk bedriftens personalhåndbok - det er som regel der dette står.
ThirtySomething Skrevet 26. juli 2007 #5 Skrevet 26. juli 2007 Det er som dere sier - mange arbeidsgivere gir fri med lønn for å tilvenne barna i barnehagen. Når det er sagt, så tar det nok en full dag, der foreldre er med i bhg. Den andre dagen blir forelderen litt mer borte. Og 3. dagen er det helt sikkert mulig å jobbe et par timer dersom jobben ikke er for langt unna. Jeg er førskolelærer og har mange tilvenninger med barn. Det aller, aller meste går veldig greit. Unger ser det nemlig ikke som noen straff å være i barnehagen, men en ren lykke.. ;-) Noen ganger gråter de når foreldrene går, men stopper gjerne så fort de er ute av syne.. da har de straffet foreldrene nok.. ;-) Men om man så må ta noen feriedager for å tilvenne barna, så er det vel verdt det!!
Helen Skrevet 26. juli 2007 #6 Skrevet 26. juli 2007 Man har rett til en dag fri med lønn for å følge barnet til barnehage/skole første dag.
melina Skrevet 26. juli 2007 Forfatter #7 Skrevet 26. juli 2007 Takk for svar! Jeg jobber i en liten privat bedrift så spørs kanskje om jeg får fri med lønn, men tar selvfølgelig en feriedag eller to om nødvendig Mannen min derimot jobber i en stor bedrift hvor de sikkert har en ordning.
tingeling Skrevet 27. juli 2007 #8 Skrevet 27. juli 2007 Vi brukte den siste permisjonsmåneden til dette. Han var bare 11 måneder når han begynte, men alternativet hadde vært å kun ha et par dager og det følte vi ikke var nok. Første uken hadde han korte dager (et par timer) når pappan var med hele tiden, siden korte dager hvor han var mer og mer alene. Likevel var han ganske knust og veldig sliten når han begynte full tid. Men nå stortrives han :-) (og vi har et kjempe godt frorhold til de som jobber på avdelingen. De var helt nystartede og syntes det var positivt å få litt hjelp. )
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå