minna73 Skrevet 25. juli 2007 #1 Skrevet 25. juli 2007 (endret) TVNorge sende programmer for voksne, og kvinner spesielt. Fem er en kvinnekanal, og kanalsjef Nina Lorgen Flemmen har sagt at «Fem skal være et fristed for kvinner. Fem skal glede, underholde, engasjere og inspirere den smarte, moderne kvinnen.» Alle detaljene om sendetider og dager er ikke satt 100 prosent, sier TVNorges pressesjef Ingerid Medhus. - Men de store seriene vil selvsagt gå i beste sendetid på kvelden. Gud bedre, snakk om stereotypi... Sitatet er forkortet i henhold til regler om copyright. Kvinneguidens regler. Resten av artikkelen finnes her. Druscilla - mod Endret 25. juli 2007 av Druscilla
Gjest inga lysfontene Skrevet 25. juli 2007 #2 Skrevet 25. juli 2007 Ja denne kanalen blir virkelig splendid (NOT). Jeg synes rett og slett det er trist å se hvilke stereotyper som råder der ute. Hilsen ei som...tjah, er blant annet interessert i politikk, dyreprogrammer, natur, bøker og kvalitets- film. Och så där...
Lurvina Skrevet 25. juli 2007 #3 Skrevet 25. juli 2007 Ja, ikke sant? Begynte nesten å grine da jeg leste at "onsdagsfilmen" var noe som damer savnet og derfor tar de det med i kanalen Jeg som var så glad for at de endelig kuttet ut de elendige b-filmene, nå sender de dem igjen fordi de var såkalte damefilmer :slåss: (Håper at jeg blir positivt overrasket, men jeg blir mer og mer sikker på at jeg ikke blir det)
Gjest inga lysfontene Skrevet 25. juli 2007 #4 Skrevet 25. juli 2007 ser de skal sende "En engel i blant oss". Tja, hvorfor ikke; passer bra i disse dager :kaffe: Og grinefilmer?? Hurra. Håper de går for C- eller D-filmer da, og ikke B. Skal det være, så skal det være, liksom.
Jalp Skrevet 25. juli 2007 #5 Skrevet 25. juli 2007 Jeg tror det er viktig å ha et par ting klart for seg. TV Norge kommer ikke med denne kanalen fordi man er så opptatt av kvinners ve og vel. TV Norge er en kommersiell kanal som har ett overordnet formål: Tjene mest mulig penger. TV Norge er altså avhengig av at flest mulig ser på denne kanalen. Derfor må man ha et progamtilbud som de tror skaffer dem felst mulig seere. Det er bl.a. derfor man har alle seriene, som de håper folk blir "hektet" på, slik at de følger med fra episode til episode. Derfor er f. eks. serien 24 på TV2 gull verdt fordi folk blir hektet. Da kan kanlen dokumentere høye seertall, og det betyr at de kan ta mer pr. sekund reklame, og tjene mer penger. Når nå TV Norge sikter seg inn på kvinner, lager de et produkt som de tror vil samle mange kvinnelige seere, slik at de kan selge reklametid til høyest mulig pris. Det interessante er jo å se at kanalen baserer sitt tilbud på en stereotyp av kvinnen som langt på vei er snytt ut av reklamen om den "moderne kvinne som forventer effektivitet". Sjamporeklame, var det ikke? Det aner meg at det kanskje ikke blir et vell av dypere samfunnsanalyser på denne kanalen? For slik kan man jo ikke plage moderne kvinner med, for de tenker jo bare på sminke, klær, sjampo og interiør? Formålet til reklamefinansierte TV kanaler ar altså å tjene penger. Programtilbudet er middelet som skal lokke til seg seere. Jeg synes for øvrig det er oppløftende at kvinner (i denne tråden)er kritisk til kommersialitetens stereotyper. Etter min mening er hele tanken på denne kanalen en fornærmelse overfor kvinner flest.
Pauline Skrevet 25. juli 2007 #6 Skrevet 25. juli 2007 trenger jo ikke se på den kanalen da. Vi har en drøss med kanaler, men det er få eller ingen av dem jeg gidder bruke tida mi på
Gjest StockDama Skrevet 25. juli 2007 #7 Skrevet 25. juli 2007 Eneste kanalene jeg har bruk for er TCM, Nrk1 og BBC prime =D Fem kan gå å legge seg.
Gjest Gjest_Lizzie_* Skrevet 25. juli 2007 #8 Skrevet 25. juli 2007 Jeg tror ikke denne kanalen kommer til å gjøre det noe bra. Det lokkes med totalt fravær av substans. Her skal det fokuseres med Tori Spelling og glam-news og slikt piss. Jeg er allerede overfôret med nyheter om Paris Hilton og Lindsey Lohan, så dette tror jeg ikke jeg gidder. Om de i tillegg skulle komme trekkende med Pia Haraldsen som programleder eller noe, ja da er det ikke snakk om mangel på interesse, men boikott. Blir interessant å se hvilke serier de har skaffet seg. De fleste store gode serier er jo kapret av de andre kanalene allerede. Og vi trenger ikke mer Sunset Beach og The bold and the beautiful Hva med dokumentarer og serier som fokuserer på temaer kvinner bryr seg om? Se det hadde vært noe.
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2007 #9 Skrevet 25. juli 2007 Temaer kvinner bryr seg om? Hvorfor generaliserer du her? Da blir isåfall eneste løsningen å ty til stereotypier av hva kvinner bryr seg om. Kvinner kan bry seg om alt mulig rart, så kanalen burde ikke henvende seg til en kjønnsgruppe. Man kan ikke gjøre det uten å generalisere, og generalisering angående kjønn blir nesten alltid stereotyp tankegang.
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2007 #10 Skrevet 26. juli 2007 Jeg får grøss med tanke på hva slags reklame som kommer til å bli sendt på denne kanalen. Jeg tror faktisk ikke jeg hæler å se på mere bind-, intimsåpe-, soppkur- og tampongreklamer, iblandet en god dose "Maybe she's born with it, maybe it's maybelline" og "Because you're worth it". Nei, takke meg til Simpsons på Tv3 (og nå også på kino :-D)
Annie Skrevet 28. juli 2007 #11 Skrevet 28. juli 2007 Skjønner ikke hvorfor den nye kanalen får så mye pepper. Så vidt jeg vet har den ikke startet opp enda, og det er da ingen som MÅ se på den. Samtidig syns jeg det er så mange "mannekanaler" at jeg syns det er sprekt å satse på en kvinnekanal. Om de treffer gjenstår å se. Men om jeg får den inn, kommer jeg til å sjekke den ut og se om det er noe for meg. Jeg nekter å dømme den før jeg har sett hva det er. Jeg er lei Nigella, og dyreprogram og britiske serier, kanskje dette er noe jeg finner interessant?
murray Skrevet 28. juli 2007 #12 Skrevet 28. juli 2007 Skjønner ikke hvorfor den nye kanalen får så mye pepper. Så vidt jeg vet har den ikke startet opp enda, og det er da ingen som MÅ se på den. TVN har avslørt en del av innholdet i den nye kanalen, og det er ikke mye å skryte av. Onsdagsfilmen, dokumentarer om brad pitt og elendige serier som ingen andre kanaler vil ha. Men, det er vel det eneste vi kvinner er interessert i, skal vi tro TVN.
Gjest =tentacle= Skrevet 28. juli 2007 #13 Skrevet 28. juli 2007 Mange liker å slappe av og sløve foran TV på slutten av dagen, og om man da liker Hallmark-type filmer eller fotball, går ut på det samme. Helt ok at noen prøver å lage noe som de tror vil appellere til mange kvinner. Jeg ser lite TV og tror ikke den nye kanalen kommer til å revolusjonere TV-tiden min.
Nokia Skrevet 29. juli 2007 #14 Skrevet 29. juli 2007 Noen av oss kvinner er faktisk interesserte i interiør, klær og sminke - men det behøver ikke å bety at vi ikke kan være opptatt av andre ting i tillegg. Og at det er grunnleggende forskjell på menn og kvinner, se, det har jeg fått bevist flere ganger. Om Fem blir en kanal jeg kommer til å bruke tiden min på, vet jeg ennå ikke, men jeg ser ingen grunn til å forakte den fordi den er så frekk å henvende seg kun til kvinner og dermed forhåndsdømme den på spinkelt grunnlag. I ventetiden koser jeg meg med mine interiørblader og episoder av Frusterte Fruer....
mysan Skrevet 31. juli 2007 #15 Skrevet 31. juli 2007 Skjønner ikke hvorfor den nye kanalen får så mye pepper. Så vidt jeg vet har den ikke startet opp enda, og det er da ingen som MÅ se på den. Velkommen til KG - her slaktes over en lav sko. Jeg har såvidt sett at de har annonsert for denne kanalen, men jeg har ikke sett nøye nok til ha fått med meg at det var en egen kanal engang, jeg trodde det var et tv-program jeg faktisk. Så feil kan man ta. Ellers forbeholder jeg meg retten til å vente med å fordømme til jeg har sett hva jeg fordømmer.
Elodi Skrevet 1. august 2007 #16 Skrevet 1. august 2007 Noen av oss kvinner er faktisk interesserte i interiør, klær og sminke - men det behøver ikke å bety at vi ikke kan være opptatt av andre ting i tillegg. Og at det er grunnleggende forskjell på menn og kvinner, se, det har jeg fått bevist flere ganger. Om Fem blir en kanal jeg kommer til å bruke tiden min på, vet jeg ennå ikke, men jeg ser ingen grunn til å forakte den fordi den er så frekk å henvende seg kun til kvinner og dermed forhåndsdømme den på spinkelt grunnlag. I ventetiden koser jeg meg med mine interiørblader og episoder av Frusterte Fruer.... Jepp, enig med deg :icon_smile:
Jens Skrevet 1. august 2007 #17 Skrevet 1. august 2007 Jepp, enig med deg :icon_smile: Enig jeg og!Blir spennende å se hva kanalen har å by på da
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå