Tiqa Skrevet 19. mars 2003 #81 Skrevet 19. mars 2003 Mitt standpunkt: jeg er for "fri abort". Det er fordi ingen utenforstående har noen rett til å bestemme over en annens kropp. Om jeg skulle komme i situasjonen selv, forbeholder jeg min rett til å handle utifra mine egne prinsipper og mine egne tanker - uten å ta hensyn til hva en eller annen mann i hvit frakk måtte mene. Uinteressant at han har lang utdannelse og "skal kunne det" - dette er mitt liv. Jeg vet mange reagerer på akkurat dette. "Mitt liv"? Det er et liv i magen min, og det er ikke mitt. Her kommer årsakene inn. Jeg kan ha blitt voldtatt, eller jeg kan ha vært med på det selv. Det er ganske uinteressant når vi skal avgjøre om det skal være lov å bestemme selv eller ikke. Poenget her er at alle skal - moralsk sett - tenke gjennom dette, og faen ta de som bruker abort-muligheten til prevensjonsmiddel. Men enkelte idioter skal ikke ødelegge andres sjanser. Jeg går ut ifra at alle jenter som setter seg selv - eller blir satt i - denne situasjonen, tenker gjennom saken og kommer frem til en løsning som er mulig å leve med for dem. Grunnlaget deres har ingen andre noe med. Jeg selv ville hatt store problemer med å ta abort, men det er mitt personlige valg.
Gjest sexysadie Skrevet 19. mars 2003 #82 Skrevet 19. mars 2003 Angående Waco`s spørsmål om hvorvidt en mann skal kunne fraskrive seg sitt ansvar hvis en kvinne fullfører svangerskapet imot sin vilje. Jeg synes ikke de kan det. Fordi; er det bare kvinnen som skal ta ansvar for sitt barn? Her handler det om at menn ikke bare skal kunne knalle rundt for etterpå å fraskrive seg ansvar.
waco Skrevet 19. mars 2003 #83 Skrevet 19. mars 2003 Angående SS spørsmål om hvorvidt en kvinne skal kunne fraskrive seg sitt ansvar hvis hun fullfører svangerskapet imot sin vilje. Jeg synes ikke de kan det. Fordi; er det bare mannen som skal ta ansvar for sitt barn? Her handler det om at kvinner ikke bare skal kunne knalle rundt for etterpå å fraskrive seg ansvar.
Gjest sexysadie Skrevet 19. mars 2003 #84 Skrevet 19. mars 2003 Waco Du slapp opp for egne argumenter ser jeg....
waco Skrevet 19. mars 2003 #85 Skrevet 19. mars 2003 Skulle vel bare vise hvor meningsløse meningene dine alltid er, nå skjønte du vel hvor lite holdbare de egentlig er? W
Gjest Anonymous Skrevet 20. mars 2003 #87 Skrevet 20. mars 2003 Min mening om abort er ganske enkel (synes jeg da). :blunke: Jeg mener at abort kun er greit hvis det er en spesiell grunn til at de ble gravide. Grunner som: Mindreårig, overgrep eller at man ble gravid selv om man brukte prevensjon. så dersom det altså ikke skal være fri abort, men bare abort "godkjent" etter disse grunnene... så er det da vel ikke så vanskelig å lyve på seg at man brukt kondom? det er rimelig vanskelig å motbevise... så er du i det hele tatt for at man skal kunne ta abort uten politianmeldt voldtekt, så blir jo konklusjonene at det må være selvbestemt abort.. ikke sant? ps. og vi ønsker vel ikke et rush av falske voldtektsanmeldelser heller, gjør vi?
Gjest salma Skrevet 20. mars 2003 #88 Skrevet 20. mars 2003 Lurer faktisk på om jeg for en gangs skyld er enig med Waco (sorry, Waco, skal ikke skje igjen ) Hvis mannen gjør det klart FØR det er for sent med abort at han ikke vil stille opp, er det da riktig å gjøre ham til far ufrivillig? Egentlig mener jeg ikke det, altså. Han kan ikke bestemme at hun skal ta abort, men hvis hun har fått klar beskjed om hans standpunkt FØR hun bestemmer abort/ikke abort, da er det en ting som kvinnen må ta inn i sin vurdering at hun vil bli alene om ungen. For ordens skyld; når det er for sent med abort, eller hvis han tidligere har gitt uttrykk for at han ønsket barnet, har han etter min mening forspilt sjansen til å fraskrive seg ansvaret. Menn har ikke mer angrerett på barn enn det kvinner har, selv om mange synes å tro det!
LilleMille Skrevet 20. mars 2003 #89 Skrevet 20. mars 2003 Abortdebatten er et vanskelig tema, og stort sett alle har en mening om den. Jeg syntes at veldig mange synsere burde holde munn rett og slett, for dette er ingen situasjon man burde uttale seg om for kraftig hverken i den ene eller andre retningen hvis man ikke vet hva man prater om. Veldig mange skriver;" Jeg ville ikke tatt abort." Vel, alle dere som mener det, det vet dere ikke før dere sitter i en situasjon som gjør at abort er et alternativ. Kanskje mange av dere som skriver akkurat denne ene setningen som provoserer meg, har alle forhold lagt til rette for at en graviditet "passer". Slik at i deres situasjon ville en abort vært uaktuell. Men husk at det er så mage som ikke har det sånn og som overhodet ikke planla noen graviditet og kanskje også tok sine forholdsregler mot det, men at det skjedde likevel. Jeg syntea at alle må tenke seg om før man uttaler seg om dette. Jeg ble selv gravid som 20 åring, barnefaren ville ikke ha noe med det å gjøre og stakk etter 2 års forhold. Jeg var midt i utdannelsen min og ingenting passet. Søsteren min ble gravid omtrent samtidig og jeg husker at jeg dro til henne for å fortelle henne om min situasjon, hvorpå hun sier meg i forkjøpet; Jeg ville aldri tatt abort, jeg kan ikke forstå hva mennesker som gjør det er laget av. Søsteren min vet fortsatt ikke at jeg kunne hatt et barn på hennes alder. Det er bare ett eksempel på hvor kjipt det kan være. LM Det er ingen situasjon jeg unner noen.
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 20. mars 2003 #90 Skrevet 20. mars 2003 Dette handler om flere forskjellige ting 1) hvem skal bestemme 2) det moralske ved å ta abort Syns at mange sauser sammen dette. Selvbestemt abort er etter min mening en selvfølge og noe som ikke lenger trengs å diskuteres (men denne retten må fremdeles forsvares!) Begrunnelsen for å ta abort (det moralske) kan diskuteres. Man kan mene at det er å ta liv - ergo være helt mot. Man kan mene at det er kun ved fare for mors liv, eller voldtekt el. det er "lov" å ta abort. Man kan også mene at dersom kvinnen selv mener hennes livssituasjon ikke tåler barn, så er det og greit. Personlig er jeg helt for selvbestemt abort, og jeg skal ikke begynne å "gradere" når det er "lov" å ta abort eller ikke. Jeg har heldigvis aldri vært i den situasjonen at det har vært aktuelt å vurdere det og skal derfor ikke si at jeg "aldri" ville gjort det. Jeg vet ikke og håper at jeg ikke trenger å finne det ut heller. Moralen er uansett at vil man ikke ha barn - så bruker man prevensjon. Det gjelder både kvinner og menn. Da vil man forhåpentligvis unngå å komme i en situasjon hvor man faktisk må velge.
Kittykat Skrevet 20. mars 2003 #91 Skrevet 20. mars 2003 Er enig med SexySadie og Starya. Jeg er for selvbestemt abort og ingen skal tvinge kvinnen til å ta abort hvis hun ikke vil eller tvinge henne til å gjennomføre et svangerskap hvis hun ikke vil. Hvis pappaen ikke vil beholde barnet, så får han fraskrive seg ansvaret ( går ikke det an da? så slipper han å betale bidrag i 18 år. ). Uansett hvordan man vrir og vender på det, så er det kvinnen og kun kvinnen som kan bestemme dette for det er hennes kropp og hennes liv. Jeg vil aldri ta abort. Har selv to barn i dag. Jeg sa alltid at hvis ble jeg gravid før jeg hadde både det ene og det andre, så skulle jeg ta abort. Men når jeg sto i situasjonen, så klarte jeg det ikke, for det er en helt annen ting og si hva du ville gjort hvis du ble gravid og så virkelig være gravid. Jeg klarte ikke å ta livet av barnet som vokste inni meg. Så enkelt var det. Og jeg tenkte også på at det var en sjanse for at jeg kom til å bli alene, men hvis han ikke ville beholde barnet og jeg ville, så kunne han fraskrevet seg ansvaret. Så hadde han sluppet bidrag og alt det andre som følger med. De som bruker abort som prevensjonsmiddel har jeg ikke mye til overs for. Kjente en for mange år siden som tok abort på abort på abort. Hvis hun ikke ville bli gravid eller beholde barna, kunne hun ha brukt prevensjon eller ganske enkelt latt være å ha sex. Uansett, jeg er for selvbestem abort. Jeg vil aldri ta abort, men jeg fordømmer ikke de som gjør det.
aline Skrevet 20. mars 2003 #92 Skrevet 20. mars 2003 Har ikke lest så mye i denne tråden, leste hele den forrige. Jeg er selvfølgelig ( i mine øyne) for selvbestemt abort! Jeg er selvfølgelig ( i mine øyne) imot bruk av abort som prevansjonsmiddel! Jeg har ikke muligheten til å se ting fra andres synspunkt en mitt eget, og kan derfor bare uttale meg om hva som virker rett fra mitt synspunkt. Jeg har aldri vært spesielt glad i barn, jeg har ikke en eneste dag i mitt liv opplevd ett ønske om å få barn selv, og jeg håper av hele mitt hjerte at dersom jeg en dag får lyst på barn, så velger jeg å adoptere barn som allerede er satt til live av foreldre som ikke klarer å ta seg av dem, og som derfor er dømt til ett liv alene! Jeg bruker prevensjon hver dag, uansett om jeg har fast partner eller om jeg i det hele tatt har sex, fordi jeg vet at prevensjonen jeg bruker ikke er sikker dersom jeg ikke tar den hver dag! Jeg har ikke EN gang glemt min lille pille, som er MIN sikkerhet mot å bli gravid. Hadde jeg blitt gravid fordi min prevensjon sviktet (det er vel 1 % sjans for det eller noe slikt...) så hadde jeg måttet satt meg i tenkeboksen i lange tider, fordi det satte meg mot veggen på ett område jeg i utgangspunktet er sikker på. (altså, jeg måttet revurdere om jeg skulle få ett barn, når jeg ikke har lyst på barn, noe som ville innebært en stor risiko for at enten jeg eller barnet ikke ville få ett fullverdig liv!) At jeg som voksen person skal stå ansvarlig for mine handlinger er jeg helt enig i, og jeg mener også at jeg gjør det, uansett om jeg velger å få barnet eller velger å ta det bort. Å føde ett barn kun fordi samfunnet mener at jeg ellers er en morder, og da måtte oppdra ett barn jeg kanskje overhode ikke ønsket å ha i livet mitt, DET ville vært rett og slett ubarmhjertig både mot meg selv OG barnet! Hvordan ett barn føler det når det finner ut at foreldren ikke ønsker det, kan ødelegge myyyye av livet for barnet! Den dagen barnet finner ut at det ikke var ønsket, men kun satt til live fordi omverdenen (som IKKE hjalp til å gjøre livet til dette barnet noe bedre ETTER at det var født) ellers dømte moren til en morder, tror jeg ingen av oss kan skjønne omfanget av engang! Hva som er best for barnet, er mye mer omfattende en "leve eller dø"! For at et barn faktisk skal ha det bra kreves det omsorgspersoner rundt det, spesielt når det er lite! Mange barn har opplevd svik, misshandling, neglisjering etc etc, mange av disse barna har måttet leve med det pga foreldre som ikke ønsket dem, men som "ble tvunget" til å få dem uansett! Det er ikke nødvendigvis det beste for barnet! Ikke alle er til enhver tid i stand til å ta seg av ett lite, hjelpesløst menneskeliv, og da bør valget være der slik at så få som mulig får gjennomgå for den feilen det var å bli gravid, uansett hvorfor det skjedde. Og noen nevnte at man da får la være å ha sex, det blir latterlig i mine ører! Skal jeg ikke få ha sex, fordi jeg ikke liker barn? Når jeg tar de forhåndsregler som MEST SANNSYNELIG (99% sikkert faktisk..) skal til for å forhindre ett uønsket svangerskap? Siden det er 1% mulighet for at jeg kan bli gravid, så får jeg pent holde meg unna sex liksom? nei vettu!!
Kittykat Skrevet 20. mars 2003 #93 Skrevet 20. mars 2003 Aline Hvis det er mitt innlegg du sikter til, så snakket jeg om de som bruker abort som prevensjonsmiddel. Altså de som tar abort gang på gang. Iallefall denne bekjente av meg, brukte abort som prevensjonsmiddel og med tanke på hvordan hun oppførte seg og det hun gjorde, så hadde det beste for henne enten vært å bruke prevensjon eller rett og slett la være å ha sex. Og her snakket jeg om en bestemt person, ingen andre.
aline Skrevet 20. mars 2003 #94 Skrevet 20. mars 2003 kittykat: husker ikke hvem sitt innlegg det var jeg, tror det ble tatt opp ett par ganger faktisk, at dersom man ikke var voksen nok til å kunne leve med konsekvensene, så fikk man heller la være å ha sex, DET blir litt for enssporet for min del. Men er helt enig med deg i at abort ikke er akseptabelt som prevensjonsmiddel, kjenner noen jenter som gjorde det, mer eller mindre, og DET er jeg sterkt i mot!
Bimbo Skrevet 20. mars 2003 #95 Skrevet 20. mars 2003 Det blir litt for dumt å si at hvis man ikke er voksen nok til å få et barn, får man la være å ha sex. Det er vel nettopp det at man da heller ikke er voksen nok til å SE konsekvensene. Jeg vet, var selv 15 en gang, og ville tatt abort om jeg hadde blitt gravid. Da var jeg ikke voksen. Vi kan ikke forvente at andre i en sånn alder skal være det heller. Men de kommer til å ha sex...
Gjest sexysadie Skrevet 21. mars 2003 #96 Skrevet 21. mars 2003 Derfor må prevensjonsmidlene være lett tilgjengelige.
Bimbo Skrevet 21. mars 2003 #97 Skrevet 21. mars 2003 Lurer på hvem som egentlig bruker det som et prevensjonsmiddel jeg. Gidder ikke ta p-pillen liksom, tar bare abort på mandag...? Det er nok en del som tenker at det ikke er så farlig å være uforsiktig, så lenge man ikke må bære frem et evnt. barn, men tar de 1 abort, tror jeg ikke de er uforsiktige igjen... Angrepillen derimot er et utbredt prevensjonsmiddel, men det er jo en annen sak
Gjest sexysadie Skrevet 21. mars 2003 #98 Skrevet 21. mars 2003 Angrepillen har fått aborttallene til å synke. Så d er godt den er reseptfri.
Jinx Skrevet 22. mars 2003 #99 Skrevet 22. mars 2003 Derfor må prevensjonsmidlene være lett tilgjengelige. Ja, og det skulle vært gratis !!! (forresten... :o denne mannen din forvirrer meg....SS )
Gjest sexysadie Skrevet 22. mars 2003 #100 Skrevet 22. mars 2003 (forresten... :o denne mannen din forvirrer meg....SS ) Denne fyren er bare litt sånn uforpliktende helgekos....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå