Gå til innhold

Abort - DITT standpunkt?????

Anbefalte innlegg

Gjest sexysadie
Skrevet
Det er kvinners udugelighet og ansvarløshet når det gjelder prevansjon som er årsaker til abort.

W

Og menns udugelighet, ansvarsløshet og manglende vilje til å tre på kuken sin ett kondom teller ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

SS svarte på det ene spørsmålet ditt, Mustang, ja, hvis det passer så dårlig med et barn der og da, og en ikke kan avstå fra sex i kortere perioder, så bruk en kondom i tillegg til et annet prevensjonsmiddel.

Jeg vil gjerne stille et spørsmål tilbake: Når en vet at en kondom kan sprekke, når en vet at p-piller kan svikte, har en da gjort alt en kan for ikke å bli gravid hvis en velger en av disse prevensjonsmidlene?

Hvorfor blir noen da gravide, hvis de har gjort alt de kan for å unngå det?

Men innlegget ditt viser litt hva jeg mener med at det er vanskelig å diskutere med så vidt forskjellige startsteder.

Hvis en vil ha sex, kan det bli graviditet.

Hvis prevensjonen skulle svikte, og en vet med seg selv at en har gjort alt en kan for å sikre seg, så kommer abort faktisk inn som et alternativ.

Ordet "faktisk" slår nemlig fast noe som ikke rimer med mitt menneskesyn.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg lurer på om de høye aborttallene kan ha noe med vår frigjorte seksualitet å gjøre, jeg...Det er mange som kommer i den situasjon å bli gravide med noen de absolutt ikke har tenkt å dele livet med...da er abort en fin ting.

Som jeg skrev i den forrige tråden, syns jeg det er vanskelig å skulle si noe generelt om abort. Hver situasjon har sin historie. Men, til syvende og sist er jeg for selvbestemt abort. Noe annet ville vært uhørt, i følge meg...

Skrevet

Jeg er for de som tar abort vist de må det,har en go grunn til det. Jeg er imot de som bruker abort som prev.! Men vist de vill så får de bare gjør det,er ikke min helse... Abort skader livmorhalsen...

Skrevet

Siden jeg ikke fikk være med i den andre debatten, og siden jeg blir borte herfra noen dager og dermed har litt dårlig tid, kan jeg stille noen flere spørsmål?

Jeg er for de som tar abort vist de må det,har en go grunn til det. Jeg er imot de som bruker abort som prev.!

Kan noen forklare meg forskjellen? Hvorfor er det ikke alltid ålreit? Hvem/hva tar skade av en abort hvis det ikke finnes en "god" grunn og hvorfor er det ikke slik hvis grunnen eksisterer?

Jeg vet hvilke svar jeg får hvis jeg stiller det tredje spørsmålet; hva er en god grunn. Arbeid, muligheter, omstendigheter, uønsket, alene, voldtekt, utslitt osv. I seg selv er det selvfølgelig sikkert gode grunner til ikke å få flere barn, men hvis kvinner vil ha rett til å bestemme iver sin egen kropp, hvorfor gjør de ikke det før de blir gravide? (det ble visst et tredje spm. likevel...)

Håper på svar før jeg må gå!

Gjest sexysadie
Skrevet
Jeg lurer på om de høye aborttallene kan ha noe med vår frigjorte seksualitet å gjøre' date=' jeg...Det er mange som kommer i den situasjon å bli gravide med noen de absolutt ikke har tenkt å dele livet med...da er abort en fin ting. [/quote']

Aborttallene var høye den gangen da vår seksualitet ikke var så "frigjort" også, men da skjedde det i det skjulte sånn at man ikke hadde noen tall å støtte seg på. Kvinner har til alle tider tatt abort når de ikke har sett noen mulighet til å ta vare på den lille.

Skrevet
Og menns udugelighet, ansvarsløshet og manglende vilje til å tre på ku### sin ett kondom teller ikke?

Bare tull, veldig tydelig at det er et kvinneargument, man kan lese det av argementet. Hør da sexysæd, nå må jeg ta det langsomt tilfelle du ikke vil forstå..... menn og kvinner har naturligvis det samme ansvar for den praktiske håndteringen av kondombruk, mens kvinner har det reelle ansvaret da hun fra naturens side blir gravid.

Så får du heller sitte og surmule for at naturen er sånn som den er, men jeg synes det er best vi forholder oss til virkeligheten enn den ønskeverden dere ønsker dere...?

W

Vi blir nok enige til slutt =)

Skrevet
hvis det passer så dårlig med et barn der og da, og en ikke kan avstå fra sex i kortere perioder, så bruk en kondom i tillegg til et annet prevensjonsmiddel.

Jeg vil gjerne stille et spørsmål tilbake: Når en vet at en kondom kan sprekke, når en vet at p-piller kan svikte, har en da gjort alt en kan for ikke å bli gravid hvis en velger en av disse prevensjonsmidlene?

Hvorfor blir noen da gravide, hvis de har gjort alt de kan for å unngå det?

Hva er da å gjøre "nok" for å ikke bli gravid? Dersom man går på p-piller, glemmer en pille eller blir syk, bruker kondom, kondomen sprekker, og man blir gravid, har man da gjort "nok" til at man i følge deg kan ta abort? Eller skal man slenge på en spiral, en p-sprøyte og en p-ring sammen med et pessar og sæddrepende krem også? Kombinasjon av to prevensjonsmidler er sikkert, men ingenting er 100% sikkert. Sånn er naturen. Det eneste man kan gjøre er altså å la være å ha sex. Mener du at dersom jeg ikke ønsker meg barn (jeg er faktisk ikke sikker på at jeg noen sinne vil ha barn), så bør jeg ikke ha sex med mannen min?

Gjest sexysadie
Skrevet

menn og kvinner har naturligvis det samme ansvar for den praktiske håndteringen av kondombruk, mens kvinner har det reelle ansvaret da hun fra naturens side blir gravid.

Men hvis kvinnen har d reele ansvaret for graviditeten så bør hun da vel også inneha den myndighet graviditeten og ansvaret medfører, og klare å avgjøre selv om hvorvidt hun vil fullføre svangerskapet.

Skrevet

Jepp, det er derfor jeg mener at menn bør kunne fraskrive seg farsansvaret, se vi er jo enige jo! =)

W

Gjest Gjesta
Skrevet

Kom ikke å fortell meg at aborttallene blant tenåringsjenter ikke er økende, SS! Det var selvsagt høye aborttall før også, men da hadde ofte de kvinnfolka som kom i uføret ingenting de skulle ha sagt! Var nok mange ungjenter som fikk besøk på kammerset der de hadde tjeneste fx- og at den akten i de fleste tilfeller var uønsket, det er det vel ingen tvil om, er det?

Poenget med selvbestemt abort ble jo av økende interesse med at kvinners rettigheter og likeverd vokste fram...

Men kan det ha seg slik, spør jeg atter en gang, at abort idag ikke har funksjonen den var ment å ha, nemlig å hjelpe de kvinner som har blitt utsatt for overgrep? Både kvinner og menn lever frigjorte idag, og sex betraktes nærmes som en handelsvare...Abort hjelper idag dem som skulle være så uheldig å bli gravide med feil type...

Minner om at jeg er for abort, altså...men jeg stiller meg likevel visse spørsmål om dagens ordning!

:D

Gjest sexysadie
Skrevet

'Waco

Les innlegget mitt èn gang til.

Vi er ikke enige.

Skrevet
Dersom man går på p-piller, glemmer en pille eller blir syk, bruker kondom, kondomen sprekker, og man blir gravid, har man da gjort "nok" til at man i følge deg kan ta abort?

Jeg er ikke den som skal dømme hvem som har gjort nok eller ikke, det er heller ikke mitt poeng å legge skyld på den som har blitt gravid -"du har ikke gjort nok for å unngå det".

Mitt hovedpoeng er at mange av unnskyldningene som blir brukt for å forsvare abort ikke gjelder majoriteten av dem som tar abort.

For all del, mennesker er skapt slik at vi kan ha sex, og nyte det også. Men gjør vi det vanskelig for oss selv ved å sette oss selv i posisjoner der det ikke passer å få barn? Igjen, jeg stiller bare spørsmål som jeg har lett etter svar på, i diverse lignende diskusjoner.

Skrevet

sexy, hør da... hallo, egentlig litt slitsomt at jeg må forklare så mange ganger... det du skrev i det forrige innlegget ditt,

Men hvis kvinnen har d reele ansvaret for graviditeten så bør hun da vel også inneha den myndighet graviditeten og ansvaret medfører, og klare å avgjøre selv om hvorvidt hun vil fullføre svangerskapet.
kan kun være gyldig som argument dersom en far kan kunne fraskrive seg farsansvaret...

Hvis du er enig i det du skrev er jeg enig med deg, hvis du er uenig er jeg også enig med deg, for da betyr det at en kvinne ikke skal kunne abortere og en mann skal ikke kunne fraskrive seg for farsansvar.

Og det mener jeg også.

W

Skrevet

Jeg er ikke den som skal dømme hvem som har gjort nok eller ikke, det er heller ikke mitt poeng å legge skyld på den som har blitt gravid -"du har ikke gjort nok for å unngå det".

Mitt hovedpoeng er at mange av unnskyldningene som blir brukt for å forsvare abort ikke gjelder majoriteten av dem som tar abort.

Joda..men du skriver at du synes ikke man har gjort nok dersom man blir gravid når man går på p-piller eller bruker kondom. Derfor lurer jeg på hva du vil synes er nok. Vær så snill å svare på det.

Skrevet

Ragnhild, nå må du slappe av litt, ingen tvinger deg til vaginalsex i "eggløserperioden", altså det er din egen viljestyrke som hindrer deg.

W

Skrevet

Det kan jeg godt svare på, siden jeg sikkert ikke har vært tydelig nok tidligere.

Et liv begynner ved unnfangelse, derfor klarer jeg aldri å si at noen grunn rettferdigjør abort. Heller ikke dersom en har gjort så godt en kunne for å unngå å bli gravid.

Når det gjelder prevensjon, så synes jeg derfor heller ikke at det er særlig tungtveiende argument at en har jo gjort så godt en kunne siden en går på p-piller. For det første er ikke p-piller helt sikre, for det andre underslår det ikke at det like fullt er et liv.

Skrevet
Ragnhild, nå må du slappe av litt, ingen tvinger deg til vaginalsex i "eggløserperioden", altså det er din egen viljestyrke som hindrer deg.

W

Definer "eggløsningsperioden".

Skrevet

Er ikke det de timene eller døgnet egget er modent for sædcelleinntak, eller du kan gjerne konkretisere, dersom jeg tar feil.

Skrevet

Om en jente bestemmer seg for å ta abort må man se på hvilke hensikter det har

Man tenker på det økonomiske, og på om man vil/kan få ett lte barn nå

Jeg har aldri tatt abort selv, å kunne ALRDI gjort det heller, men jeg forstår de som gjør det. Når en venninne av meg ble gravid, så jeg hvor vondt hun hadde det i sin tvil og sin usikkerhet om hva hun skulle gjøre

Kvinner som bruker abort som prevansjon er jeg imot. Det blir feil.. Kvinner som tar abort opptil flere ganger. Da blir seksualiteten feil syntes jeg og kvinnene er utrolig egoistiske,

Det er enkelt for oss idag, har vi sex og angrer oss finnes abortpillen, blir vi gravid er det bare å bestille time.. Det er litt enkelt.....

Men samtidig er jeg glad for at vi har VALGET... men at noen tar så enkelt på det, det er det jeg reagere på.

Jeg vet, uavhengig om at jeg NÅ prøver å bli gravid, at OM jeg hadde blitt gravid når jeg var yngre, OG VALGT å ta abort, hadde det ikke vært noe enkelt valg. Jeg hadde veid for og imot til det uendelige og jeg hadde hatt det utrolig vondt etterpå....

LITT for mange av dagens unge har en holdning at: om jeg blir gravid, er det jo bare å ta abort...

Blir ikke det en feil tankegang da????? :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...