Wonders Skrevet 24. juli 2007 #1 Skrevet 24. juli 2007 Med dette innlegget ønsker jeg å blottlegge div type fremgangsmåter på svindel. Ikke bare i Oslo. Jeg er mektig lei folk som gir de penger. IKKE gi NOE, ikke ett blikk engang. Det er flere kriminelle som står i nærheten å følger med, å krever pengene av den som tigger, de jobber jo på skift. På karl johan går det sigøynere med roser, som de deler ut,døgnet rundt, helt uten videre. Dumme folk tar imor, det de ikke forstår er at sigøynerne tjener på folks missforståelser. De lar folk gå fra dem med rosene, akkurat nok til å få deg til å føle deg trygg på at du fikk dem gratis. De krever penger etter noen minutter, fotfølger etter deg å de er mange, stjeler fa deg når man diskuterer om hvorfor de 'gav' blomster bort , til du har betalt. De er proffe kjeltringer, å lynraske! Ikke vær så naive folkens, jeg har bodd her lenge, og er ikke redd for å overse denne 'mafian'. Har aldri blitt forsøkt noe, men ser alltid en el anna godtroende sjel... Legg ut dine opplevelser her, så andre slepper uheldige møter.
Brunhilde Skrevet 24. juli 2007 #2 Skrevet 24. juli 2007 Jeg gir dem aldri noe! Jeg blir utrolig provosert av at folk kommer på "chartertur" til Norge for å tigge. Har jeg noe ekstra velger jeg å gi til den narkomane som mangler penger til et skudd eller ei sprøyte, eller til alkisen som er ærlig nok til å tigge en tier til neste øl... Jeg overser sigøynerne og drives til vanvidd av den grusomme musikken deres.
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2007 #3 Skrevet 24. juli 2007 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1859231.ece Jeg synes dere bør lese denne artikkelen.
Gjest Frk Åberg Skrevet 24. juli 2007 #4 Skrevet 24. juli 2007 Det er synd for de utenlandske tiggerne som kommer for å tjene penger til sin fattige familie, uten bakmenn. Men forstår også at nordmenn er skeptiske, siden man hører om at det er mye organisert tigging. Tror og håper at det er der skepsisen kommer fra. Selv om jeg ser i artikkelen at oslopolitiet mener at det ikke er så mye organisering som vi tror. Samtidig så merker jeg også at jeg kan bli provosert over roseselgere eller andre veldig pågående tiggere. Jeg syns at de som selger =oslo burde få selge på kjøpesentre. Grunnen til det er at alle jeg ser oppfører seg vennlig, de selger en vare, og de er ikke pågående. Man trenger ikke en gang å si nei, som når tiggere kommer og spør om penger.
Gjest Skrevet 24. juli 2007 #5 Skrevet 24. juli 2007 Merker godt dette i oslo og drammen. De som selger =oslo er som oftest hyggelig, og gir seg om man sier nei eller velger og gå bort. Mens de som selger roser gjerne hever seg etter deg, og godtar ikke et nei, men hendvender seg heller til den ved siden av deg.
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2007 #6 Skrevet 24. juli 2007 Jeg bor i Trondheim da, så det er vel ikke like ille. Men her må jeg si at ting har forverret seg bare det siste året. Og mange er så agressive i måten de tigger på. Følger etter meg og kommer inn i buss-skurene når man venter på bussen og går ikke når jeg sier nei. Det er mye lettere å gi til de som sitter i ro, og ikke ser på det som en måte å tjene penger på. Å tigge er faktisk ikke en måte å livnære seg på. Det er en måte å få til det aller aller nødvendigste for de som ikke har noen verdens ting....
Antoinette Skrevet 24. juli 2007 #7 Skrevet 24. juli 2007 Du skal være bra uopplyst for ikke å skjønne at dette er svindel- så mye som det har vært om denne saken i mediene de siste året. Til dere som blir utsatt for pågående tiggere, si mirsh, det er østeuropeisk slang for at de skal pelle seg vekk. En del av taktikken til disse folka er jo å late som om de ikke skjønner engelsk.
Rosalie Skrevet 24. juli 2007 #8 Skrevet 24. juli 2007 Nå har jeg aldri hatt sansen for "grine"-tiggere, og etter at jeg tok bussen fra Trondheim til Oslo sammen med en slik gjeng i fjor forsvant siste rest av respekt for dem. De hojet og lo og var svært så friske og raske, med unntak der hvor vi hadde matstopp. Der prøvde de å grine seg til gratis mat og ble sinte da bensinstasjonen ikke ville gi de gratis pølser. Dagen etter var samme gjeng utplassert i Oslo. Da kunne de ikke gå, hadde mistet en arm og hang i beina på forbipasserende. Fysj.
Gjest Tweek Skrevet 24. juli 2007 #9 Skrevet 24. juli 2007 Jeg gir dem aldri noe! Jeg blir utrolig provosert av at folk kommer på "chartertur" til Norge for å tigge. Har jeg noe ekstra velger jeg å gi til den narkomane som mangler penger til et skudd eller ei sprøyte, eller til alkisen som er ærlig nok til å tigge en tier til neste øl... Jeg overser sigøynerne og drives til vanvidd av den grusomme musikken deres. Enig med brunhilde, jeg er så lei trekkspill musikk og familie fedre som sender ut resten av familien sin på tigging. Jeg gir ikke noen tiggere penger selv hvor ærlige de er. Jeg kjøper heller de by-bladene narkomane selger.
milla-mor Skrevet 24. juli 2007 #10 Skrevet 24. juli 2007 jeg kjøper alltid =oslo (og trondheims versjon, når jeg er der), og jeg har null problemer med å gi tiggere jeg kjenner igjen noen penger... men, nå har jeg fått så grenseløst nok av folk som drar i meg, sperrer veien for meg, og rister med myntene sine oppe i ansiktet mitt. aaargh! jeg forstår at de har det vanskelig. jeg føler meg kjip som ikke har mer medlidenhet. men det er måten de gjør det på. de er så utrooolig frekke! for to mnd siden, kjørte jeg avsted til fretex på st.hans haugen med to søppelsekker fulle av kjempefine barneklær. mens jeg bar den ene sekken inn i butikken, står to øst-europeere og forsyner seg av den andre. jeg prøvde å forklare at det var meningen at butikken skulle få selge klærne, men det forsto de jo ikke noe av... så jeg lot dem få beholde den armfullen de hadde røsket til seg. deretter vil de ha meg til å kjøpe smykker av dem... da hadde jeg egentlig fått relativt nok, og ba dem la meg være i fred. straffen...? hun ene satte seg ned på (den nå åpne) søppelsekken og tisset(!!!). tisset på klærne til barnet mitt som jeg hadde sortert, vasket, brettet sammen og tatt med til fretex. jeg ble helt på gråten.
Gjest Tweek Skrevet 24. juli 2007 #11 Skrevet 24. juli 2007 straffen...? hun ene satte seg ned på (den nå åpne) søppelsekken og tisset(!!!). tisset på klærne til barnet mitt som jeg hadde sortert, vasket, brettet sammen og tatt med til fretex. jeg ble helt på gråten. Jeg hadde blitt så forbannet :slåss:
Bokormen Skrevet 24. juli 2007 #12 Skrevet 24. juli 2007 straffen...? hun ene satte seg ned på (den nå åpne) søppelsekken og tisset(!!!). tisset på klærne til barnet mitt som jeg hadde sortert, vasket, brettet sammen og tatt med til fretex. jeg ble helt på gråten. Herregud, det er jo helt sykt at det går an å oppføre seg sånn!!! Jeg hadde nok blit helt paff, og ikke helt visst hva jeg skulle gjort.
Gjest Eugene Onegin Skrevet 24. juli 2007 #13 Skrevet 24. juli 2007 jeg tror det værste var. En som stod med et skilt hvor det stod på engelsk. Student fra Moskva. Så jeg sa noe på Russisk til han og han forstod ikke et ord. Uansett så bryr jeg meg ikke om tiggere
aline Skrevet 24. juli 2007 #14 Skrevet 24. juli 2007 nå gir ikke jeg penger uansett jeg da, om de sitter stille med en kopp, selger =oslo eller prøver å prakke på meg roser eller annet, men jeg skjønner faktisk at folk har større problem med sigøynere som bruker en taktikk som egentlig er ganske ufin. i artikkelen det linkes til litt over her, står det at det er så synd, de blir så missforstått og faller imellom. Ingen forstår språket deres og ingen forstår skikkene deres, vel, om jeg som norsk nordmann fra norge reiser til India, så vil ingen forstå språket mitt heller, eller skikkene mine, så om jeg vil passe inn i ett land som fungerer helt annerledes en mitt, så må JEG tilpasse meg! og teknikken "gi rose, så kreve penger for den" er altså ikke en teknikk som faller i god jord her i norge, kanskje lære av det da, og prøve andre teknikker? jeg liker verken norske eller utenlandske tiggere som syter og klager, later som de er syke eller lyver og klenger, sånn er det bare. At ikke trekkspillmusikk er min store greie er så, men jeg har absolutt ingen problemer med musikanter som kommer hit og gjør en jobb (for uansett hvor lite folk liker musikken, så er det faktisk en jobb, jeg er ikke overbegeistret for opera heller, men skjønner at det faktisk er en jobb de gjør, at operasanger er ett yrke, selv om jeg ikke velger å lytte til det). Skal jeg først støtte noen, noen gang, så vil det være å kjøpe =oslo eller gi penger til en gatemusikant eller liknende, rett og slett fordi jeg har sansen for at man GJØR noe for pengene, ikke bare syter og klager og krever at jeg og andre skal GI dem penger, og blir sure om dette ikke skjer.
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2007 #15 Skrevet 24. juli 2007 Jeg er såpass sjelden i Oslo for tiden at jeg faktisk synes det er litt morsomt med de teatralske østeuropeiske/sigøynertiggerne - det er jo stort sett veldig tydelig at de bare spiller. Men når de blir aggressive og truende (eller som milla-mor hadde opplevd, så sabla frekt!), da får jeg også nok
Gjest Skrevet 24. juli 2007 #16 Skrevet 24. juli 2007 Vil heller gi penga mine til de levende statuene enn tiggere..
~white lady~ Skrevet 24. juli 2007 #17 Skrevet 24. juli 2007 Jeg er rett og slett drittlei av dem. Og får ikke et fnugg av dårlig samvittighet når jeg går forbi dem der de rusler rundt og rister et pappkrus med småpenger opp i ansiktet til folk. Et par meter unna sitter en annen, gjerne ei eldre dame, og ser med bedende øyne og klagende stemme på de som går forbi. Over gata kommer en mann humpende med stokk og skjelvende bein, han også ristende med et pappkrus. Og plutselig blir jeg nærmest overfalt og fotfulgt av annen igjen, som frekt nærmest krever en tier eller to. Aller helst hele lommeboka, om det gikk. Om jeg er ofte i sentrum? Sjelden, og bare når jeg må...
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2007 #18 Skrevet 24. juli 2007 straffen...? hun ene satte seg ned på (den nå åpne) søppelsekken og tisset(!!!). tisset på klærne til barnet mitt som jeg hadde sortert, vasket, brettet sammen og tatt med til fretex. jeg ble helt på gråten. Du har pådratt deg min irritasjon i andre tråder her inne, men nå ble jeg nesten på gråten i ren medlidenhet. Er det MULIG å være så frekke? Du skulle tatt den ene og banket den andre med, men det er kanskje ikke så lett å få tak på disse sleipe kjerringene... Makan, synd du ikke hadde videokamera, dette burde vært filmet.
Tante Dora Skrevet 24. juli 2007 #19 Skrevet 24. juli 2007 Det skulle ikke vært lov i det hele tatt. Jeg er så utrolig lei av å få dytta de halvvisne rosene opp i trynet av en skitten sigøyner som står og skriker please please og rister på pappkruset. De er OVERALT, uansett hvor man går får man aldri fred fra dem. Jeg har lyst å ta et alvorsord med de men de forstår jo verken norsk eller engelsk. Ikke gir de opp heller, de nermest henger seg rundt halsen på deg når man går forbi dem. Jeg har ikke gitt de ei krone og kommer ikke til å gjøre det heller, jeg vil heller som tweek sa, gi pengene til de som selger by-bladene. (Som ikke bare er narkomane som selger men også andre personer med vannskligheter;)) Og de som tok å tisset i søppelsekkene med tøy du skulle gi til fretex, hadde fortjent pryl!
Gjest Cirka Skrevet 24. juli 2007 #20 Skrevet 24. juli 2007 Det som er vanskelig er vel å skille de som virkelig trenger en håndstrekning, fra de som ikke gjør det. Jeg blir litt sjokkert over holdninger at man ikke gir for enhver pris. Jeg tror denne formen for ignorering av nød skaper et kjølig samfunn. Jeg kjenner litt etter på magen, og når det kjennes riktig gir jeg. Hadde nok blitt provosert om noen hadde tisset i sekken min også, men jeg antar dette kan kategoriseres som sjeldent. Det er i denne saken som i flere, noen ødelegger for andre.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå