Gå til innhold

Presse blomster


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg har lagt noen blomster til tørk for å bruke dem til decoupage etc senere i år. Men hvor lenge må de ligge i press, og hvordan oppbevarer jeg dem etterpå til jeg skal bruke dem?

PS: Det er snakk om blomster a la margeritter, om det har noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Det er vanskelig å gi et eksakt svar, men du må forsiktig sjekke med jevne mellomrom at blomstene er gjennomtørre. Hvis du ser misfarging etter plantesaft på papiret du tørker imellom (jeg bruker bare vanlig avispapir), så bytt til nytt avispapir. Pass på å ha nok papir mellom hvert lag du tørker. Jeg bruker enkelt avispapir til blomstene, og masse gamle tunge leksikon oppå. Hvis jeg tørker mye på en gang lar jeg et leksikon ligge imellom, så ikke hele "plantelaget" ligger i en avis. ALtså: 1-2 aviser med 4-6 lag med planter i, 1 -2 leksikon, nytt avislag med planter, og tilslutt masse leksikon på toppen.

Det bør oppbevares tørt og mørkt i alle fall. Selv overfører jeg det bare til nytt avispapir og lar det ligge i press videre. Men jeg lager herbarium, ikke decoupage.

Pass også på at stive stilker ikke ligger i kryss med planter fra andre lag, da kan de knekke eller lage striper.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...