Gå til innhold

Blomster, ikke bukett, til bruden?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Takk, der var det mange fine.

Jeg tenkte å ha oransje blomster, så cala-liljer passer ikke så godt, men det finnes noen orasnej liljer også, gjør det ikke? Hvilike andre oransje blomster som passer finnes det??

Min bukett besto av syv calla-liljer som var oransje. De var bundet sammen i enden med blomsterteip, og så var det en slags "englehår" og oransje perler som dekket nederste del av stilkene. Det var lekkert.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg brukte både orange og burgunder calla i bryllupet og i tillegg gerbera og germini.

De orange callaene hang og slang etter et par timer og de burgunder holdt en 5-6 timer.

Gerberaene og germiniene var like fine etter halvannet døgn uten vann.

Skrevet
Jo mer jeg tenker på det, så kunne jeg tenke meg å ha tre blomster, kanskje bundet sammen med et langt bånd, i stedet for brudebukett. Har tenkt litt på noen typer liljer, eller kanskje så enkelt som tre fine gerbera. Tror dette passer bedre til kjolen jeg har tenkt på også. Men er det noen som har gjort det? Kunne tenkt meg å sett bilder, men finner bare buketter på alle brudebildene jeg har funnet. :)

Se her, nydelig, sprekt og enkelt.

Synes denne lupin-varianten var finere enn calaer. Calaer er helt nydelige men de er litt stive, man legger opp til et litt stivt pyntet lokale hvis man bruker calaer synes jeg. Siden man som oftes pynter lokalet med blomster som står i still med brudebuketten så kan det fort bli dyrt med calaer.

Skrevet
Jeg brukte både orange og burgunder calla i bryllupet og i tillegg gerbera og germini.

De orange callaene hang og slang etter et par timer og de burgunder holdt en 5-6 timer.

Å, henger de fort? Det er jo litt kjedelig da, vil jo helst at blomstene skal vare en stund!

Skrevet
Se her, nydelig, sprekt og enkelt.

Synes denne lupin-varianten var finere enn calaer. Calaer er helt nydelige men de er litt stive, man legger opp til et litt stivt pyntet lokale hvis man bruker calaer synes jeg. Siden man som oftes pynter lokalet med blomster som står i still med brudebuketten så kan det fort bli dyrt med calaer.

Den var sprek, ja, har ikke sett noe slikt før. Ikke helt min smak da, jeg er ikke egentlig så glad i lupiner jeg :)

Skrevet (endret)

Endret av kathrine79
Gjest Gjest
Skrevet

Vi hadde callaer i kirkedekorasjonene, disse sto like fin etter at vi kom hjem fra bryllupsreisen en og en halv uke etter, nesten uten vann.

Så det er nok forskjell på de ;)

Ja, det var som sagt ganske stor forskjell på de orange og de burgunder som jeg hadde også.

Skrevet

Mine holdt seg hele dagen utne vann, og når de ble satt i vann sto de seg i over en uke, så da må du ha vært veldig uheldig med dine. Jeg har dårligere erfaring med gerbera, føler de trenger vann hele tiden for å holde seg fine. De har så dårlig stilk å lagre vann i.

• 3 uker senere...
Skrevet

jeg ville spurt en blomsterdekoratør. utrolig hva som går an å få til.. blomster-smykker, "sjal", og buketter i mange forskjelliger former (store ringer, ball som henger i en slags sløyfe.. )

Skrevet
Det eneste jeg forbinder med begravelser er nelliker. Jeg elsker marthaliljer, og gir det ofte bort i gave. Og jeg får alltid strålende tilbakemeldinger (min mor ville vært ærlig). Dessuten lukter de så godt!

Jeg mener det er måten de settes sammen på som avgjør om de er begravelsesblomster eller festblomster.

du har helt rett, liljer er ikke bare typisk begravelse, vi kaller det jo martha liljer fordi kronprinsesse martha i sin tid brukte de i sin brudebukett, tror også prinsesse martha hadde det i sin da hun giftet seg med Ari... pollenet kan være et prolblem men det er bare å klippe vekk pollenbærerne, null problem... det eneste som kan være et problem er at 3 grener med liljer fort vil se ut som en ganske stor bukett. hadde nok heller satset på cala, man kan få de i oransje og hvis man putter ståltråd inni stilken kan man bøye de ganske mye uten at de knekker, da kan du bruke de som en armbukett. slike buketter var veldig vannlige på 40 og 50 tallet, gjerne med liljer( men de ser gjerne mer overdådige ut da... Vil du bruke gerbera er ikke det noe problem heller, man "stifter" de også ved hjelp av ståltråd i hullrommet i stilken, da kan man bøye den slik man vil uten av ståltråden synes. DEt jeg lurer på er om du vil ha tre enkle blomster med " hodet" stående opp eller om du vil ha tre bolmster som henger over armen, det er ganske stor forskjell på hvilken blomster som egner seg... Hadde jeg vært deg hadde jeg dratt til en blomsterbutikk( ikke mester grønn eller liknende) da kan du få se bilder osv... Det var veldig poppulert en stund med veldig enkle brude"buketter" så de fleste blomsterdekoratører har erfaring med å lage slike de koster heller ikke all verden siden det man betaler for når det gjelder brudebuketter er arbeidstiden. en slikbukett bør ikke ta mer enn 5 min å lage... Hvis du skal lage den selvå bruke cala, kan du kjøpe ståltråd å putte inni( er ikke vanskelig i det hele tatt. hvis du varmer stilken med hendene og bøyer forsiktig kan du bøye den ganske mye uten at de brekker. Bind med grønn bast fra blomsterbutikken og surr bånd utenpå der igjen( da holder det myyyye bedre...) du ka jo også legge i noen strå slik at du får litt bevegelse, det er alltid fint når man går... dette ble ganske langt men poenget er : du kan bruke det meste, du kan også lage den selv, men har du ikke lyst til å ta sjansen koster ikke en slik bukett all verden i far en dyktig blomsterdekoratør heller.... lykke til!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...