Gå til innhold

Skrive tall


Gjest puselabb

Anbefalte innlegg

Gjest puselabb

Er det ikke en regel på hvilke tall som skal skrives med tall, og hvilke som skal skrives med bokstaver? Til et visst antall eller noe sånt? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Veronica Mars

Mener å ha lært en gang at en til tolv skal skrives med bokstaver, så kan man bruke tall etter det. Men man kan også bruke bokstaver for å skrive hundre, tusen, million og sånt. Og så kommer det selvfølgelig an på sammenhengen, priser og sånt skrives jo normalt med tall uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha hørt at hvis en setning starter med et tall skal det tallet alltid skrives med bokstaver, uansett hvor høyt det er. Vet ikke om det er noe sånt du mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest puselabb
Jeg mener å ha hørt at hvis en setning starter med et tall skal det tallet alltid skrives med bokstaver, uansett hvor høyt det er. Vet ikke om det er noe sånt du mener?

Okei, ja jeg mener igrunn alle regler for tallskriving. Tror jeg har hørt noe lignende som deg Veronica Mars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha lært en gang at en til tolv skal skrives med bokstaver, så kan man bruke tall etter det.

Jepp, det tror jeg og. Visse ikke at dert var tolv, men i alle fall opp til ti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår avis skriver vi tall opp til og med ti med bokstaver, etterpå bruker vi numeriske tegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest marihan
Lært at det er opp til ti. så kommer 11 o.s.v

Jepp, samme her. Gikk ut av videregående i år, og d var d norsklæreren lærte oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, samme her. Gikk ut av videregående i år, og d var d norsklæreren lærte oss :)

Dog finnes det ofte stilistiske årsaker til å velge annerledes, hvis man f.eks. skal gjengi direkte tale er måten tallene sies på relevant. Ikke bare klinger "ett tusen tre hundre og fem og tjue" enn "1325", men det forteller oss også at den som snakker sier akkurat det, og ikke f.eks. "trettenhundre og tjuefem".

Og så videre. Det er forskjell på sakprosa og skjønnlitteratur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Er det ikke en regel på hvilke tall som skal skrives med tall, og hvilke som skal skrives med bokstaver? Til et visst antall eller noe sånt? Noen som vet?

Tall til og med tolv skal skrives med bokstaver. Runde tall, som for eksempel femti, skal også skrives med bokstaver. Ellers er det en hovedregel at man i en setning ikke skal blande sammen tall skrevet med siffer, og tall skrevet med bokstaver. Det heter altså ikke at barne er tre, ni og 16 år. Klokkeslett, o.l. skal skrives med siffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...