Timia Skrevet 23. juli 2007 #1 Skrevet 23. juli 2007 Jeg er veldig plaget med seborreisk eksem i ansiktet spesiet rundt nese, i kinnene og i pannen. Jeg brukte nå nettopp en kur med fungoral krem i ansiktet sammen med hydrokortison som jeg kjøpte reseptfritt på apoteket. Jeg stoppet etter 10 dager med hydrokortisonen slik det stod på pakkningen. Huden min ble så utrolig bra av dette. Nuppene i pannen forsvant, talgklumpene i kinnene forvant og det aller beste er at jeg sluttet å flasse rundt nesen. Men... nå når jeg sluttet å bruke hydrokortisonen så kom flassingen tilbake med en gang :/ Så selv om det stod på pakkningen at jeg ikke burde det, så startet jeg opp igjen med hydrokortisonen. Hvorfor kan jeg ikke bruke den mer enn i 10 dager? Blir en avhengig eller ødlegger det huden på noe måte?
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2007 #2 Skrevet 23. juli 2007 Hydrokortisonen gjør huden tynnere (og tørrere), så du kan ødelegge den om du bruker salven for lenge uten opphold. Min erfaring er likevel at jeg godt kan bruke salven eller kremen som er litt mildere to ggr daglig i f eks to til tre uker - for mitt vedkommende gjør litt mer langvarig bruk at eksemet blir helt borte, mens ved så kort bruk som en uke kommer eksemet fort tilbake. Du bør nok ikke bruke hydrokortison permanent, i hvert fall, om eksemet kommer fort tilbkae uansett bør du kanskje se etter andre ting som hjelper Vet det var en tråd her (eller på velværeforumet?) for en tid tilbake om seborreisk eksem. Jeg har forresten noe annet eksem, ikke seborreisk.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå