Gå til innhold

Fibromyalgi, M.E. og andre "slike tilstander"

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jepp, jeg har fått diagnosen M.E. OG jeg er i ferd med å bli utreda for fibro. Jeg er sliten, slapp, trøtt har smerter i hele meg. det er så tungt. Nå skal jeg lufte mitt syn på slike diagnoser. Det er nemlig svært sjelden av folk som har disse diagnosene har det synet som jeg har... :)

Jeg mener at ME og fibromyalgi er "blury" diagnoser... Jeg mener det er en felles paraply som de bare stapper alt oppi som ikke passer til noe annet og som tilfeldigvis har noen av symtomene. Jeg mener at noe som ser ut som ME ikke nødvendigvis ER ME, og at det er fryktelig lettvint av leger og bare dele ut en slik diagnose og uføretrygde pasienten. Dette fordi jeg tror det er en årsak til problemet. jeg tror det er en feit, diger ÅRSAK til at en dame i 20-eller 30-årene utvikler fibromyalgi. Og jeg er heller ikke redd for å si at denne årsaken muligens KAN være psykisk. Da mener jeg ikke psykisk på den måten at personen har dårlig psyke eller ikke er sterk. det er mer komplisert enn som så. det er så langt inne i psyken at det blir ute av vår kontroll og derfor kanskje... fysisk? Jeg tror at det er noe med noe stoffer som hjernen skiller ut, eller ikke skiller ut. Jeg tror det er lett at dersom man har mye vondt og er mye sliten, så blir man verre fordi det er tungt og slitsomt å ha det sånn over tid, og at man derfor blir mentalt sliten i tillegg og dermed utvikler nærmest en utbrenthet. Jeg tror det kan ha forskjellige årsaker fra person til person. Jeg tror at fordøyelsen kan ha noe å si i noen tilfeller, candida, matintoleranser. jeg tror at stress kan ha noe å si. Hvorfor er det slik at helst aktive idrettsutøvere utvikler ME etter en infeksjon?

Jeg sitter her selv, og symptomene mine passer til både ME og fibromyalgi. Jeg er ingen person som er svak psykisk, men allikevel er jeg åpen for at dette kan ha psykologiske årsaker. Jeg hører om mennesker med fibro som ble bedre etter at de kjøpte seg hest og begynte å ri, etter at de startet med en ny hobby, en ny form for trening. jeg tror det samme gjelder for ME-pasienter. tror ikke man skal være så fryktelig redd for fysisk belastning dersom man har ME heller. Jeg hadde ME-diagnosen, og fikk beskjed om at jeg ALDRI måtte gjøre mer enn 50% av det jeg orket, jeg måtte ikke trene... jeg tilbragte mesteparten av tiden til hvile. og jeg ble DÅRLIGERE. nei dette fører ikke noe sted, tenkte jeg. jeg kjøpte meg en hund, begynte å gå tur. jeg begynte å ta noen fag. ja, det var et helvete. jeg presset meg, det var tungt, musklene verket, men jeg ble gradvis bedre. ja, dette kan også være individuelt, men min oppfatning er at man ikke skal være så redde for å presse seg litt dersom man har ME. man blir i hvert fall ikke bedre av bare å ligge der.

Jeg er selv litt usikker på hva jeg skal gjøre nå. synes ingenting hjelper. jeg prøver å plassere opp- og nedturene mine i forhold til hva jeg har gjort eller blitt utsatt for i forkant, men det henger liksom ikke på greip. Plutselig kan jeg være relativt bra, plutselig er jeg helt ødelagt - det har ingen sammenhenger.

Jeg tror at jeg må gjøre noe med hjernen min for å bli bedre. jeg skal aldri slå meg til ro med at jeg har fibro og la det være med det. jeg må finne årsaken, og få fjernet denne. jeg tror kanskje det har en psykisk årsak. jeg skal til england for å lære hjernen min å overstyre kroppen. jeg er forferdelig spent på om dette virker, men jeg tror det er veien å gå. jeg trenger noen dyktige mennesker som kan ta tak i noe inne i hodet mitt og gjøre noe. manipuler meg til å tro at jeg er frisk, jeg tror det er det som skal til. jeg tror hjernen min sender signaler til kroppen om at den er dausyk, men det er den ikke!!

Spent på behandlingen i england nå. frisk skal jeg i hvert fall bli!!

Hva tror dere andre om mine teorier?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Ære være deg for at du skriver det du gjør Taxi, og ære være deg for at du ikke vil gi opp.

Å råde noen til å kun gjøre 50% av det de orker, er jo å påføre en person problemer. Kroppen visner bort på den måten.

Eneste rådet jeg kan gi deg, er å være så positivt fokusert som mulig, og å ha et sunt kosthold med fysisk aktivitet.

Heia Taxi - dama som nekter å la seg knekke og bli ført inn i kollektiv surmuling.

Heia!!

STÅ PÅ!!

Gjest samme gjest
Skrevet

Også var det det å svare på spørsmålet ditt da :sjenert:

Jeg er helt enig i teorien din. Pskyen har så utrolig mye å si for hvordan kroppen har det.

Skrevet

Jeg er usikker på teorien din, men jeg håper inderlig den stemmer, for da har man funnet en årsak og kan jobbe videre ut i fra det, og finne psykologiske behandlingsmetoder. ME er en mystisk sykdom jeg jeg ikke helt klarer å forstå, den fører ofte med seg psykologiske problemer som angst og depresjon, men kanskje det heller er angst/depreasjon som skaper ME?

Å være ung og innesperret i en utmattet kropp kan ikke være lett, håper de brukes midler for å forske på sykdommen. Det kan virke som at det som fungerer for noen ikke fungerer for alle. veldig individuelt med andre ord. Fortell hvordan behandlingen går! Lykke til!

Gjest Emera
Skrevet

Jeg er enig med Taxi (flott, viktig innlegg!) og tror at vi kommer til å se stadig mer at ME og fibromyalgi. Det stressende livet mange lever nå må få konsekvenser. Mener jeg.

Skrevet
Jeg er usikker på teorien din, men jeg håper inderlig den stemmer, for da har man funnet en årsak og kan jobbe videre ut i fra det, og finne psykologiske behandlingsmetoder. ME er en mystisk sykdom jeg jeg ikke helt klarer å forstå, den fører ofte med seg psykologiske problemer som angst og depresjon, men kanskje det heller er angst/depreasjon som skaper ME?

Å være ung og innesperret i en utmattet kropp kan ikke være lett, håper de brukes midler for å forske på sykdommen. Det kan virke som at det som fungerer for noen ikke fungerer for alle. veldig individuelt med andre ord. Fortell hvordan behandlingen går! Lykke til!

Jeg tror ikke at det er angst/depresjon som skaper ME. Men jeg tror at kroppen er finmotorisk , og at psyken og det fysiske henger nært sammen. Blir det ubalanse ett sted, blir det også ubalanse det andre.

Hva om fibromyalgi kan sammenlignes med allergi? Ikke at jeg kjenner så godt til allergi, men jeg tror det er noe med at kroppen kjemper litt mot seg selv og skaper sykdomstegn av ting som er helt ufarlig. Kan det være at noe lignende skjer ved fibro, at kroppen sloss mot seg selv og produserer smertefølelse som reaksjon på noe?

Skrevet
Jeg tror ikke at det er angst/depresjon som skaper ME. Men jeg tror at kroppen er finmotorisk , og at psyken og det fysiske henger nært sammen. Blir det ubalanse ett sted, blir det også ubalanse det andre.

Hva om fibromyalgi kan sammenlignes med allergi? Ikke at jeg kjenner så godt til allergi, men jeg tror det er noe med at kroppen kjemper litt mot seg selv og skaper sykdomstegn av ting som er helt ufarlig. Kan det være at noe lignende skjer ved fibro, at kroppen sloss mot seg selv og produserer smertefølelse som reaksjon på noe?

Veldig interessant et du kommer med her. Har du noen gang diskutert disse teoriene med en fagkyndig? De kan jo kanskje bekrefte eller avkrefte påstander. Men for meg høres dette veldig fornuftig ut.

Jeg vet endel om ME, men hva er fibromyalgi og hvordan skiller det seg fra ME?

Gjest Gjest
Skrevet

Fibromyalig har blitt betegnet som en sekkepost for flere år siden, hvor årsaken hadde sitt utspring i noe psykisk.

• 6 måneder senere...
Skrevet

Er spent på å høre om du har vært på denne behandlingen i England Taxi? Hvordan gikk det?

Har nylig fått diagnosen fibromyalgi selv og har ikke nødvendigvis lyst å slå meg til ro med det. Er i tyveårene, men føler meg ofte innesperra i en gamlings kropp med trøttheten og smertene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...