Gå til innhold

Hva vil du ha på tapasbordet?


Gjest prestekrage

Anbefalte innlegg

Gjest prestekrage

Jeg skal snart arrangere jentekveld, og har da planer om å servere tapas.

Har en liste over hva jeg vil ha på bordet- men som kjent har vi ofte ulik smak.

Derfor lurer jeg på hva DU vil ha på ett tapasbord?

(Kom også gjerne med ideer til vin, forrett og dessert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noe av mine favoritter er:

Salte småpoteter

Kjøttboller i tomatsaus

Svisker i bacon

Lefseruller med røkelaks

Jeg syns ikke det er nødvendig med forrett når man har tapas, er jo så mye godt man må smake på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare må ha Parmaskinke med ristede pinjekjerner og ruccola!!!!

Eller/og asparges og parmesan rullet inn i parmaskinke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha:

Spicy kjøttboller

Satayspyd av kylling m/peanøttsaus

Scampi m/sweetchilisaus

Asparges m/parmesan, spekeskinke eller bacon rundt

Spekeskinke og melon

Brød og aioli

Jeg vil også ha en del ting jeg til nå ikke har prøvd å lage selv f.eks.

Thai-fiskekaker

Vårruller

Til dessert vil jeg ha:

Frukt på spyd m/vaniljekesamdip

Ost f.eks. blåmuggost m/fikenmarmelade og chevre m/valnøtt og sirup

Små brownies

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker ikke tapas, så av det som står her hadde jeg nok gjort monopol på røkelaks-lefsene til chica og desserten til chelsea

Synes det er litt kjipt at tapas er blitt den store "funker til alt" maten, siden det bare ender med at jeg går sulten. Synes det er for fett og blir fryktelig kvalm av det. I tillegg spiser jeg ikke kjøtt (spiser fisk), så blir veldig begrenset hva jeg kan spise. Er ikke så fryktelig glad i scampi heller, spesielt ikke hvis de har badet i sweet chili saus.. Fiskekaker fikser jeg ikke etter et besøk på en fiskekake"fabrikk" i sør-øst asia :overrasket:

Så jeg tror jeg hadde ønsket meg en litt god salat ved siden av, og kanskje et godt brød, olivenbrød kanskje. Tzatziki, aioli og oliventapande, så jeg kunne dippet brødet og spist salat.

Høres veldig koselig ut med jentekveld, sikker på at du ordner skikkelig bra i stand! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er for fett og blir fryktelig kvalm av det.

Helt enig med deg her!

Når jeg tenker over det ender jeg alltid opp med å spise for mye og det er sant at det ofte er veldig fetende ting sånn at man blir veldig fornøyd. Og når jeg har hatt det får jeg alltid masse rester fordi det ofte blir såpass mektige ting jeg serverer. Så mett blir jeg alltid!

Klart det er stilig å servere tapas av og til men jeg er mer glad i å servere f.eks. en suppe og en salat med godt brød til på en jentekveld. Evt. en litt lett to-/treretters middag. Det er også mye mer lettvint enn all tapasen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prestekrage

Jeg vet det er "mye styr" med tapas. Men (for å være litt slem og veldig ærlig); to av jentene er av typen som aldri tør prøve noe nytt (taco er fortsatt kjempeeksotisk)- så ettpar av oss andre "tvinger" de litt .For de spiser jo det de får servert (dog litt skeptiske men)- og synes det er kjempegodt når de faktisk har fått smakt! Litt som unger!!

Dette er en jentekveld med forholdsvis høy standard. Dvs 3 retters med diverse tilpasset vin og musserende til dessert! Men mulig jeg dropper forretten denne gang..

Skulle det bli for mye mat har jeg arbeidskollegaer som gladelig bytter ut mandagsbrødskiva med tapasrester!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spicy kjøttboller er jo et must. Tomatsalat, aioli, taziki, med urtebrød til er godt. Gresk salat er også veldig godt. Råsteikte hvitløkspoteter og/eller potetsalat et også et must. Alt dette er jo ting som er kjappt og enkelt å lage egentlig.

Det å ha noe fisk, og ikke bare scampi er nok en god ide. Noe urtemarinert fisk som passer til dipsausene er jo kjempegodt. Mmmm.

Ellers er jo alle former for spekemat fantastisk godt, og enkelt å lage i stand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud ,jeg ble sulten mens jeg leste meg opp. Er det mulig å få en smak av restene hvis det blir noen?

De krydrete kjøttbollene, rekene eller what so ever?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hva med vannkastanjer som du surrer en liten bit bacon rundt og steker i ovnen. Veeeldig godt. Det samme er strimlet kyllingfilet som marineres i søt soyasaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fjellsippa

Jeg har selv planlagt en fest med tapas, og har sittet og tenkt på hva jeg skal servere. Dette er noe av det jeg har kommet fram til.

Jeg baker baguetter og focaccia. På focacciaen har jeg masse hvitløk og frisk rosmarin pluss flaksalt rett før den settes i ovnen. Den skal selvfølgelig "svømme" i olivenolje.

Av fiskeretter blir det en skål med ferdigrensede reker som serveres med aioli. Blåskjell dampet i hvitvin med masse hvitløk. Små grillspyd med scampi. Ruller med cognacsgravet ørrett.

Så blir det noen kjøttretter. Det blir små kjøttboller av lammekjøtt med hvitløk og mint. Små grillspyd med marinert kyllingfile. Oksefile skåret i tynne skiver som så vidt stekes. De må være rosa inni selv om de er tynne. Serranoskinke.

I tillegg serveres noen rører. Det blir tzatziki og en røre av stekte auberginer. Og så hummus da. Så blir det noen salater. Må tenke litt mer her.

Til dessert lager jeg en stor pavlova med mange sorter bær.

Tror gjestene mine blir mett, og at alle finner noe de liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

calamari/friterte blekksprutringer

hvitløksmarinert paprika

asparges

stekt sopp/champignon

og mye av det som er nevnt over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grøntfor:

Sprøstekte squashskiver

Fylt sjampinjong

Ovnstekt papiraka med olivenolje, hvitløk og salt og pepper

Fylt tomat

Marinert artisjokkhjerter

Oliven

Potetbåter

Falaffel

Bruchetta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...