Gå til innhold

Kattedoen

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg akkurat vaska kattedoen, tømt den og fylt på ny sand. Og hva gjør kattene? Jo, de driter. Begge to. De kan ikke la den være ren og frisk i to minutter engang.

:sur:

Skrevet
Nå har jeg akkurat vaska kattedoen, tømt den og fylt på ny sand. Og hva gjør kattene? Jo, de driter. Begge to. De kan ikke la den være ren og frisk i to minutter engang.

Katter har en merklig dragning til ren kattedo ;)

Må i det minste spole litt i den for å gjøre den hjemmekoslig :legrine:

Skrevet

Er det rent og frikst lukter det jo ikke dem.. Mine er ganske greie.. Hvis jeg bare roter litt i doen før jeg setter i gang og rengjør den så kommer begge to løpende og skal bæsje. Jeg lar dem gjøre det for og så fikse den. De ser alltid kjempestygt når jeg setter igang med og renske doen etter de har bæsja..

Skrevet

Aha, det var lurt! Må prøve det neste gang ;)

Skrevet

Som oftest må man vente litt da ellers lukter det så ekkelt, med mindre du har en stor flaske md exit eller parfyme i nærheten hehe.. Du kan også lure de med og bare ta bort litt sånn at det ikke lukter så mye..

Skrevet

:ler: akkurat sånn er min og!!

Skrevet

I bladet "ditt dyr" hadde de en litt uhøytidelig kattesandtest. Vinnerne i den ble Tidy Cats og EverClean. Bruker Tidy Cats selv, men synes det er temmlig rådyr. Får sjekket prisen på EverClean neste gang jeg handler inn. Butikken jeg bruker, Tropehuset på Braut, har rabatter på sand hvis du kjøper tre sekker. Kommer godt med når det går minst en sekk i måneden.

At det er stor forskjell på kattesand er det ingen tvil om. Jeg foretrekker klumpesand. Da får du plukket opp både "vått" og tørt etterhvert. Med sand som ikke klumper (som jeg bruker på utstillinger) legger tisset seg i en våt klump i bunnen. Er ikke særlig godt og få den opp.... Vil tro det blir fort salmiakklukt i dokassen hvis jeg hadde brukt en slik sand til daglig.

Tømmer kassen for klumper hver kveld eller annen hver kveld. Kommer litt ann på hvor lenge sanden er blitt brukt. Vet det er mange som bare fyller på med ny sand etterhvert. Det gjør ikke jeg. Når det begynner å bli lite igjen av sand, kaster jeg alt. Vasker kassen grundig og tømmer i helt ny sand. Da har jeg to stykker som står og tripper ved siden av for å få bruke den nye rene sanden.

Gjest Gjest_Pippi_*
Skrevet

Jeg kjøper kattesand i dagligvarebutikk. Jeg synes ikke det lukter noe. Fjerner avføring med en gang (når jeg er hjemme) med vanlig brødpose . Når den har tissa, strør jeg litt sand over. Jeg tømmer alt, vasker og heller oppi ny pose en gang i uka.

Ja, katten min er også raskt borte i kassa når den er nyvaska :).

PS - Jeg bruker ikke noe sterk såpe (litt håndsåpe el. kanskje litt Zalo), jeg trodde sterkere vaskemidler var vanskelig å skylle bort lukta av (som jo katter ikke liker).

Skrevet

Ville aldri ha satt kattedoen i klesskapet :overrasket: Det er for tett der selv om du har døren åpen, så lukt vil du nok få uansett. Det er best og ha den på badet hvis du har plass. Mine har fått ny do i sommer og filter som tar det meste av lukten. Kjøpte sand fra Husse og den klumper bedre enn Catsan som jeg brukte før. Som regel må jeg rydde i doen til kattene en gang pr dag ellers lukter det. Vasker doen og skifter sand minst en gang pr uke. Er kanskje sløsing mine jentepuser liker og ha rent toilett. :sexy:

Skrevet

Det er ikke klesskapet, men et skap i gangen som jeg bruker til sko og sengetøy, og det har ikke dør. Jeg kan ikke skjønne at det vil bli for tett der, luken på kattedoen vil jo nesten stikke ut av skapet. Jeg har også vært inne på tanken å få tak i skapdør til resten av skapet, slik at bare den nederste delen der kattedoen står er åpen, og i tillegg prøve å tette i hjørnene så lukten ikke kan sive opp inni selve skapet.

På badet er det ikke plass, og lukt ville vel uansett vært et større problem der, siden det er der jeg tørker klær. Inbiller meg at våte klær lettere tar til seg lukt enn tørre.

Skrevet

Jeg liker ikke å ha doen på badet. Vi flytta vår ut i gangen nå nettopp. På badet går jeg med bare føtter, og jeg ble så drittlei av all sanda som satte seg fast under føttene...det er jo så ekkelt! Jeg koster eller støvsuger daglig, men allikevel søler de jo litt sand når de går ut av kassen. Når doen står i gangen slipper jeg all sanda under føttene på badet, og det er mye bedre.

Skrevet

Sånn gjorde Tutle Tigertryne det:

Først overtalte hun meg til å dra til dyrebutikken å kjøpe stort kattedo med luke og kullfiltre og en gjennomhullet plastspade som liknet de lekespadene som er beregnet på en helt annen type sandkasser. De med litt grove hull er best. Så fyllte jeg opp med vanlig friskies kattesand fra dagligvaren, men lot være å sette på lokket den første gangen. Etter at hun hadde prøvekjørt den satte jeg lokket på, men ikke dørluka. Filtrene tok mesteparten av odøren, og alt det faste fisket jeg opp med "spaden" og kastet i dass. Klumpene med kattepiss gikk i plastposer, og som restavfall. Hvis ikke jeg tok det hver dag, så samlet det våte seg i bunn. Men det kan være litt sjangsespill, for den dagen det lukter, går uvesenet på teppet isteden.

Jeg kjøpte et sett med dørmatter på sparkjøp til en syttilapp. En foran inngangen, en skrudde jeg fast på veggen like ved doet som klorematte. Begge ble flittig brukt til kloring, og mye kattesand endte derfor ved mattene istedenfor under mine fotblad. En gang hver andre til fjerde uke, når jeg merket at det samlet seg fuktig sand i bunnen, eller om jeg kjente det begynte å lukte tiss, når jeg silte ut avføringen, tredde jeg en dobbel handlepose på rukla, tømte det i den, og tok det ut og spylte av det. Sprayet det med klorin/grønnsåpe(UTEN SALMIAKK!) blanding og spylte godt. Tørket fuktigheten inni med dasspapir, og fyllte på ny sand.

Jaaa, det er en drittjobb : )

Jeg hadde først doen under der hvor jeg hengte jakkene, og det var ikke noe lurt. Selv om det var kullfilter så satt det seg en fornemmelse i klærne over tid. På dass ble det heller ikke noe av at den kunne være, for det var udelikat å vasse i kattesand med dusjvåte nyvaskede føtter, og hvis døra var lukket, fikk dyret morsommere ansiktsuttrykk for hvert minutt som gikk. Entré og matter ble løsningen. Men sånn at matten ble lagt i hjørnet, så inngangen pekte mot veggen, og hun måtte over matten for å kunne klore på klorematten på veggen. Likevel droppet jeg andre tepper i entreen, og sveipet over med langkosten annenhver dag.

Men dere, ikke sett maten og vannet ved siden av kattedoen. Da kan dyret begynne å vegre seg for å gjøre fra seg så nærme matkilden.

Skrevet

Vi har kjøpt kattedo med tak, filter og luke. I dyrebutikken kjøpte vi med poser som er tilpasset for å passe i bunnen av doen, slik at vi heller sanden over plastposen og det sparer bunnen av doen for å bli grisete.

En gang om dagen renser vi doen og når sanden skal skiftes etter en måned er det bare å løfte opp posen med alt innholdet, knytte det sammen og rett i søpla! Ganske greit. Har perle sand nå som blir gul når det er på tide å skifte.

Skrevet

Det hadde vært uaktuelt for meg å sette doen i et skap! Litt lukt vil det uansett bli, og den tar veien oppover og inn i tekstilene! Jeg har kattedoen i et hjørne i gangen, og der står den fint. Lærte the hard way at den ikke burde stå under knaggene med alt yttertøyet... ;)

Gjest TaraTarantell
Skrevet (endret)

gammelt kjærring triks i denne _"bransje"_. EDDIK. ;)

Endret av TaraTarantell
Skrevet

Da tror jeg nok at jeg dropper tanken om å ha kattedo i skapet. Selv om det er det stedet doen hadde vært mest ute av veien, overskygger det jo ikke det faktum at noe av det kjipeste rent sengetøy kan lukte er kattebæsj.

Har også bestemt meg for å anskaffe både poser til doen og dørmatter.

Takk for tips!

Gjest Frøken Titt
Skrevet
Har også bestemt meg for å anskaffe både poser til doen og dørmatter.

Takk for tips!

Jeg hadde også poser før. De er ganske kjekke, men de jeg kjøpte falt ned (det var lim på dem) så snuppa bare rev det ned.

Matte er kjempe kjekt. Jeg har en selv under doen, også er matta av gummi sånn at eventuell kattesand under potene klistrer seg til den. Kjempe kjekt.

• 5 måneder senere...
Skrevet

jeg har en 30 kvadratsleilighet og har kattedoen i stua, rett bak ved inngangsdøra fra gangen. er det snålt? :s

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...