Frøken Frigg Skrevet 22. juli 2007 #1 Skrevet 22. juli 2007 I dag har jeg rengjort kattedoen for første gang, og da dukket det opp noen spørsmål. Kaller man det egentlig å rengjøre doen når man bare plukker ut det katten har lagt igjen der? Jeg har jo ikke vasket ut av den eller noe. Hvor gjør dere av etterlatskapene? Jeg tenkte at det kunne være greit å bruke hundeposer, de er vel ganske billige også? Hvor ofte rengjør dere doen?
Gjest DyneTryne Skrevet 22. juli 2007 #2 Skrevet 22. juli 2007 Jeg har en liten søppel ved siden av doen. Rengjør den ca en halvtime etter pusene har dritt i den hvis jeg er til stede Orker ikke ha den lukta svevende rundt i rommet her.. (rengjør = hiver det de har lagt fra seg i søpla)
Arkana Skrevet 22. juli 2007 #3 Skrevet 22. juli 2007 Vi rengjør kattedoen (dvs fjerner klumpene) en gang om dagen. Vi bruker EverClean kattesand og det lukter ikke fra doen uansett, kan også gå to dager om vi glemmer det, ikke noe problem. Vi bruker vanlige brødposer fra dagligvarebutikken og har en egen søppelbøtte ved siden av kattedoen hvor disse kastes. En gang i blandt (et par ganger i året) siler vi all sanden og rengjør doen med såpe.
Frøken Frigg Skrevet 22. juli 2007 Forfatter #4 Skrevet 22. juli 2007 Hvilken type kattedo har du, DyneTryne? Jeg er nemlig litt usikker på hvor mye det vil lukte av kattedoen, noe som bestemmer hvor jeg plasserer den når mine puser kommer (den jeg har nå er bare på lån). Jeg har lyst til å sette den nederst i et åpent skap der jeg også har sko og sengetøy, men er redd for at lukten skal sette seg i resten av skapet...
Arwen Skrevet 22. juli 2007 #5 Skrevet 22. juli 2007 Jeg har snurredo, så bare snurrer den når det er noe der (aldri om sommeren) Rengjør den skikkelig kanskje en gang i måneden om vinteren. Da tømmer jeg alt i en pose og vasker vekk alle ulumskheter.
Bobeline Skrevet 22. juli 2007 #6 Skrevet 22. juli 2007 (endret) Der jeg bodde før hadde vi en liten katt, og vi gjorde det slik at vi tok bort dritt når vi oppdaget det. Katten hadde en tendens til å løpe rundt i leiligheten for å si fra at dritten måtte fjernes nå, forstod vi ikke at det var viktig? Så det var ikke så vanskelig å få med seg at det hadde "skjedd noe" i kroken. En gang i uken tømte vi den, vasket den med grønnsåpe og fylte på med ny sand. Endret 22. juli 2007 av Bobeline
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2007 #7 Skrevet 22. juli 2007 Si meg, er det bare jeg som synes det stinker av kattedoen uansett hva slags sand jeg bruker og hvor ofte jeg rengjør den? Jeg har prøvd alle typer sand som er å oppdrive, fjerner bæsj med en gang og skifter sand og vasker doen minst hver tredje dag, men uansett kjenner jeg den ekle eimen som svever rundt i huset! Blæ!
Trampe Skrevet 23. juli 2007 #8 Skrevet 23. juli 2007 Si meg, er det bare jeg som synes det stinker av kattedoen uansett hva slags sand jeg bruker og hvor ofte jeg rengjør den? Jeg har prøvd alle typer sand som er å oppdrive, fjerner bæsj med en gang og skifter sand og vasker doen minst hver tredje dag, men uansett kjenner jeg den ekle eimen som svever rundt i huset! Blæ! Jeg kjenner det også!!! Den lukta er helt grusom Gleder meg enormt til kattene blir store nok til å slippes ut.
rangi Skrevet 23. juli 2007 #9 Skrevet 23. juli 2007 Da jeg boddei byen med to innekatter fjerna jeg klumpene minst en gang om dagen. Ca et par ganger i mnd tømte jeg doen helt og vaska den godt og desinfiserte den med klorin. Jeg merka aldri at det lukta noe, det gjorde ikke folk som kom på besøk heller. Jeg bodde på 47kvm, og kattedoen sto under trappa. Jeg brukte foressten en kattedo med tak og luke.
Arkana Skrevet 23. juli 2007 #10 Skrevet 23. juli 2007 Det lukter ingenting hos oss, og vi har to katter som bruker samme do. Vi bruker forøvrig EverClean Fresh Guard om det skulle ha noe å si.
aimee Skrevet 23. juli 2007 #11 Skrevet 23. juli 2007 Hva slags sand du bruker er alfa-omega for om det kommer lukt eller ikke - det er i alle fall min erfaring. Da jeg var ny i kattegamet kjøpte jeg nemlig sand på REMA og da var det ikke til å holde ut i min lille leilighet. (45 kvm med innekatt). EverClean er det eneste alternativet, spør du meg. Jeg fjerner klumper et par ganger i uka, og hver tredje-fjerde måned fjerner jeg all sanda og vasker hele doen. Det synes pus er så stas at han står over meg og føler meg på alt, og jeg kan ikke bli fort nok ferdig Og når jobben er gjort, piler han inn i sitt nye do-paradis. 1
kathrine79 Skrevet 23. juli 2007 #12 Skrevet 23. juli 2007 Vi bruker vanlig kattesand fra dagligvarebutikk. Katten vår går helst ut om sommeren så sant det ikke regner, da bytter vi sanden hver 14. dag. Vasker kassa med klor og har i litt edikk etterpå som nøytraliserer lukt. Om vinteren/høsten når den bruker kassa mer skifter vi minimum en gang i uka. Har kjøpt en spade med hull i til å fjerne avføringen med, og det gjør vi stort sett med en gang.
Frøken Frigg Skrevet 23. juli 2007 Forfatter #13 Skrevet 23. juli 2007 Kattene jeg skal få er vant med EverClean, så den kommer jeg nok til å fortsette med. Jeg kommer også til å kjøpe overbygd kattedo. Regner med å rengjøre doen en til to ganger om dagen. Kan jeg da regne med at det ikke lukter? Og om det kommer litt lukt, setter den seg lett i det som er i nærheten? For som sagt så har jeg lyst til å sette doen nederst i skapet der jeg har sko og sengetøy. Men jeg har hverken lyst til å føle at jeg sover i en kattedo eller at folk jeg møter tror at jeg har tråkket i kattebæsj... Det er noen særdeles usikre katter jeg skal få meg, så jeg tror det er viktig å ikke flytte rundt på kattedoen. Så da må jeg høste av deres erfaringer istedenfor å prøve og feile.
treningsjenta Skrevet 23. juli 2007 #14 Skrevet 23. juli 2007 jeg rengjør annen hver dag skikkleig, altså tømmer alt ut og setter den i badekaret og spylern., gjerne med såpe om ting har festet seg. også tørker jeg med papir og fyrer på med mer sand. da blirpus fornøyd da:) rett inn og rote det til igjen..hehe
Lizzie123 Skrevet 24. juli 2007 #15 Skrevet 24. juli 2007 Jeg har snurredo, så bare snurrer den når det er noe der (aldri om sommeren) Rengjør den skikkelig kanskje en gang i måneden om vinteren. Da tømmer jeg alt i en pose og vasker vekk alle ulumskheter. Snurredo til katter Hvor har du funnet det?
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2007 #16 Skrevet 24. juli 2007 Det som hjelper mot lukt fra kattedoen er etter min erfaring: -klumpesand lukter mindre. Kjøpes i dyrebutikk. Det er viktig å fylle opp nok med sand. -type mat. Min erfaring er at det lukter mindre når kattene får mat fra dyrebutikk. -ukastrerte katter lukter selvfølgelig mer enn kastrerte. -det hjelper med overbygd kasse med luke. Nå man brukes klumpesand trenger man ikke kaste sanda, men bare fjerne klumpene. Jeg må likevel vaske kassa jevnlig, siden mine er veldig til å grave seg helt ned i bunn av kassa og tisse rett på bunnen av kassa. Da fjerner jeg sanda, vasker og legger tilbake den gamle sanda igjen. Jeg fjerner klumper fra kassa en gang om dagen, vasker selve kassa ca en gang i måneden. Merker ikke noe lukt hjemme hos meg.
Arwen Skrevet 24. juli 2007 #17 Skrevet 24. juli 2007 Snurredo til katter Hvor har du funnet det? http://radiofence.com/omega_litter_box.htm
aimee Skrevet 24. juli 2007 #18 Skrevet 24. juli 2007 Bare må legge ut en link her, som en digresjon til denne diskusjonen. Den har ligget ute på KG før, så denne blir til glede for nye seere!
kathrine79 Skrevet 24. juli 2007 #19 Skrevet 24. juli 2007 Bare må legge ut en link her, som en digresjon til denne diskusjonen. Den har ligget ute på KG før, så denne blir til glede for nye seere! kattedo 2007 Sånn vil jeg ha
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå