Gå til innhold

Grei mat å servere 7-10 personer...


~Minni~

Anbefalte innlegg

Tenkte å invitere syv til ti personer på bursdagsfeiring om et par uker, men jeg vet ikke helt hva jeg skal servere. Må bli noe ordentlig mat, ikke bare kaker. Jeg har vurdert grilling, men grillen vår er litt liten og egner seg ikke å grille til så mange personer.

Har dere noen tips til hva jeg kan servere? Helst noe som ikke er kjempeavansert. Gjerne oppsrifter også hvis dere har det :)

Endret av ~Minni~
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Deception

Hva med en salat med godt brød, litt spekeskinke, ulike oster, aïoli og ulike typer dip? Eller gratinerte nachos med tilbehør? Eller en gryterett/suppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

suppe eller chili.

kan godt lages på forhånd

ellers liker jeg tzatziki veldig godt. eller pastasalat

det er også godt med pai, den kan spises varm og kald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for gode svar :bukke: Jeg får tenke litt mer på hva det blir. Skal sjekke ut litt tapasoppskrifter og ellers så er jo pizza, taco eller gode salater alltid en sikker vinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve kyllingenformen min, kjempeenkelt som i tillegg er superkjapt å lage.

Kyllingform

2 hele kyllinger

1 pose kyllingsuppe

2 poser masjones

Pastaskruer

Ost

Paprika potetgull

Kok opp kyllingsuppen etter anvisningene på pakken. Sett også på pastaen (er usikker på hvor mye man egentlig trenger, kommer mest ann på formen, men det skal dekke 2-3 cm av formen). Rens kyllingen og del opp i passe store biter. Når kyllingesuppen er ferdig kokt opp putter man oppi kyllingbitene og de to posene med majones. Dette varmes litt om ikke kyllingen er helt varm. Helles over i formen, og pastaskruene legges over dette igjen. På toppen tar du et godt lag med ost, og deretter et lag med paprikapotetgull.

Sette i ovnene på 200 grader og til osten har smeltet. La det avkjøle seg litt før man serverer det.

PS: Må også legge til at dette er en utrolig mektig rett.

Når det gjelder str på formen bruker jeg en helt normal oval form. Kylling og pasta kan også tilpasses litt når det gjelder mengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes gryteretter er enkle og gode å lage til mange personer. Har også laget lasagne og en karrygryte med kylling (begge helt fra bunnen av) med stor sukess. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med reker? Hvis du legger aluminiumsfolie langs midten av bordet, får du et fint rekefat. Spre rekene utover, legg noen sitronbåter og litt dill hist og her, og sett noen glass med majonesposer et par steder + brød, selvfølgelig. Aluminiumsfolien kan man legge skallet tilbake på, og når alle er ferdige med å spise, er det bare å pakke den sammen, og vips er skallet også borte :) (Eks noen skjell/konkylier som pynt, så har du et tema også...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også ovnssteke fisk, f.eks torsk med soltørkede tomater på, og lage en eller annen form for poteter til (hjemmelaget potetstappe er godt; poteter, litt fløte, smør, salt og pepper) + en salat eller andre grønnsaker. Fisken lager seg selv.

Edit: Du kan også ovnssteke laks på denne måten: Del laksefilet uten skinn i passende store skiver. Smør en ildfast form og legg laksefiletene oppi. Innimellom hver bit legger du en sitronskive. Salte og pepre, legg en teskje rømme på hver lakseskive, og riv sitronskall over. Klipp også litt persille over fisken. Ovnsstekkes ved ca 180-200 grader (husker ikke helt) i ca 20 minutter. Serveres med hjemmelaget, grov potetstappe, rømme og agurksalat (lag lake av en del sukker, en del eddik og to deler vann og bruk en ostehøvel til å skjære agurk, som du legger i laken).

Endret av Vannmelon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ofte det er mer jobb med tapas enn vanlig middag eller smårett, så her er et par tips fra meg. :)

Denne retten har jeg servert ofte til mange:

Baconkledd breiflabb/torsk med potetstappe og purresaus

Ellers liker jeg å servere både suppe og salat. Spesielt hvis folk skal gå å forsyne seg. Da har jeg avlang tallerken for salat og brød og så en suppebolle oppå. Fungerer som bare det!

Dette er to av mine favoritter:

Kikert- og purreløksuppe

Pastasalat

Når det gjelder salat kan man jo bare ha kylling/reker/krepsehaler/skinke osv i separate boller så kan gjestene velge hva de vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ofte det er mer jobb med tapas enn vanlig middag eller smårett

Det synes jeg også!

Jeg tror jeg ville servert bacalao - det er enkelt og tar null tid å forberede. Men det krever litt planlegging i og med at fisken må vannes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...