Gjest Cirka Skrevet 21. juli 2007 #1 Skrevet 21. juli 2007 Jeg har lenge hatt lyst til å prøve avocado som pålegg. Er det noen som har tips til tilbehør? Ellers; i hvilke retter benytter dere avocado?
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2007 #2 Skrevet 21. juli 2007 Avocado kan du bruke under diverse kjøttpålegg på brødskiva, gjerne sammen med litt frokostsalat og andre grønnsaker, kan salte og pepre litt, evt sitronpepper. jeg pleier å lage guacomole av den, eller spise som den er med salt på.
Brunhilde Skrevet 21. juli 2007 #3 Skrevet 21. juli 2007 Jeg spiser den som guacamole, i salat med tomater, oliven og fetaost, rett fra skallet med litt sitron på og i en fantastisk god pastasalat.
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2007 #4 Skrevet 21. juli 2007 Som pålegg: som den er, med (maldon)salt, pepper og sitronsaft, og evt god tomat. Ellers i salater, eller fra skallet med salt, pepper og sitron. Avocado er godt
Gjest Pax Skrevet 21. juli 2007 #5 Skrevet 21. juli 2007 (endret) Jeg moser avocadoen, tilsetter salt og pepper. Så tar jeg det på skiva med tomat med salt og pepper oppå. Og kanskje vårløk, purre gressløk, eller noe. Det er nammenam. Og umoden i salat, da oppskjært i biter. Endret 21. juli 2007 av Pax
Gjest Fjellsippa Skrevet 21. juli 2007 #6 Skrevet 21. juli 2007 Jeg synes det er godt å dele avokadoen i terninger. Blande med reker, litt sitronsaft og maldonsalt. Ellers er guacamole veldig godt.
Gjest piaf Skrevet 21. juli 2007 #7 Skrevet 21. juli 2007 I tillegg til mye av det som er nevnt: -Grønn salat (inkl. ruccola) med avokado og valnøtter + sitron/olivenoljedressing. God på egenhånd til lunsj, eller som tilbehør til kylling - enkel og sunn middag. -Grønn salat med texmex-krydret kyllingfilet (spisskummen, chilipulver og oregano), kidneybønner, tomater, rødløk og avokado + lime/olivenoljedressing. - Grønn salat med røkelaks, tomater, vårløk, chèvre/feta og avokado, + sennepsvinaigrette.
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2007 #8 Skrevet 21. juli 2007 - Grønn salat med røkelaks, tomater, vårløk, chèvre/feta og avokado, + sennepsvinaigrette. Ja - det er godt! Vi lagde slik salat med camembert og forvellede sukkereter en gang, det snakte også bra. Lurer på om jeg hadde kapers oppi også? Hm, nei, det må ha vært en gang uten avocado.
Rainbow Brite Skrevet 22. juli 2007 #9 Skrevet 22. juli 2007 Nam, jeg kunne levd resten av livet mitt på avocado, har elsket det siden jeg var et lite knøtt! Jeg ELSKER det på brødskiver, med ca en halv avocado per skive, tar det bare rett fra avocadoen og over på brødskiven. Har litt ulike varianter, jeg liker: * paprika, (maldon)salt og (grovmalt)pepper + litt sitrondråper * cherrytomater, oregano, frisk basilikum + sitrondråper * all or some off the above + fetaost * agurk og basilikum * all or some off the above + cottage cheese * hva nå enn som måtte være i kjøleskapet * noen ganger bruker jeg majones eller sennep under Ellers bruker jeg det i pastasalat, eller vanlig salat. Avocadoshake er kjempegodt!! Og guacamole selvfølgelig. For ikke snakke om halve avocadoer med litt sitron, creme fraiche og ferske reker Her i huset har vi alltid ørten avocadoer liggende, det er jo tross alt livsnødvendig!
billie Skrevet 22. juli 2007 #10 Skrevet 22. juli 2007 Har hatt perioder der jeg kunne leve på knekkebrød med vita hjertego' leverpostei med avakado og pepper.. det er den beste kombinasjonen! ellers er avakado godt på skinke og andre kjøttpålegpå skiva,nydelig i salater eller med reker.
Gjest Huldali Skrevet 22. juli 2007 #11 Skrevet 22. juli 2007 Jeg er egentlig ikke så glad i advocado, men i sushi syns jeg det er kjempegodt!
Gjest frama Skrevet 22. juli 2007 #13 Skrevet 22. juli 2007 Jeg luner det lett på stekepanna i grove biter. Peper og presser litt sitron over, og har det på skiver. Gjerne med stekt bacon, fårepølse eller skinke til.
Gjest Cirka Skrevet 22. juli 2007 #14 Skrevet 22. juli 2007 Her var det jammen mange gode forslag Gleder meg til å prøve mye av dette
Rainbow Brite Skrevet 22. juli 2007 #15 Skrevet 22. juli 2007 (endret) Jeg luner det lett på stekepanna i grove biter. Peper og presser litt sitron over, og har det på skiver. . Mmmmm.. det må jeg prøve! Har du olje/smør i panna, eller steker du i tørr panne? Edit: Tok vekk baconet og fårepølsen i sitatet Endret 22. juli 2007 av Rainbow Brite
Gjest Cirka Skrevet 22. juli 2007 #16 Skrevet 22. juli 2007 En ting til, når er avocadoen best? Den er alt fra grønn til brunsvart....
Rainbow Brite Skrevet 22. juli 2007 #17 Skrevet 22. juli 2007 En ting til, når er avocadoen best? Den er alt fra grønn til brunsvart.... Det finnes mange forskjellige sorter avocado. Likt for dem alle, er at de er modne når du klemmer litt mykt med hendene og kjenner at den gir etter. Ikke for mye. Du kan jo kjøpe spisemodne avocadoer (dobbelpakke fra bana) til du selv føler at du får dreisen på det. Jeg pleier å kjøpe moden-litt moden-litt mindre moden, spiser modne første med en gang, og de andre utover et par, tre dager. Da ligger de fremme på benken. Trenger du at avokadoer skal modnes raskt, legger du dem i en pose med epler i
Gjest Cirka Skrevet 22. juli 2007 #18 Skrevet 22. juli 2007 Det finnes mange forskjellige sorter avocado. Likt for dem alle, er at de er modne når du klemmer litt mykt med hendene og kjenner at den gir etter. Ikke for mye. Du kan jo kjøpe spisemodne avocadoer (dobbelpakke fra bana) til du selv føler at du får dreisen på det. Jeg pleier å kjøpe moden-litt moden-litt mindre moden, spiser modne første med en gang, og de andre utover et par, tre dager. Da ligger de fremme på benken. Trenger du at avokadoer skal modnes raskt, legger du dem i en pose med epler i Så greit med ekspertråd Jeg kjøpte en sånn dobbeltpakke fra Bama, de var spisemodne og helt mørkebrune. I selve kjøttet var det litt brunt og jeg ble derfor litt skeptisk. Er nok litt kresen av natur
Rainbow Brite Skrevet 22. juli 2007 #19 Skrevet 22. juli 2007 (endret) Bama het det ja... Det gjør ingenting at kjøttet er blitt litt brunt, men det er klart mer appetittelig når det er grønt! Hvis du ikke spiser hele avocadoen, bør du dynke den resterende halvdelen i sitronsaft (sånn flaske som er formet som en sitron vet du) og pakke inn i sølvpapir. Avocado er veldig lys og luft omfintelig, og blir fort brun. Sitronsaften hjelper til å holde den fersk lenger. Jeg pleier å ha litt sitrondråper på avocadoen selv om jeg skal spise den med en gang. Og hvis jeg skal bruke det i pastasalat, lar jeg de så godt som bade i sitronsaft først, da er de deilige lenge (Er forresten godt når avocadoene man bruker i salat er litt mindre modne enn de man bruker på brødskiven eller i guacamole, så de ikke klapper sammen, men holder seg i fine terninger/skiver) Edit: Omfintelig?!? Endret 22. juli 2007 av Rainbow Brite
Gjest Cirka Skrevet 22. juli 2007 #20 Skrevet 22. juli 2007 Okay...da er det vel bare å gå i gang med avocadomaraton Men...sølvpapir? Regner med du mener alum.folie. Leste for ikke så lenge siden at dette ikke skulle brukes for å oppbevare mat, men husker ikke hvorfor...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå