Morell_81 Skrevet 21. juli 2007 #1 Skrevet 21. juli 2007 Hei. Jeg er i midten av tjueårene og har hatt problem med kviser de siste fem årene. Det begynte etter at jeg sluttet på p-pillen siden jeg fikk vite at det var kreftfremkallende og det er mye kreft i familien. Jeg haar prøvd det meste av kremer og salver på apoteket, og så har jeg prøvd noen som legen har skrevet ut for meg. Dette er et stort problem for jeg får så lett arr og ser nå helt forferdelig ut i ansiktet. Har noen råd om andre ting enn kan gjøre for å stoppe disse hersens kvisene? Og noen råd om hvordan man kan få en finere hud, uten så mye arrdannelser?? Svært taknemlig for alle tips og råd!!!
Saeria Skrevet 21. juli 2007 #2 Skrevet 21. juli 2007 Gå til legen og be om tetracykliner (F.eks. Oxytetral eller tetralysal). Har du problemhud andre steder også? Jeg har det og tetracyklinene har vært fine for ansiktet mitt, men ikke for ryggen. Derfor har jeg blitt henvist til sykehuset for vurdering av siste type piller. I tillegg har det hjulpet ansiktet mitt at jeg har ordentlig hudpleieprodukter hjemme. Jeg har en fet hudtype med eksem som også er fet, men gir utslag i tørre flekker, så jeg bruker MD og Exuviance fra hudpleien. I tillegg peeler jeg en til to ganger i uka og legger maske fra MD en gang i uka. Av sminke bruker jeg Glominerals pressede foundation. Mineralsminke er perfekt for oss med uren/fet hud. Den pressede bruker jeg fordi jeg blir lett blank i panna og med løs mineralfoundation (har prøvd B.E. sitt), ble jeg nesten selvlysende blank i panna og på nesen. Jeg bruker også Kiss Me bare, som en base under og over foundationen, for den absorberer fukt fra huden godt. Lykke til!
Gjest Gjest_Baremeg_* Skrevet 24. juli 2007 #3 Skrevet 24. juli 2007 Hei hei Hadde problemer med kviser før. Du skriver ingenting om det er kviser eller om det er mer som acne. Jeg var plaget av gode gammeldagse kviser, de som blir ekle og gule og som ofte kommer i pannen og rundt nesen. De er kanskje bedre å ha enn kraftig acne, men de er fremdeles plagsomme. Jeg prøvde alle mulig kremer og brukte masse penger på produkter fra bl.a. MD formulations og Proactive. Disse produktene fungerte kanskje i noen uker før huden min "eksploderte" og jeg fikk mer kviser enn før jeg brukte produktene. Prøvde ogsp dalacin(?) en periode, men dette fungerte heller ikke. Til slutt hørte jeg på mamma som sa at det kanskje var best å la huden min roe seg ned litt. Jeg ga opp de "fancy" produktene og valgte heller å kjøpe meg en ansikts-scrub. Valget falt på facial scrub fra Nivea, som jeg til dags dato bruker to ganger i uken (onsdag og lørdag ) I tillegg bruker jeg en lett fuktighetskrem under sminken. Jeg har sluttet med foundation da dette synes å forverre kvise problemet, og hvis jeg føler jeg trenger å jevne ut huden så bruker jeg heller farget fuktighets krem eller "flytende solpudder", f.eks fra Kanebo. Bruker også mineralsminke, bl.a. pudder fra I.D. Om natten bruket jeg Normaderm nattkrem som man får kjøpt på apoteket.' Nå er det selvfølgelig individuelt hva som funker for hvem, vi har alle ulik hud, men jeg tror nok det ligger noe i tipset jeg fikk fra mamma. Nemlig at for mye stressing og produkter som skal stoppe kviser, kanskje bare forverre problemet. La huden din roe seg litt og se hva som skjer. Blir kvisene flere eller mindre, eller bare som før? Blir de ikke flere så kan du ihvertfall fastslå at produktene du brukte ikke fungere Håper dette var til hjelp
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2007 #4 Skrevet 24. juli 2007 Mulig du allerede har gjort dette men det er mulig å få fastlegen din til å henvise deg til genetisk veiledning der du kan få testet om du faktisk er arvelig disponert for ulike typer kreft. gjelder ikke alle typer men en del kreftformer vet man hvilke gener henger sammen med. Har selv gjort dette og synes det var veldig bra. Dessuten vil du få tilbud om jevnlig oppfølging, dvs screening for svulster ol, dersom du viser deg å ha genfeil (dvs er arvelig disponert). Og det er jo mye bedre enn å kanskje ikke oppdage symptomene i tide mener nå jeg ;-) Om du ikke viser deg å være arvelig disponert kan du muligens få bruke p-pille, p-stav el. P-piller virker jo faktisk forebyggende mot visse krefttyper.
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2007 #5 Skrevet 24. juli 2007 Jeg ville bare si at den samlede kreftfaren ikke er noe større om man går på p-piller, faktisk er den litt mindre. Enkelte krefttyper heves risikoen litt for, mens andre senkes den for, og samlet blir resultatet positivt. Altså er det ingen grunn til bekymring.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå