Gå til innhold

Spise seg til god helse?


momo

Anbefalte innlegg

Jeg er kronisk syk, noe som har ført til lite bevegelighet og småspising som igjen har ført til overvekt. Føler og at kroppen min ikke tåler sukker, føler meg sykere da.

Lurer derfor på hva man skal spise hvis man vil spise seg til bedre helse?

Det jeg har tenkt selv er my frukt, grønnsaker, fisk og kyllingfilet.

Men er sikkert mye annet posetivt og spise og.

Kom med alt av tips og ideer eller hvis noen har link til noen sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det viktigste er å kutte ut/ned på sukker og raske karbohyrater som rakst omdannes til sukker i kropen. Sukker fremmer betennelsestilstander i kroppen, samtidig som det forbruker av de gode vitaminene og mineralene du allerede har i kroppen.

Det er ikke nødvendigvis noen stor fordel å ta for mye kosttilskudd, det er mye forskning som stiller spørsmål ved nytteeffekten, og noen viser også til skadelige effekter av for mye tilskudd. Men det som er helt klart er at omega 3 er nyttig, enten du klarer å spise mye fet fisk eller tar tilskudd. Omega 3 har langt på vei tilsvarende betennelseshemmende effekt som kortison, men uten bivirkningene.

Ellers er rådet mitt å spise små, men hyppige måltider. Da unngår du å venne kroppen til alt for store måltider, som igjen gjør det lett å overspise og stappe i seg alt for mye usunt.

Unngå lyst mel, gjerne brød i det hele tatt, spis knekkebrød og havregrøt/havrekli i yoghurt, grønnsaker og rent kjøtt/fisk. Gjerne egg, men ikke for mye ost.

Jeg vet at mange argumenterer mot dette her i forumet, men dette er ihvertfall de tingene jeg har gjort selv, og som jeg vet funker.

Det er en selvfølge at man unngår brus, iskrem, snop og kaker så mye som mulig i hverdagen.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldali

Spis MASSE grønnsaker, de innholder mange viktige og gode vitaminer. Drikk mye vann og den gamle gode leksa som kom ovenfor her, den er alltid god :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Overspising av mat gjør jeg aldri, så mengden er ikke noe problem. Egentlig spiser jeg vel relativt sunt når det gjelder mat og. Jeg er veldig glad i både grønnsaker, frukt, fisk og spiser bare rent kjøtt.

Men godteri er det jeg spiser for mye av og sliter med og begrense.

Egg får jeg ikke spist da jeg ikke tåler det. Tåler heller ikke hvete og nøtter.

De siste dagene nå har jeg spist mye grønnsaker, frukt og fisk, litt potet og ris. Og tror nok kroppen jobber nå, for jeg løper på do og tisser hele tiden.

Håper dette vil hjelpe både på helse og vekt.

Jeg elsker fet fisk, så det får jeg i meg nok av. Tar ikke noe vitamintilskudd. Hadde vel heller tenkt til og prøve og spise mye gønnsaker og fet fisk og frukt og få det i meg på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...