Gå til innhold

"Bronsje"


Tinúviel

Anbefalte innlegg

Jeg så en nyhet på VGNett (tror jeg) hvor da Kina tok "bronsje" i et eller annet. Ble faktisk så satt ut av ordet at jeg ikke kan huske hva de tok "bronsje" i.

Kan man bruke ordet, eller er det feil? Snakka med ei venninne som kanskje er litt mindre opptatt av rettskrivning enn meg, og hun mente hun hadde sett det mange steder.

Må innrømme at jeg aldri har sett det/lagt merke til det før, og får assosiasjoner til hvordan mange uttaler ordet og at j'en har sneket seg inn uten at det faktisk er riktig.

Men siden språket skal utvikle seg, blir det vel en sideform med tid og stunder, hvis ikke jeg har gått glipp av at det allerede er det... :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kikka rett i den ordboka da jeg så det, glemte å skrive det i innlegget mitt.

Er dessverre litt språksnobb og liker ikke slike "latskapsord" som jeg synes bronsje er. Føler at det oppfordrer til latskap og ikke å etterstrebe forbedring. Litt sånn "Nei, lille Per, dette er ikke et riktig ord, men bare bruk det nok du så skal du nok se det blir lovlig etter hvert."

Det er jo ikke nødvendig å prøve å skrive riktig lenger, siden ordboka blir endret bare nok personer bruker ordet feil over lang nok tid...

Uff, slå meg i hodet med noe hardt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heheh, ikke ta det siste innlegget mitt altfor seriøst heller da, det er ikke verdens undergang for meg altså :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man skrive "bronsje" riktig, skal man skrive bronse.

Jeg sier ikke bronse, med spiss s. Skulle jeg ha skrevet det slik jeg uttaler det, ville jeg skrevet bronsje.

Men det er forskjell på uttale og skriftspråk også da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke bronse, med spiss s. Skulle jeg ha skrevet det slik jeg uttaler det, ville jeg skrevet bronsje.

Men det er forskjell på uttale og skriftspråk også da :)

Men å uttale bronse som "bronsje" er faktisk feil da, og høres forøvrig helt grusomt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid tenkt på "bronsje"-uttalen som et østlandsfenomen - altså dialekt? Min vestlandske samboer sier "bronse", mens de fleste jeg kjenner her fra Oslo-området sier "bronsje". Samme som "Oshlo"/"Oslo" etc. Men jeg synes det blir feil å skrive "bronsje", det ser helt galt ut.

Endret av itla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...