Snibel Skrevet 20. juli 2007 #1 Skrevet 20. juli 2007 Nå går turen snart til Budapest og vi gleder oss. Dette er en jentetur, så hudpleie og shopping står selfølgelig på agendaen. har noen vært i Budapest og kan anbefale oss noe ?
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2007 #2 Skrevet 20. juli 2007 Anbefaler en tur til Szentendre, like utenfor Budapest. Koselig sted å dra på shopping. I selve Budapest likte jeg best området oppe på slottshøyden.
Champagnepiken Skrevet 22. juli 2007 #3 Skrevet 22. juli 2007 Oppsøk et av de gammeldagse badene - for meg ble det en slags "Orienten møter Sovjet"-opplevelse. Ellers er det mye å se i Budapest - Operaen er nærmest et must, parlamentsbygningen er nydelig, og de har en svær park som jeg ikke husker navnet på. Men der koste jeg meg veldig. Shopping er også bra - finnes et digert kjøpesenter, i tillegg til at ei flott gate i Pest har masse fine butikker. Der ligger alle de største kjedene, i alle fall.
Gjest Lea Skrevet 22. juli 2007 #4 Skrevet 22. juli 2007 Anbefaler en tur til Szentendre, like utenfor Budapest. Koselig sted å dra på shopping. Enig i at Szentendre er et fint sted å besøke. Det er også åpent på søndager, i motsetning til mange av butikkene i Budapest.
Snibel Skrevet 23. juli 2007 Forfatter #5 Skrevet 23. juli 2007 (endret) Takk for svar! Jeg ser at hostelet vi har bestilt ligger en time med metro fra den internasjonale flyplassen. Er det store forhold i Budapest? Liszt Ferenc square skal vi bo i nærheten av.. Hva med severdigheter...? Er det noen andre vi absolutt bør ha med oss der? Endret 23. juli 2007 av Snibel
Champagnepiken Skrevet 23. juli 2007 #6 Skrevet 23. juli 2007 Flyplassen ligger sånn til utenfor byen at jeg ville ha tatt taxi. Kostet meg ca 200NOK fra flyplassen til sentrum - veldig verd det hvis dere er flere til å dele på regninga. I hvilken del av byen er dere innkvartert? Budapest er en ganske stor by. Mange av de historiske severdighetene ligger på Buda-høyden, mens de største shoppeområdene ligger i Pest på den andre siden av elva. Det er en nydelig by å vandre rundt i (men så elsker jo jeg å utforske byer til fots, da). Herlig å sitte på uterestauranter, shoppe litt, se kunst og kultur... Noen "musts" er det jo i byen: * Tyrkisk bad (velg et av de gamle). * Margret-øya midt i elva. * Slottshøyden i Buda, det gamle kongeslottet etc.. * Den store parken som jeg ikke husker hva heter... men som alle guidebøker vil liste opp.
Gjest Blondie65 Skrevet 23. juli 2007 #7 Skrevet 23. juli 2007 Anbefaler en tur til Szentendre, like utenfor Budapest. Koselig sted å dra på shopping. I selve Budapest likte jeg best området oppe på slottshøyden. Helt enig. Dessuten er det fint bare å gå gatelangs og nyte arkitektturen (Eiffel har gjort et visst inntrykk på denne byen også ...)
Gjest Frk Åberg Skrevet 24. juli 2007 #9 Skrevet 24. juli 2007 Jeg vil også anbefale et av de gamle badene. Som å bade i en kirke. Det var også fascinerende garderober og dusjer, med egne basseng for kvinner og menn, hvor mange badet nakne. Følte at jeg hadde kommet noen århundrer tilbake i tid, med middelaldrende damer med langt hår som badet i nettoen. Ellers så er det Buda-høyden med slottet. Veldig fin by, syns jeg. Ble også litt fascinert av de skitne, gamle bygningene.
Fresi Skrevet 24. juli 2007 #10 Skrevet 24. juli 2007 Liszt Ferenc square . Het det der.. Jeg tror det er relativt sentralt i Pest-delen av byen Av badene vil jeg anbefale Szechenyi-badet (litt usikker på stavemåten), det er mest populært blant ungarerne selv, særlig søndager. Nydelige, slottslignende omgivelser, utendørs og innendørs bad og kulper. Og kafe Gerbeaud midt i sentrum for kaker, kaffe og vin! Gammel kafe i wienerstil fra forrige århundreskifte (tror jeg). Taxi er billig og lettvint, men du blir som regel lurt ganske grundig uansett ... best å være litt obs på det ...
Snibel Skrevet 24. juli 2007 Forfatter #11 Skrevet 24. juli 2007 Takk for fler utfyllende svar :D Høres ut som mye spennende, gleder meg fælt :D
Snibel Skrevet 25. juli 2007 Forfatter #12 Skrevet 25. juli 2007 Hotellet vårt er et annet sted nå, det ble byttet om til i nærheten av operaen.
Snibel Skrevet 26. juli 2007 Forfatter #14 Skrevet 26. juli 2007 Hotellet vårt er et annet sted nå, det ble byttet om til i nærheten av operaen. ååå, supert :D jeg har googlet hudpleie og sånt nå, virker som det er veeeeldig gunstige priser! Bortskjemmelse, here we come :D
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2007 #15 Skrevet 30. juli 2007 Sender tips om en guide jeg fant på nettet. En ny nettside med mange fine guider. her er link til Budapest: http://www.reiseplaneten.no/reiseguider/Budapest/
Gjest Elfrida Skrevet 30. juli 2007 #16 Skrevet 30. juli 2007 Hotellet vårt er et annet sted nå, det ble byttet om til i nærheten av operaen.Operaen er flott, og billettene overraskende billige. Ingen grunn til å kjøpe de billigste dersom bedre plasser er tilgjengelige. Hvis dere ikke liker opera eller det som måtte våre på plakaten kan dere ta en sving innom og titte, det er et fint operahus.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå