Cathie Skrevet 20. juli 2007 #1 Skrevet 20. juli 2007 Jeg tenkte å lage ovnsbakte grønnsaker i dag, men når jeg har prøvd det tidligere blir de enten tørre eller svidd uten at de er ferdige... Så hvordan lager dere ovnsbakte grønnsaker, og har dere noen tips til hvike grønnsaker som skal være med? Hittil har jeg gulrøtter, paprika, minimais og blomkål... det er kanskje nok? Skal ha det sammed med fløtegratinerte poteter og kalkunstek.
gladidag Skrevet 20. juli 2007 #2 Skrevet 20. juli 2007 Blanding av rotgrønnsaker er godt, har litt olje, salt, pepper og evnt. timian på..godt med littegrann honning eller appelsinsaft og. Squash, aubergin, løk, paprika, hvitløk i hele fedd, noen cherrytomater, urter, salt, pepper, olje er annen god blanding..nesten ratatouille. jeg pleier å blande alt sammen, har det i ildfast form og 200 grader til de er passe myke..kan ha foile over hvis du syns de blir for mørke. Hvis eg skal steke kjøtt eller fisk i ovnen legger eg gjerne det oppå grønnsakene.
Solskinn Skrevet 20. juli 2007 #3 Skrevet 20. juli 2007 Ja det er viktig å ha i olje. Ellers er det bare å dekke dem til om de ikke her helt ferdige men har begynt å bli tørre/brennte som du sier, samt ha det i biter slik at de bruker ca like lang tid på å bli ferdig. Jeg bruker olje, rosmarin og hvitløk sammen med grønnsakene.
Cathie Skrevet 20. juli 2007 Forfatter #4 Skrevet 20. juli 2007 Tusen takk for svar! Noen som vet hvor lenge ca jeg må regne med at de skal være i ovnen?
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2007 #5 Skrevet 20. juli 2007 Kommer an på grønnsakene - om du skal steke slike som nevnt i førsteinnlegget ditt vil jeg tro en halvtime på maks 200 grader er nok. Om du steker rotgrønnsaker, løk o.l er min erfaring at ca 45 minutter på 200 grader er passe - men følg med så de ikke blir tørre og svidde. Det går an å helle på litt vann også underveis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå