Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Heia,

Jeg måtte idag trekke en tann i overkjeven pga infeksjon i den tidligere rotfylling flere år tilbake.......:(

Jeg lurer på om noen av dere har foretatt en bro/implantant behandling? Hvordan foregår dette? er det ubehagelig/vondt og ikke minst er det snakk om flerfoldige tusen (fra 10.000??)

Håper på mange svar !

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke fått gjort det selv, men har gjort det på mange :)

Bro er nok mindre smertefullt, og billigere. Ulempene her er at du må slipe ned fler tenner, vanligvis minst 3, og at det blir vanskeligere å holde rent etterpå. Vil alltid kunne bli problemer her senere, med hull i kanten på tennene som er bro-pilarer osv.

Implantat er sannsynligvis dyrest (mellom 20 og 30.000), og kan være mer smertefullt, da det er enten en eller to små operasjoner. Var med min far da han fikk satt inn to implantater på samme dag, og han sa dagen etter at han syns det gikk så greit at han ikke ville gruet seg noe om han skulle igjennom det igjen. Farene ved et implantat er at det kan bli betennelse rundt det, om man har tannkjøttssykdom i munnen fra før (periodontitt), men dette er sjelden :)

Hadde det vært mitt valg, ville jeg nok valgt ett implantat, selv om dette er dyrere.

Gjest Gjest
Skrevet
Ulempene her er at du må slipe ned fler tenner, vanligvis minst 3, og at det blir vanskeligere å holde rent etterpå. Vil alltid kunne bli
Hvis tennene på hver siden av den trekte tanner er friske - holder det da å kun slipe ned de to. Er en av dem rotfylte, velger man gjerne å forlenge broen med et ledd for å få mer styrke - så da blir det tre trenner som slipes ned.

Til trådstarter:

Ja, bro koster flerfoldige tusen. Med tre ledd (over to nedslipte tenner + over den du har trekt) ligger på + - 15 000.-

Skrevet
Hvis tennene på hver siden av den trekte tanner er friske - holder det da å kun slipe ned de to. Er en av dem rotfylte, velger man gjerne å forlenge broen med et ledd for å få mer styrke - så da blir det tre trenner som slipes ned.

Til trådstarter:

Ja, bro koster flerfoldige tusen. Med tre ledd (over to nedslipte tenner + over den du har trekt) ligger på + - 15 000.-

Ehm.... kan vist ikke telle idag :D Med minst 3, mente jeg at broen fikk 3 ledd, 2 nedslipte og ett hengeledd :)

Vil også legge til at en rotfylt tann fint kan være pilar alene på den ene siden, men det må vurderes nærmere av den behandlende tannlegen.

Skrevet

Trådstarter her:

tusen takk for alle svar :) huff jeg skjemmes slik av at jeg må få bro eller implantat i 30 års alderen.......men slik går det vel når man lider av forferdelig tannlegeskrekk......og jeg må bare presse meg til å gå til tannlegen, vil ikke miste de andre tenna.......

Hva vil det si å pusse ned tennen hvis anlagt bro? og hvordan gjøres et implantat? Min tannlege snakket noe om skruer/stifter?? Hva er minst ubehagelig for meg som får brekninger når noen holder på i munnen min, derav tannlegeskrekken. Jeg går til kommunal tannlege, muligens det kan bli litt billigere der? Her er takstlisten men jeg forstår ikkeno.....

http://www.tannhelserogaland.no/newsread/news.asp?n=5367

Man betaler vel ikke denne summen i et engangsbeløp?? altså fra 10.000 og oppover.....

Det er to år siden jeg sist var hos tannlegen, jeg fikk ordnet en del hull men så tok angsten overhånd og jeg sluttet å gå. Burde de ha sett infeksjonen i den rotfylte tannen allerede da? og kunne de gjort noe da for å redde tannen? Min tann knakk nemlig rett av og det skyldtes visstnok en infeksjon i rotfyllingen.

Skrevet

Et lite spørsmål til , hvordan fungerer en bro?? Jeg vil gjerne skjule det skjemmende hullet hvor det nå ikke er en tann lenger.....

Skrevet

En bro ser ut som 3 (eller fler) tannkroner som henger sammen, ser veldig ekte ut :) den midterste av tannkronene, om det er 3, vil dekke over hullet, og se ut som tannen du har trukket, mens de to på hver side vil dekke over de nedslipte pilartennene

Skrevet (endret)
Trådstarter her:

tusen takk for alle svar :) huff jeg skjemmes slik av at jeg må få bro eller implantat i 30 års alderen.......men slik går det vel når man lider av forferdelig tannlegeskrekk......og jeg må bare presse meg til å gå til tannlegen, vil ikke miste de andre tenna.......

Hva vil det si å pusse ned tennen hvis anlagt bro? og hvordan gjøres et implantat? Min tannlege snakket noe om skruer/stifter?? Hva er minst ubehagelig for meg som får brekninger når noen holder på i munnen min, derav tannlegeskrekken. Jeg går til kommunal tannlege, muligens det kan bli litt billigere der? Her er takstlisten men jeg forstår ikkeno.....

Man betaler vel ikke denne summen i et engangsbeløp?? altså fra 10.000 og oppover.....

Det er to år siden jeg sist var hos tannlegen, jeg fikk ordnet en del hull men så tok angsten overhånd og jeg sluttet å gå. Burde de ha sett infeksjonen i den rotfylte tannen allerede da? og kunne de gjort noe da for å redde tannen? Min tann knakk nemlig rett av og det skyldtes visstnok en infeksjon i rotfyllingen.

Det er umulig å kunne si om de burde ha sett infeksjonen da, men sannsynligvis kunne de ikke det. Veldig mye kan skje i munnen på to år, og at en rotfylt tann knekker, er det umulig å se på forhånd (om det ikke er frakturlinjer da).

Ved en bro får du bedøvelse og tannlegen sliper ned tennene som skal være pilarer. Dette kjennes som å borre. Så tas det avtrykk av tennene dine som sendes til en tanntekniker som lager nye tenner til deg (broen). Neste time får du enten prøve broen halvferdig, eller broen festes og er ferdig. Dette avhenger av den enkelte tannleges arbeidsvaner og erfaringer.

Ved implantat, får du bedøvelse og en kirurg (oralkirurg, tannlege med ekstrakomptanse) eller tannlege med spesialkompetanse legger ett lite snitt i tannkjøttet ditt, bretter dette noe til side, og borrer så ett hull i kjevebenet ditt. I dette hullet skrur tannlegen så ned en titanskrue, som vil bli den nye "roten" på tanna. Så brettes tannkjøttet tilbake igjen og sys fast. Videre fins det nå to forskjellige metoder, men uansett tar det noen uker før du får den ferdige tannen skrudd nedi skruen. Denne ser ut som en helt vanlig tann, men er støpt i en spesiell type porselen.

Bro tar derfor kortere tid enn implantat, da du med implantat får en lang ventetid fra operasjonen til ferdig tann.

Og nei, den offentlige tannlegen din kan nok ikke gjøre implantatet, men sannsynligvis vil den nok kunne lage broen for deg.

Når det gjelder betaling kan du sikkert få en betalingsavtale, men det må du avtale med den behandlende tannlegen.

Endret av Tinesol
Gjest samme gjest
Skrevet
Trådstarter her:

For det første vil jeg si at du må gjøre alt du kan for å bli kvitt tannlegeskrekken din. hadde du bodd på mine kanter av landet, skulle jeg anbefalt deg verdens mest ok tannlege.

Vanskelig å vite om tannlegen burde ha sett infeksjonen ved roten forrige gang. Kan godt hende h'n burde gjort det. Det som forundrer meg, er at de nesten ikke ser noe som helst på røntgen lenger.

Hvis de to tennene på hver side av dent annen du ahr trekt er friske, høres det helt merkelig ut at du skal ha stift. Ei bro holder ikke i evighet (er du heldig holder den i 20 år). Etter at broa må byttes ut for første gang, settes den nye på stift. Man bruker altså ikke stift hvis røttene på de nedslipte tennene er ok. Stift betyr at det bores nedover i rota, og settes en stift nedi der.

Så lenge den prislista du linker til ikke viser prisen hos tanntekniker, er det umulig å finne ut hva broen din kommer på, men den prisen skal tannlegen din kunne gi deg.

Ta med radio eller noe annet i mniformat, plugg inn hodetelefoner og hør på radio elelr musikk mens du ligger i tannlegestolen - det hjelper helt utrolig.

Snakk med tannlegen om brekningsfornemmelsene dine, så finner dere sammen en måte å takle det på. Kanskje det kan funke hvis dere avtaler et tegn du skal gi med hånden som betyr at tannlegen skal ta hendene sine ut av munnen din umiddelbart ved det tegnet. Det kan bidra til at du føler du har litt mer kontroll over situasjonen, og kanskje du blir kvitt brekningsfølelsen.

Rotfylte tenner blir ofte litt sprø. Det knakk rett av på meg også. Viste seg at det var en infeksjon i rota, og jeg måtte ha bro. Veldig glad jeg byttet tannlege. Hos meg skyldtes det nok dårlig tannlegearbeid, men man kommer ikke sæløir langt med reklamasjon på det. de sier bare at det har oppstått etterpå.

Prøv å glemme tanken på om dette burde ha vært oppfdaget tidligere. Du har ikke mulighet til å bevise det nå, og vil, bare bli mer irritert hvis du tenker mer på det.

De fleste tannleger vil ha penger så fort som mulig, men snakk med tannlegen - så kommer dere sikkert frem til en løsning.

Og til slutt; Vær så snill å gå til tannlegen for sjekk minst en gang pr år. Det er for dyrt og ubehagelig å la være.

Skrevet (endret)
Det som forundrer meg, er at de nesten ikke ser noe som helst på røntgen lenger.

Hva i all verden mener du med dette? Kjenner meg absolutt ikke igjen i det. Med dagens metoder og digitalt røntgen, kan man forandre kontrast, og stille på alt mulig og få frem mye mer enn man gjorde før.

Hvis de to tennene på hver side av dent annen du ahr trekt er friske, høres det helt merkelig ut at du skal ha stift.

Det er vel ingen som har snakket om stift her, det er snakket om implantat, som er to vidt forskjellige ting.

Endret av Tinesol
Gjest samme gjest
Skrevet
Hva i all verden mener du med dette? Kjenner meg absolutt ikke igjen i det. Med dagens metoder og digitalt røntgen, kan man forandre kontrast, og stille på alt mulig og få frem mye mer enn man gjorde før.

Det er vel ingen som har snakket om stift her, det er snakket om implantat, som er to vidt forskjellige ting.

Ja, der kan du se. Da er du ikke alene om å ha vært litt rask med å svare i denne tråden. ;)

Jeg leste innlegget litt feil, og trodde det var snakk om stift i forbindelse med broen.

Er det undertone av såre tær i innlegget ditt?

Hva gjelder det jeg skrev om røntgen tror jeg kanskje ikke du og jeg trenger å diskutere det i denne tråden. Det er sol og fint ute, så da vil jeg gjøre noe annet enn å "krangle" med en som kanskje føler seg gått etter i næringa.

Ha en god og solrik kveld :sol:

Til trådstarter: Lykke til, dette går så bra - husk musikk elelr radio på øret :)

Skrevet

takk for svar begge to :) hmmm vet ikke helt hva jeg skal gjøre........bro er kanskje det enkleste men syns det høres så drastisk ut å måtte slipe ned to friske tenner, blir på en måte at man ødelegger 2 tenner utenom den man trakk. Implantat høres kanskje bedre ut på alle måter, men grøss og gru med borring i skjevebeinet............man må jo få sykt med bedøvelse da og ikke rart det koster med en kirurg........

Skrevet
Ja, der kan du se. Da er du ikke alene om å ha vært litt rask med å svare i denne tråden. ;)

Jeg leste innlegget litt feil, og trodde det var snakk om stift i forbindelse med broen.

Er det undertone av såre tær i innlegget ditt?

Hva gjelder det jeg skrev om røntgen tror jeg kanskje ikke du og jeg trenger å diskutere det i denne tråden. Det er sol og fint ute, så da vil jeg gjøre noe annet enn å "krangle" med en som kanskje føler seg gått etter i næringa.

Ha en god og solrik kveld :sol:

Til trådstarter: Lykke til, dette går så bra - husk musikk elelr radio på øret :)

Er ikke interessert i å krangle om dette jeg heller, men syns det er rart å slenge ut sånne kommentarer og skjære alle i ett helt yrke over en kam.

Gjest Gjest
Skrevet
takk for svar begge to :) hmmm vet ikke helt hva jeg skal gjøre........bro er kanskje det enkleste men syns det høres så drastisk ut å måtte slipe ned to friske tenner, blir på en måte at man ødelegger 2 tenner utenom den man trakk. Implantat høres kanskje bedre ut på alle måter, men grøss og gru med borring i skjevebeinet............man må jo få sykt med bedøvelse da og ikke rart det koster med en kirurg........

Akkurat nå holder jeg på med å få satt inn et implantat der hvor ene fortanna mi var. Den var i ferd med å brekke pga. tidligere skade, hadde rotfylt den for noen år siden, men rotfyllingen varte 6-7 år. Da var tanna i ferd med å si takk for seg. Jeg har fått satt inn selve "rota" til implantatet, det var en operasjon som var over på en liten halv time. Jeg var svett og nervøs, men det gikk mye bedre enn ventet. Mye bedøvelse og smertestillende tbl. i en dag eller to etterpå. Skal sette på plass en "festesak" på inplantatet om noen få uker, deretter kommer tanna på plass etter bare kort tid. Med en pris på 25000 håper jeg at investeringen vil vare "evig"....

Spanderer bleking på de andre tennene mine samtidig nå, slik at jeg får hvitt "colgate-glis", tror jeg blir veldig fornøyd når jeg blir ferdig.

Det eneste negative var at jeg ikke fikk nok info på forhånd om at dette tar TID. Implantatet trenger tid til å gro fast i beinet, og det er nå 8 mnd. siden tanna ble trukket. Som den utålmodige sjel jeg er, så hadde jeg sett at dette var unnagjort på max to uker..... (det ser sånn ut på TV-progremmer....) Men det var det altså ikke....

• 10 måneder senere...
Gjest Grafica
Skrevet

Hei Glow! Jeg var hos tannlegen igår. Hadde en (gjennområtten...) melketann uten noen ny tann under. Dette er trygdekassedekket! Altså du får igjen pengene av trygdekassen etterpå. MEN det er ikke alle tannleger som er dekket, så sjekk rundt!

Jeg skal altså ha implantat, og jeg vet ikke helt hva som skjer fremover. Igår var jeg hos tannlegen, og ble lagt i narkose (på eget initativ, siden jeg skulle fikse åtte hull...). Jeg er ærlig talt ikke helt sikker på hvor mye de har gjort for å forberede implantatet, siden jeg ikke var i form til å spørre om så mye når jeg våknet. Men det er hvertfall ingen tann der men mange sting!

Vet ikke hvor du bor Glow, men jeg var hvertfall på Bygdøy Allè Tannestetiske senter i Oslo, og de var helt fantastiske.

Skrevet
Kan ein velge mellom:

- Den brorgreia der ein sliper ned tenner og får på plass ei falsk bru(sitt denne permanent fast?)

- Stift som borres fast i kjevebeinet

- implantat som opereres inn

Men koster alt dette mange titusener??? Tannlegen eg var hos sist sa det ikkje var så dyrt. Alt over 10 000 er svindyrt i mine auger, også hos tannlegen.

Jeg tror det koster minst å sette på en krone på en stift.

En fullkrone i porselen koster mellom 5.500 og 6.000, stiften koster et par tusen. Så man slipper nok unna med en krone med stift til under 10.000 hvis man ikke må rotfylle i tillegg.

En bro koster i overkant av 2.000 pr ledd hos tanntekniker. Så en treleddsbro (mest vanlig) vil koste rundt 6.000. I tillegg kommer kostnadene til tannlegen for å slipe ned tennene som skal være pillarene for broen. Jeg ville regne med 3-4000 pr. tann om det ikke er behov for å spesielt arbeid med disse tennene .

Så en bro vil i normale tilfeller komme 12.000 og oppover avhengig av arbeidet på tennene som skal være pillarer.

Setter man inn et implantat så koster den mellom 20.000 og 30.000 for en tann.

Tannlegen min sier at kroner bør kunne holde i 20 år, broer noe kortere tid og implantater bør kunne holde livet ut om man ikke får komplikasjoner. Tiden er selvsagt avhengig av at man ikke får tannkjøttsykdommer, karies i disse tennene samt hvor stor del av tannen som var igjen etter nedslipingen.

Det er noe vanskeligere å holde rent om man får en bro fordi det ikke er mulig å komme til mellom tennene med tanntråd.

Tannlegen min er ekspert i å sette inn implantater (har fagbrev for dette) og han sier at selve inngrepet kan gjøres ved en operasjon og så trenger man selvsagt tid etter inngrepet til at sår skal heles etc. Det er også en viss risiko for at man reagerer på titanskruen, får komplikasjoner i form av betennelser etc., men den er ganske liten. Han anbefaler spesielt implantat dersom tennene som skal være pillarer i broen er rimelig friske og har vært boret i lite tidligere. Det er et stort inngrep å slipe ned tennene som skal være pillarer og man kan risikere at de blir veldig følsomme (spesielt dersom man har nerver som ligger høyt). Da kan man endel opp med større inngrep i pillartennene enn man hadde tenkt. Ved implantat så rører man ikke nabotennene og de slipper derfor noe inngrep.

Kona mi fikk 2 broer i år og hun hadde valget mellom bro og implantat. Hun valgte bro istedet for implantat fordi hun var redd for å få et fremmedlegeme ned i kjevebenet samt at det var en viss risiko for at inngrepet kunne gå galt og man kunne få smerter etterpå. Det var lettere for henne å velge bro fordi tennene som skulle være pillarer var såpass nedboret at de uansett også måtte behandles. Da slo man to fluer i en smekk og fikk fikset opp alle 6 tennene.

Men i din situasjon har tannlegen nevnt at du kan få stift (underforstått å sette inn en stift og sette krone på denne). Dette vil da høyst sannsynlig være det inngrepet som koster minst og har minst risiko for komplikasjoner siden det kun er en tann som skal behandles.

En grunn til at tannlegen foreslår noe annet enn kun å sette inn en stift kan være at det er så lite tannsubstans igjen i tannen slik at tannen kan bli svak etter at man setter inn en stift. Da kan kronen løsne etter noen år. Setter man en bro på rimelig friske tenner så vil den være sterkere. Du vet sikkert selv om tannen er sterkt nedboret eller ikke.

Så jeg ville spurt tannlegen om fordeler og svakheter med hver metode og prisen for hver av metodene. Jeg ville valgt den metoden som har lengst levetid selv om den er noe dyrere. Grunnen er at det er noe herk å gjøre slike inngrep og jeg ønsker ikke å repetere det.

En bro sementeres på slik som en krone sementeres på. Dette kan sees på som permanent da den skal holde i minst 20 år. Skulle man noen år senere måtte rotfylle en av pillartennene som har bro på seg så er høyst sannsynligvis broen ødelagt og man må lage en helt ny bro. Det er ikke lett ta av broen i "skjøten". Dette er en grunn til at man ofte rotfyller tenner som skal være pillarer i en bro før man setter på broen dersom de har risiko for å få problemer senere. Dette bidrar til å øke kostnadene ved å velge broløsningen.

Gjest Grafica
Skrevet

Om du kan gå uten tann avhenger av hvor i munnen den er. Min var tanna nest bortenfor fortennene, og så ung som jeg er, kunne jeg risikert at de bakre tennene "tippet fremover" med årene og ga meg skjevt bitt.

Fått litt mer info fra tannlegen nå. De fjernet bare melketanna mi forrige uke, så skal det gro. De kan tidligst begynne implantatbehandlingen om 3-6 måneder, noe som passer meg bra... (fryktelig vondt i munnen nå, stingene strammer og jeg må tilbake og få slipt ned et par fyllinger de satte inn som er for høye)

Du kan be om narkose når selve implantatet skal settes inn, eller lystgass. Vær klar over at narkose kommer på ca 3000 pr time, lystgas vet jeg ikke hvor mye koster. Men da slipper man smerten mens det pågår, så får du heller knaske smertestillende et par dager etterpå.

Jeg har til sammen denne uka spist ca 20 gram smertestillende :hakeslepp: (men så må jeg ha 1,5gram om gangen for at det skal ha noen virkning)

Skrevet
Paladin: Takk for eit kjempegodt og utfyllande svar!! Eg syns stift og implantat høres forferdelig vondt ut. Og kva er egentleg forskjellen på implantat og stift?

Sjekk her for detaljer om implantat:

http://www.tannatelieret.no/Tannhelseinfo.aspx?docid=87

http://www.tannatelieret.no/Tannhelseinfo.aspx?docid=86

Her er info om stift:

http://www.tannatelieret.no/Tannhelseinfo.aspx?docid=59

Et implantat er en kunstig tann som skrus fast i kjevebenet etter at restene av den originale tannen er fjernet.

En krone med stift betyr at man rotfyller den ekte tannen og bygger opp en stift som skal bære kronen. Stiften settes fast i roten.

Begge inngrep skal være smertefrie. Å sette inn en stift skal ikke være vondt fordi tannen er allerede rotfylt og det er ingen nerve i tannen som kan gi smerte. Kona mi har fått stift på diverse tenner i forbindelse med den store jobben hun hadde med å få innsatt 2 broer uten at hun syntes disse inngrepene var smertefulle.

Det hun syntes var vondt var den jobben tannlegen måtte gjøre for å fjerne tannkjøtt for å komme ned til de tannrestene hun hadde. Hun hadde problemet med at det var så lite tannsubstans igjen på enkelte tenner at tannen ikke stakk over tannkjøttet. Får å få festet kronen måtte tannlegen derfor operere vekk noe tannkjøtt slik. Det er imidlertid ikke vanlig at det er så lite igjen av tannen før man setter på krone.

Det var imidlertid ikke vondt mens inngrepet skjedde fordi hun var bedøvet. Smerten kom hjemme senere da bedøvelsen gikk ut. Dette fordi det tar tid for såret i tannkjøttet å gro.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...