Gå til innhold

Kan du mekke


Gjest vimselot

Anbefalte innlegg

Gjest vimselot

Hva kan du ang bilskift, bytte filter og dekkdimensjon, eller overlater du det helst til dine mannlige venner evt. mann. ?

Jeg gjør det jeg kan, men vil helst ha med meg en mann, og kler meg gjerne i kjole, slik at han må gjøre alt...

Tuller, men hva kan du gjøre, evt. hva som er galt med bilen må du finne på, om du ikke har opplevd det...

Når panseret er fyllt av damp... f.eks. (nei, jeg jobber ikke med bil og vet ikke hva jeg ville gjort, om det ikke var en bekk i nærheten.

Hva gæli kan ha skjedd når det begynner å koke, bortsett fra at jeg vet man må vente og la bilen kjøle ned, og etterfylle med vann...

Hva gjør man, og hvorfor ikke mekke litt selv... eller for å spørre på en annen måte?

vet de fleste har bilene på service og ok, men da lærer man vel ikke hva man skal gjøre i en krisesituasjon, et fremmed øde sted...

Så hva kan du, ang biler. Fint om du gjest, sier om du er mann f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan (har) skiftet dekk, olje, plugger. Jeg antar at jeg skal klare det meste.

I den bilen jeg har nå, så er det fint lite som kan gjøres på grunn av elektronikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det overlater jeg til mannfolka......................

Har jeg noen gang hatt problemer med bil så bare ser jeg litt sånn hjelpesløs ut og da er det alltid noen menner som kommer strømmende for å redde meg ut av problemet.

Motorolje på fingrene unngår jeg så langt jeg kan. Dillete,javel, men jeg kan ungå det så gjør jeg det.

Jeg fyller bensin,kan fylle spylevæske,kjølevann og kan peile/ fylle olje.

Skifte dekk har jeg aldri gjort, men jeg har jo sett gubben gjøre det i tyve år så jeg mener jeg hadde klart det om jeg absolutt var nødt.....

Utover det så ville jeg søkt hjelp hos et manneben..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderte å bli NAF medlem mtp vis bilen skulle havarere langs veien men fant ut at et miniskjørt fra H&M er rimelige og gjør samme nytten :ler::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tweek

Jeg kan ingenting nesten, men så har jeg ikke lappen eller bil. Men når jeg kjøper bil så vil jeg klare mye selv, men må jo lære det først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellsippa

Jeg kan faktisk svært lite. Nå er det jo så mye elektronikk på bilene at det uansett er det lite andre enn mekanikere kan gjøre.

Hvis jeg stopper langs veien vil jeg heller ikke slippe til et hvilket som helst mannfolk. En del av dem tror at de kan mer enn de faktisk kan, og jeg tar ikke sjansen på at de gjør vondt verre.

Så derfor har jeg meldt meg inn i NAF og kan ringe etter assistanse når jeg har behov for det. Har heldigvis ikke vært så mange ganger, men noen har det vært. Så det er vel anvendte penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fliss

Kan fylle bensin .. that`s it.

.. på den gamle bilen min skiftet jeg dekk .. for de var så små. Nå har vi dekkhotell - kjempepraktisk - trenger ikke tenke på dekkskifte lenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill

Jeg kan ikke si at jeg kan mekke biler, men noe kan jeg jo!

Jeg kan:

Skifte dekk

Riste luftfilteret :sjenert:

Bytte luftfilteret

Peile olje, etterfylle olje

Helle i spylevæske, fylle bensin, fylle luft i dekkene (woov)

Bytte batterier

Ta av pluggende, blåse dem rene å sette dem på igjen (gjorde ofte dette på en gammal bil jeg hadde før ;) )

Bruke startkabler ( ---"----)

Når den koker så vet jeg at det mest sannsynelig er lite vann i radiatoren.

Når det gjelder overnevnte, vet jeg også at det kan lønne seg å sette på varmen på full fres (dersom jeg ikke har anledning til å stoppe akkurat der)

Skrens: Ikke bremse, men clutche å styre unna

Hmm, ja dette kan jeg - men er mest stolt av at jeg kan fikse plugger :)

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en lang liste Silmarill. :) *imponert*

Noen ganger er det greit å bruke verksted, men stort sett gjør

jeg det meste av bilvedlikehold selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mnja....jeg kan skifte hjul og peile olje og that's it tror jeg. (Og kan så klart etterfylle bremsevæske og spylevæske og sånn.)

Men på min gamle bil så byttet jeg lykteinnsats og la inn ekstra bremselys i bakruta. Der var det heller ikke noe problem å bytte lyspærer selv. Det er det på den nye :frustrert: . Bytte batteri gjorde jeg også, ja, og det håper jeg virkelig jeg kan klare på den nye også, men behovet har ikke meldt seg enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overlater det meste til mannen, det er så greit.

Men jeg kan en god del hvis jeg må, har hatt en del gamle biler som jeg har måttet skru litt på oppgjennom årene ;)

Ting jeg klarer hvis jeg må:

Fylle bensin

Fylle spylevæske

Peile og etterfylle olje (det måtte jeg gjøre i dag for mannen er bortreist)

Bytte lyspærer

Bytte dekk

Fylle vann

Fylle servoolje

Skifte viftereim

Skjekke og skifte plugger og stift

Bytte viskere

Bytte luftfilter og oljefilter

Kom ikke på mer i farta. Men jeg har vært med mannen en del i garasjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampyra

Jeg kan ganske mye, men gjør minst mulig hvis jeg ikke må :sjarmor: Etter å ha hatt en bilmekaniker som samboer noen år lærer man mer enn man ønsker :ler:

Jeg tror ikke det er mye jeg ikke klarer å gjøre så lenge jeg har en instruks og styrken til å løfte deler og løsne harde muttere, men jeg gjør det ikke fordi jeg ikke gidder.

Dette er de tingene jeg har gjort/vært med på:

Fylle olje, kjølevæske, spyleveske, bremsevæske, bensin, og girolje.

Bytte olje, kjølevæske, og bremsevæske.

Skifte dekk, vindusviskere og sikringer.

Skifte luftfilter, oljefilter, plugger, batterier, og lyspærer.

Bytte luftinntaksslange (aner ikke hva denne heter), og kjølevannslange.

Smøre låser og gummilister gjør jeg jevnlig.

Brukt startkabler, og tauet bil.

Stramma viftereim, og satt på plass servoreim som hadde hoppet av.

Jeg har helt sikkert gjort andre ting også, mye har jeg gjort alene men sånne ting som å bytte bremsevæske, olje, kjølevæske osv har jeg gjort sammen med andre fordi det er lettest med to. (men jeg har vært med på det og vet hvordan det skal gjøres dersom jeg noen gang må gjøre det alene. Jeg har gjort det meste av tingene selv og ikke bare vært håndtlanger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan (riktignok ikke på alle biler, men..)

- fylle bensin, olje, kjølevæske, servoolje, luft i dekkene

- sjekke og skifte plugger, luftfilter, oljefilter, lyspærer

- skifte dekk, olje, batteri

- lufte bremsesystemet

- skifte bremseklosser og skiver

- skifte dynamo, clutch og håndbrekkswire

- bytte lykter

- bruke startkabler

og så har jeg faktisk foretatt motorbytte på bilen min, men det tok sin tid!

Og her hjelper det ikke å få hjelp fra mannen, for han kan mindre enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan nok ikke allverden.

Men jeg kan fylle bensin ja (det er sjokkerende når noen som kjører ikke kan det, men jeg vet de finnes!)

Kan fylle spylerveske også

Kan peile olje, og etterfylle om nødvendig

Kan stort sett bytte lyspærer også (hovedlyset fremme er av og til litt tricky å få tak i da på noen biler)

Jeg kan bytte dekk på bilen også, og kan fylle/sjekke luft etc.

(I praksis bytter jeg ett dekk hver gang da, også bytter min mann de andre tre. Jeg bytter ett for å være sikker på at jeg i alle fall kan det...)

Skulle nok klart å putte på vann om den kokte også, bare aldri hatt behov for å prøve. (men jeg vet at å sette på varmlufta inni bilen er en god ide ja)

Jeg har derimot ikke prøvd meg på plugger, filtre og denslags, og vil helt slippe å prøve...

Jeg nøyer meg med å kunne "det grunnleggende" for å kunne kjøre en relativt velfungerende bil. Og jeg kan i alle fall mer enn min mann. Han kan ikke kjøre bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan lese instruksjonsboka... så regner med at jeg hadde fått til en god del på min bil. Men jeg pleier å sette bilen min på service med jevne mellomrom, så jeg har ikke gjort noe særlig annet enn å fylle på bensin og spylevæske de siste årene.

Jeg har skiftet dekk et par ganger, og jeg har satt på ekstrahjul. Det er tungt, siden jeg har en kjip liten jekk. Så det pleier jeg å enten betale noen for å gjøre, eller å bytte når jeg skal på service. (Som regel sommerdekk, siden jeg kjører piggfritt og heller kjører med disse dekkene en ekstra måned fram til service, enn å gjøre det selv. ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det overlater jeg til mannfolka......................

Har jeg noen gang hatt problemer med bil så bare ser jeg litt sånn hjelpesløs ut og da er det alltid noen menner som kommer strømmende for å redde meg ut av problemet.

Motorolje på fingrene unngår jeg så langt jeg kan. Dillete,javel, men jeg kan ungå det så gjør jeg det.

Jeg fyller bensin,kan fylle spylevæske,kjølevann og kan peile/ fylle olje.

Skifte dekk har jeg aldri gjort, men jeg har jo sett gubben gjøre det i tyve år så jeg mener jeg hadde klart det om jeg absolutt var nødt.....

Utover det så ville jeg søkt hjelp hos et manneben..........

Likestilling skal vi ha - men motorolje på fingrene - nei fysjameg! :ler:

Synes dere er flinke jeg, jenter. Nå er det ikke så mye man får gjort om moderne biler bryter sammen, da må man på merkeverksted og få diagnose via pc - de er jo stappfulle elektronikk og sensorer disse nye såpestykkene... Vanlig vedlikehold/ettersyn og dekkskift er ikke noe problem.

Jeg har mekka mye bil gjennom oppveksten og i voksen alder. Vi har også flere veteranbiler og selv om mannen står for hovedvedlikeholdet på disse er jeg ikke fremmed for å ta i et tak. Har bl.a overhalt motor og gear på den ene. Verktøykassen er alltid med og mindre problemer fikses glatt underveis. Er ikke mekaniker men har alltid hatt stor interesse for dette.

Og som nevnt over her, det er slett ikke alle mannfolk som kan så mye om bil, men det sitter langt inne å innrømme det :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå er det min bil jeg svarer for, fordi modellene er foskjellig så siden det er min bil jeg har gjort noe på!

-fylle bensin

-ta ut bensintanken (sjeldent man må det da ;) )

-peile og fylle olje

-bytte oljefilter

-bytte tennplugger

-bytte luftfilter (eventuelt bare rengjøre)

-bytte dekk

-fylle luft i dekk

-bytte vindusviskere

-fylle spylevæske

-bytte motor

-bytte koil

-måle strøm visst noe ikke virker

-bytte lyspærer

-bytte sikring

er det noe jeg har glemt? :forvirret:

det er så mye jeg egentlig kan :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør alt på bilen jeg. Fra a til å. Greit å f.eks vite hvordan man skifter dekk hvis man punkterer midt i ødemarka, og ergo, vite HVOR reservedekket ligger. Gjør meg ikke noe å bli skitten under neglene; hendene mine tåler vann og bli vasket ;)

Kuriositet: dessuten var det kult å svare fyren på bensinstasjonen, etter at jeg hadde kjøpt vindusviskere, når han sa "jeg skal hjelpe deg å skifte, du må bare vente litt" - "du, det fikser jeg selv. men takk for tilbudet". Han sto å måpet litt merkelig nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan

fylle bensin

fylle spylerveske

peile olje og etterfylle (hvis jeg bare husker det)

sjekke lufttrykk

skifte hjul (men er ikke flink nok til å stramme etterpå)

OK, mitt ønske er at vi har vær vår bil og at mannen fikser alt sånt og at jeg heller gjør noe annet i stedenfor.

Synes ikke bil er morsomt, bare fryktelig grei å ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Så flinke dere er. Jeg stilte spørsmålet, men jeg kan ikke alt det dere kan...

Men da vet jeg at det nesten er bedre å spørre en dame om hjelp, istedet for en mann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...